افاضلی: بازی در تیم‌های پایه برای پولدارهاست/ به فکر تیم ملی نیستند

هومن افاضلی در گفت‌وگو باخبرنگار ورزشی ایرنا درباره وضعیت تیم ملی فوتبال ایران پیش از حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، اظهار داشت: انقدر وضعیت نگران‌کننده و بد است که نمی‌خواهم خیلی در مورد آن صحبت کنم. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود و هماهنگی‌ها به خوبی انجام شود، باز هم کار سختی در پیش داریم اما تیم ملی ما حتی برای یک بازی تدارکاتی هم مشکل دارد چه برسد به گرفتن یک نتیجه خوب در جام جهانی. یک سال پیش زمان بستن قراردادها و انجام هماهنگی‌ها بود اما حالا به جایی رسیدیم که اگر کشوری بازی دوستانه با ما را بپذیرد باید کلاهمان را بالا بی‌اندازیم.

وی با بیان اینکه مشکلات مربوط به مدیریت و مسئولان فدراسیون است، بیان کرد: همه فکر و ذکرها به دنبال ریاست فدراسیون بود و دل کسی برای تیم ملی نمی‌سوخت. انقدر منتظر مشخص شدن تکلیف فدراسیون بودند که وقتی برای برنامه‌ریزی نداشتند. همین الان هم نمی‌دانیم ۳ ماه دیگر چه اتفاقی می‌افتد و چه کسانی مسئولیت‌ها را در فدراسیون به عهده می‌گیرند.

مربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان در مورد کیفیت بازیکنان ایران در جام‌جهانی گفت‌: تیم ایران از لحاظ فنی سطح بالایی در آسیا دارد اما باید سطح بازیکنان را برای جام‌جهانی بالا بیاوریم و از نظر ذهنی،آمادگی لازم را برای مقابله با بهترین‌های جهان آماده کنیم تا فکر نکنند پایین‌تر از حریفان هستند و توان شکست آنها وجود ندارد. لژیونرها در این مسئله خیلی به تیم ملی می‌توانند کمک کنند.

افاضلی افزود: تعدد لژیونرها یک سری مزیت‌ دارد و یک سری ضرر؛ این مسئله می‌تواند روند تمرین‌ها را بالا ببرد. تجربه خوب رویارویی بازیکنان با حریفان اروپایی تاثیر مثبتی در روحیه و آمادگی تمام تیم دارد. از طرفی اگر سطح لیگ‌های خارجی بالا نباشد، ما از آسیا بالاتر نمی‌رویم و نتیجه خوبی نمی‌گیریم و از طرف دیگر هم نیاز تیم به اردوهای بلند مدت بالا داریم زیرا هماهنگی لازم بین بازیکنان و سبک‌های مختلف، بسیار واجب است اما به علت تفاوت زمان لیگ‌ها در کشورهای مختلف نمی‌توان اردوی بلند مدتی را برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به گزینه‌های محدود برای بازی‌های تدارکاتی بیان کرد: سه مبحث اصلی برای بازی‌های دوستانه وجود دارد؛ اول منافع اقتصادی، دوم روابط سیاسی و سوم ایجاد چالش‌های ورزشی. اما شرایط مدیریتی در فدراسیون دست به دست شرایط سیاسی و اقتصادی داده‌ است و ما دامنه انتخابی زیادی برای انتخاب حریفمان نداریم. با این حال می‌توانستیم با مدیریت بهتر برخورد کنیم اما کسی به فکر تیم ملی و فوتبال کشور نیست.

سرمربی اسبق تیم فوتبال امید ایران در خصوص دلایل حذف این تیم در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: مشکلات ساده‌ای وجود دارد که زیاد بیان کردیم. تیم امید ایران بهره‌بردار است و تیم‌های امید باشگاهی، تولید کننده. امیدهای باشگاهی باید بازیکنان خوبی را برای تیم ایران بسازند اما در دهه اخیر وضعیت تولید بازیکن خیلی تاسف‌بار بوده، زیرا مدیران و مسئولان تنها درگیر منافع مالی خود بودند و با این روند بچه‌هایی که به دنبال فوتبال آمدند، هیچگاه فوتبالیست نمی‌شوند.

وی ادامه داد: معمولا مربی‌ها و مدیران در باشگاه‌ها، بازیکنانی را برای پایه‌ها انتخاب می‌کنند که از خانواده‌های پولدار باشند و بتوانند منافع اقتصادی خودشان را تامین کنند. همین مسائل باعث شده آن‌هایی که توان مالی پایین‌تری دارند، نتوانند در این رشته آنطور که باید خود را نشان بدهند.

اخبارورزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی