9 اصل که براساس نگاه مشاور ازدواج  موجب روابطی پایدار می شود!

عشق شگفت انگیز است و تنها چیزی است که جهان را به گردش و تکاپو در می آورد و احتمالاً زیباترین بخشی است که ما را تبدیل به یک انسان واقعی می کند. با تمام این تفاسیر، عشق نیز پیچیده و گیج کننده است و اکثر اوقات، روابط چالش برانگیز هستند و به ندرت ساده می باشند. سوال اساسی این است که در رابطه خود، به خصوص در روابط عاشقانه؛ چگونه از عشق در زندگی خود بهترین استفاده را ببریم؟ با یادگیری و تلاش می توانیم خود را به بهترین پارتنری که می توانیم باشیم تبدیل کنیم. برای این منظور و به علت مهم بودن این موضوع، در این مقاله قصد داریم تا به برخی از بهترین توصیه‌ها برای داشتن یک رابطه خوب برای زوج‌ها بپردازیم، پس پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

راه های زیادی برای داشتن یک داستان عاشقانه موفق وجود دارد و می توان گفت که هیچ پاسخی برای همه وجود ندارد. با این حال، بسیاری از روانشناسان، متخصصان مشاوره ازدواج و حتی فیلسوفان بیشتر زندگی خود را وقف اکتشاف عمیق در مورد عشق واقعی و چگونگی یافتن و حفظ آن کرده اند. به همین دلیل ما می توانیم، مسیر یادگیری را کوتاه تر کنیم و به این متخصصان تکیه کنیم تا بدانیم که برای داشتن و ساختن یک رابطه خوب، چه کارهایی را باید انجام داد. در ادامه به بررسی چند اصل اساسی و تاثیر گذار می پردازیم که امیدواریم برای شما مفید باشد.

یک) گذراندن زمان با کیفیت را اولویت قرار دهید!

بدون شک، یکی از کلیدهای یک رابطه موفق، گذراندن وقت و برقراری یک ارتباط واقعی است. این موضوع، چیزی بیش از برنامه‌ریزی منظم قرار ملاقاتهای مکرر است اما آن چیزی که مد نظر ماست، کیفیت است نه کمیت!  آنچه مهم است، این است که هم شما و هم شریک زندگی تان احساس می کنید در حال انجام کاری هستید که به شما امکان می دهد به طور واقعی با هم ارتباط برقرار کنید. این ممکن است چیزی باشد که باید برای آن، اولویت بندی و برنامه ریزی کنید، به خصوص اگر بچه دارید یا برنامه های شلوغی دارید. زمان با کیفیت معمولاً اتفاق نمی افتد، اما وقتی تلاش می کنید آن را در هفته خود بگنجانید، متوجه خواهید شد که تفاوت زیادی در رابطه شما ایجاد می کند. زمان با کیفیت لازم نیست طولانی یا پیچیده باشد: می تواند به آسانی به اشتراک گذاشتن یک فنجان قهوه با هم، برای چند دقیقه آرام، هر روز صبح باشد.

دو) مسئولیت نیازهای خود را بپذیرید!

طبیعتا  باید به دنبال حمایت، تشویق و کمک به پارتنر عاطفی خود باشیم. نیازهایی وجود دارد که زوجین از یکدیگر انتظار دارند که آنها را برآورده کنند. به همین علت، بسیار آسان است که در دامی بیفتیم که بخواهیم پارتنر مان تمام نیازهای ما را برآورده کند و به دنبال فردی هستیم که مانند یک ابر قدرت تمام مسائل مربوط به ما را حل و فصل کند. اما حقیقت این است که همه ما در قبال خودمان مسئول هستیم: احساسات، اعمال، ارزش خود و غیره. درک این واقعیت که باید مسئولیت خود را بر عهده بگیریم، کار بالغانه ای است که باید انجام دهیم تا تشخیص دهیم که ما مسئول احساسات خود هستیم. این به ما کمک می‌کند از نگاه کردن به شریک زندگی‌مان برای «رفع» نیاز های خود اجتناب کنیم، و به ما کمک می‌کند از بازی سرزنش، خودداری کنیم.

سه ) سازگاری مهم است اما عمل مهم تر است.

سازگاری بخش بزرگی از انتخاب شریک زندگی شما است و در حالی که مطمئناً مهم است که فردی را انتخاب کنید که با او سازگار هستید، چیزهای بسیار بیشتری در این مورد وجود دارد. روابط شادی را می توان بین افرادی ایجاد کرد که لزوماً روی کاغذ سازگار نیستند، اما هر روز تلاش زیادی برای درک یکدیگر، برقراری ارتباط واضح و تلاش برای برآوردن نیازهای یکدیگر انجام می دهند. تلاش، حیاتی ترین اصل برای به نتیجه رساندن یک رابطه است.  براساس نظر و نگاه مشاور روانشناس خانم دکتر نسرین باقری، سازگاری بسیار فراتر از اشتراک گذاری علایق یا نظرات مشابه است بلکه به اشتراک گذاشتن ارزش‌های یکسان چیزی است که بیشتر به سازگاری رابطه اشاره می‌کند، زیرا هر دوی شما از دیدگاه‌های بسیار مشابهی به رابطه و زندگی نزدیک می‌شوید. نزدیک بودن ارزشها، باعث می شود که از بسیاری جهات، همه چیز برای شما راحت تر پیش برود. در نهایت، سازگاری فقط یک کلمه است. آنچه بیش از همه مهم است این است که شریک مناسب را انتخاب کنید و خودتان شریک مناسبی باشید.

چهار) هر روز عشق خود را ابراز کنید.

تمام تلاش تان را بکنید که شریک زندگی خود را به شکلی که نیاز به دوست داشته شدن دارد، دوست داشته باشید. شریک زندگی شما باید بداند که شما او را دوست دارید و برای او ارزش قائل هستید. شادترین زوج ها هر روز این را به یکدیگر ابراز می کنند. روابطی که در آن افراد هر دو احساس امنیت و احترام می کنند، روابطی هستند که افراد می توانند در آنها شکوفا شوند. در چنین رابطه ای به اندازه کافی احساس امنیت می کنید که ریسک کنید، آسیب پذیر باشید و به بهترین نسخه از خود تبدیل شوید و این عالی است. این وظیفه هر دو طرف است که به یکدیگر ابراز عشق کنند و یاد بگیرند که چگونه این کار را به گونه ای انجام دهند که شریک زندگی شان احساس دوست داشتنی بودن، کند و کلید این کار، درک زبان عشق شریک زندگی خود است.

پنج) هرگز از یادگیری در مورد روابط سالم دست نکشید!

این ممکن است یکی از ساده ترین نکات رابطه ای باشد که باید به خاطر بسپارید: به یادگیری و رشد در رابطه خود ادامه دهید. هر چیزی که می خواهید در آن خوب باشید نیاز به تمرین و کسب مهارت دارد. بنابراین در جستجوی منابعی که به تحقق آن کمک می کند تردید نکنید! ما همیشه فکر می کنیم که مشاوره زوجین یک ابزار عالی برای زوج ها است. برای مراجعه به مشاوره زوجین نیز نیازی به داشتن “مشکلات” ندارید. به آن مانند تعمیر و نگهداری منظم رابطه  نگاه کنید. این موضوع ساده می تواند رابطه شما را بهبود دهد و به سمت سالم هدایت کند. هرگز از تلاش برای اینکه یک فرد بهتر باشید دست برندارید. مانند یادگیری مداوم در مورد روابط، کار کردن روی خودتان و خواسته های تان می تواند بر روی رابطه تان اثر گذار باشد. آیا می خواهید یک رابطه شگفت انگیز داشته باشید؟ یک شریک عالی باشید!

مطب روانشناس

شش) به عنوان یک تیم به مبارزه با مشکلات رابطه رسیدگی کنید.

حتی دوست داشتنی ترین، صمیمی ترین و شادترین رابطه ها هم خالی از سختی ها نیستند. چالش ها در روابط طبیعی هستند و بیشتر از آن باید انتظار داشت. آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت مشاوره خانواده و ازدواج، می گویند که مهم نیست که چه اتفاقی برای شما پیش می آید، مهم این است که به یاد داشته باشید که شما و شریک زندگی تان در این امر با هم هستید و شما در یک تیم قرار دارید. حتی زمانی که در یک مشاجره معمولی هستید، یادآوری این موضوع عالی است. شما با هم در تضاد نیستید شما با مشکل در تضاد هستید: شما دو نفر در برابر موضوع هستید که باید تلاش کنید به راه حلی برسید که رابطه شما را حفظ و تقویت کند. این طرز فکر تیمی به شما در طول رابطه کمک می کند و در نهایت به شما کمک می کند تا از برخی درگیری های غیر ضروری نیز جلوگیری کنید. همچنین خوب است که بگوییم، درگیری و چالش ها طبیعی و سالم هستند بلکه این طبیعی نیست که هرگز دعوا نکنید یا هرگز مخالفت نکنید. درگیری سالم، بخش مهمی از یک رابطه طولانی مدت است.

هفت) با صبر، صداقت و صراحت ارتباط برقرار کنید.

برقراری ارتباط می تواند یکی از سخت ترین موارد در روابط باشد. به نظر ساده می رسد – شما فقط دارید صحبت می کنید، درست است؟ – اما در واقعیت، ارتباطات بسیار ظریف و پیچیده هستند. بیشتر از کلمات؛ این لحن صدا، زبان بدن و غیره مهم هستند و در یک رابطه عاشقانه، این موضوعات حتی عمیق تر می شوند. بنابراین، یاد بگیرید که چگونه با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید. ارتباط سالم همیشه به طور طبیعی به ما نمی رسد؛ بنابراین یادگیری نحوه صحبت کردن و گوش دادن به همسرمان چیزی است که به تلاش و تمرین فراوان نیاز دارد. در نهایت، به یاد داشته باشید که ارتباط خوب به صبر، صداقت و صراحت خلاصه می شود.

هشت) تعهد همه چیز است.

برای داشتن یک رابطه سالم و موفق، تعهد ضروری و مهم است. بدون وجود تعهد، چه انگیزه ای دارید که وقتی شرایط زندگی سخت می شود، از کنار آنها عبور کنید؟ بدون آن، چگونه می‌توانیم به شریک زندگی مان اعتماد کنیم که در شرایط سخت و طاقت فرسا در کنار ما قرار دارد؟ ترس از تعهد بسیار طبیعی است و یکی از دلایلی که موجب می شود زوجین نخواهند که رابطه شان را جدی کنند همین موضوع می باشد. اما نگران نباشید و بدانید که مانند هر چیزی که با تمرین می توان آن را حل کرد، این موضوع را نیز می توان به خوبی حل نمود و از آن گذر کرد.

نه) آسیب پذیری را به عنوان کلید صمیمیت واقعی در آغوش بگیرید.

زیبایی و جادوی بسیار زیادی از توانایی ما برای آسیب پذیری واقعی بیرون می آید. این عنصر آسیب پذیری است که روابط را مقدس ترین و معنادارترین آنها می کند. آسیب پذیری به راحتی به دست نمی آید و پیش زمینه آن، وجود امنیت و اعتماد در رابطه است. یک نقطه برای شروع آسیب پذیری، اولویت دادن به جنبه دوستی رابطه است. دوستان افرادی هستند که از به اشتراک گذاشتن عمیق ترین رازهای شان، ترسی ندارند و می دانند که مورد قضاوت قرار نمی گیرند.

کلینیک روانشناسی

سخن پایانی

اگر در مورد روابط خود سوالاتی دارید و تمایل دارید که یک رابطه امن بسازید، مراجعه به کلینیک روانشناسی مانند مرکز مشاوره انتخاب نو یک تصمیم امن و درست است. تنها کسی که می تواند در سختی ها به درستی، شما و پارتنر تان را راهنمایی کند، یک روانشناس حاذق و متخصص است. بدانید که اگر در شرایط مطلوبی نیستید، صبر کنید و از یک روانشناس حرفه ای و علمی کمک بگیرید و به خاطر داشته باشید که پشیمان نمی شوید.

ویژه متاهلین‌(بهداشت و خانواده)
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی