فلاح: جام تختی را بی‌اعتبار کرده‌اند/ چرخه انتخابی‌ شفاف نیست

اکبر فلاح روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر در جام تختی ملی‌پوشان مطرح حاضر می‌شدند به طور حتم سطح مسابقات بالا می‌رفت. به طور قطع با حضور حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع و برخی دیگر از نفرات مطرح تیم ملی در این جام می‌توان این تورنمنت را در سطح جهانی مطرح کرد. با حضور نیافتن ملی‌پوشان برتر در این تورنمنت، جام تختی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است چرا که برای آن ارزش قائل نشدیم.

وی افزود: به لحاظ داخلی کشتی‌گیران خوب و با انگیزه‌ای در این رقابت‌ها حضور داشتند که با این وجود نمی‌توانند جای بزرگان را پُر کنند. به نظر من سطح داخلی بالا بود ولی در سطح بین‌المللی جام تختی قابل مقایسه با جام تختی که در دهه‌های گذشته برگزار می‌شد، نبود.

سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران یکی از علل دیگر حضور نیافتن برخی کشتی‌گیران مطرح دنیا در جام تختی را تعامل نداشتن کشتی کشورمان با این کشورها دانست و گفت: زمانی که به مسابقاتی دعوت می‌شویم و در آن رویداد شرکت نمی‌کنیم به طبع، کشورهای دیگر نیز در جام تختی شرکت نخواهند کرد. برخی حاشیه‌ها و درگیری‌هایی که کشتی‌گیران کشورمان در جام تختی با نمایندگان ارمنستان در خلال مسابقات داشتند، باعث می‌شود سال آینده همین تعداد کشور هم در جام تختی حضور پیدا نکنند.

فلاح بیان کرد: باید چرخه تیم ملی شفاف‌تر باشد. قطعا جام تختی مرحله‌ای از قهرمانی کشور برای کشتی‌گیران محسوب شده و با حضور نیافتن بزرگان کشتی، آنان خودشان را از این چرخه جدا کرده‌اند.

وی با اشاره به درگیری‌های و اتفاقات فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم جام جهان پهلوان تختی بین سیدمهدی هاشمی و امیررضا معصومی یادآور شد: در گذشته کشتی، ورزشی پهلوانی بود اما اکنون با توجه به بی‌اخلاقی‌ها در کشتی انتقادهایی به این ورزش وجود دارد. شاید برخی کشتی‌گیران قهرمانی را بالاتر از پهلوانی تصور می‌کنند. با این رویه اخلاق در این ورزش کم رنگ می‌شود. پیشکسوتان باید منش و رفتار، جهان پهلوان تختی را بیشتر برای جوانان بازگو کنند، که یادشان باشد به هر قیمتی قهرمان نشوند.

فلاح: جام تختی را بی‌اعتبار کرده‌اند/ چرخه انتخابی‌ شفاف نیست

دارنده مدال نقره رقابت‌های جهانی ۱۹۹۵ آتلانتا آمریکا در خصوص انتقادهایی که در گذشته پیشکسوتان به شیوه مدیریت رسول خادم و اکنون به علیرضا دبیر دارند، تصریح کرد: این شیوه انتقاد را جایز نمی‌دانم. به طور قطع در زمان خادم در همه رده‌ها رتبه‌های خوبی را کسب کردیم و باید قدردان کارهای خوب وی باشیم. اگر ضعف‌هایی وجود دارد باید انتقاد کرد و تحمل و صبر را باید داشته باشند. در این دوره کم کم کشتی، مسیر خودش را پیدا کرده و نماینده کشورمان نیز مدال‌های خوبی را نیز کسب می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ما این است که از کشتی دفاع کنیم خاطر نشان کرد: در دوره کنونی و مدیریت علیرضا دبیر، کشتی ۸۰ درصد راهش را به خوبی سپری کرده و اگر انتقادی از سوی پیشکسوتی صورت می‌گیرد، باید تحمل آن را نیز داشته باشند.

این مربی سازنده تهرانی ادامه داد: با توجه به ساخت و سازها و بازسازی خانه‌های کشتی توسط علیرضا دبیر، تاکنون نمره قبولی را او گرفته است. البته ضعف‌هایی نیز وجود دارد و امیدوارم این موارد را ببیند و در جهت اصلاح آن اقدام کنند.

فلاح اضافه کرد: زمانی که انتقاد می‌کنیم باید دقت نیز داشته باشیم. برخی پیشکسوتان در زمان انتقاد آدرس خود را می‌دهند. شاید با دبیر رفاقتی نداشته باشم ولی اگر سوال کارشناسی از من شود وظیفه دارم برای بهتر شدن شرایط کشتی، پاسخ او را بدهم و بهترین نظر کارشناسی را برای او داشته باشم.

پیشکسوت کشتی در خصوص حذف تیم‌های ملی کشتی روسیه از پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۲ صربستان نیز گفت: از آغاز رقابت‌های کشتی، روسیه در میادین مختلف بین‌المللی حضور داشته و در واقع بخشی از تاریخ کشتی جهان است و حرف اول را در دنیا می‌زند. در ۷۰ سال تاریخ این ورزش، روسیه در ۶۰ سال قهرمان شده است و اعتبار این ورزش به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: ولی از نظر انسانیت و جنگ تنبیهی و محرومیت از سوی اتحادیه جهانی کشتی صورت گرفته است. با نبودن روسیه، کشتی دنیا افت و ضرر می‌کند. از سوی دیگر می‌توانیم آمریکا را شکست دهیم و به طور قطع از مجموع ۱۰ وزن در مسابقه تیم به تیم با این کشور، حداقل در ۸ وزن مقابل آنان می‌توانیم پیروز باشیم چرا که بهترین‌های کشتی جهان را داریم. 

فلاح: جام تختی را بی‌اعتبار کرده‌اند/ چرخه انتخابی‌ شفاف نیست

مربیان سازنده دیده نمی‌شوند

فلاح در بخش دیگری از این گفت و گو گفت: از نکات مهم در چرخه تیم ملی نادیده گرفته شدن نقشِ مربیان سازنده است. کشتی‌گیری که در پیکارهای جهانی مدالی کسب می‌کند به طور قطع حاصل زحمت مربیان سازنده است. با توجه به تعداد اندک مربیان و حضور نیافتن آنان در سفر و رویدادهای بین‌المللی، در حق آنان ناعدالتی صورت می‌گیرد. مگر کمیته مربیان نداریم؟ چه کسی این مسئولیت را برعهده دارد تا بتواند از حق مربیان سازنده دفاع کند.

وی بیان کرد: از قبل این ضعف وجود داشته و کمیته مربیان قوی در فدراسیون وجود نداشته است. چرا باید مربیان سازنده در کنار کشتی‌گیران در رویدادهای بین‌المللی حضور نداشته باشند؟ این بدترین نوع برخورد و از بین بردن انگیزه مربیان سازنده است.

چهل و دومین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی بعنوان مرحله چهارم چرخه انتخابی تیم ملی، روزهای ۱۹ و ۲۰ خردادماه در شهر تنکابن استان مازندران با حضور ۱۳۵ کشتی‌گیر از کشورهای ایران، ارمنستان و گرجستان برگزار شد.

اخبارورزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی