خوابیدن باطری ماشین | دلایل و روش های پیشگیری

اگر تا به حال با موضوع خوابیدن باطری ماشین روبرو شده باشید، حتما می‌دانید که این وضعیت عملکرد خودروی شما را به صفر رسانده و عدم استارت خوردن ماشین، باعث می‌شود تا به کلی وسیله نقلیه خود را فلج بیابید. اما اگر از علت‌های خوابیدن باتری ماشین آگاه باشید، احتمالا شانس زیادی برای جلوگیری از این موارد خواهید داشت.

خوابیدن باطری ماشین

خوابیدن باطری ماشین به دلایل زیادی رخ می‌دهد که برخی از آن‌ها تا حدودی اجتناب‌پذیر هستند. گاهی اوقات آب و هوای منطقه جغرافیایی با باطری اتومبیل ناسازگاری داشته و این باعث خالی شدن باطری ماشین خواهد شد. اما بعضی مواقع نیز یک ایراد در سیستم الکتریکی خودرو، به این وضعیت منجر می‌شود.

در زیر می‌بینیم که عمده ترین دلایل خوابیدن باطری ماشین کدامند و چطور با اتفاق‌هایی ساده، به این نقطه می‌رسیم.

ضعیف شدن باطری خودرو

در صورتی که باطری خودروی شما ضعیف شده باشد، تحمل هیچ فشاری را نخواهد داشت و حتی با روشن کردن سیستم صوتی خودرو، احتمال خوابیدن آن وجود دارد. در این مورد اضافه شدن تغییرات شدید آب و هوایی، به طور مثال هوای بسیار داغ یا بسیار سرد و یخ، می‌تواند اثر منفی مضاعفی داشته باشد. در واقع یک باطری خودروی سالم، نباید هیچ عکس العمل منفی در شرایط آب و هوایی تشدید شده داشته باشد، اما زمانی که یک باطری ضعیف شده در این شرایط قرار بگیرد، عکس العمل منفی به همراه خواهد داشت.

خوابیدن باتری ماشین

روشن ماندن چراغ‌های ماشین

اگر چراغ‌های ماشین را با بی احتیاطی، روشن گذاشته باشید؛ عجیب نیست که پس از چندین ساعت متوالی بازگشت به اتومبیل خود، با باطری خالی شده مواجه شوید. (البته در صورتی که خودروی شما دارای سیستم خاموش شدن چراغ خودکار باشد، نباید چندان نگران این موضوع باشید.)

خالی شدن انرژی سیستم‌های الکترونیکی

این مورد از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. شما باید کلیه سیم‌کشی خودروی خود را بررسی کرده و هر گونه عیب در آن‌ها را بیابید. در صورتی که سیستم سیم‌کشی خودروی شما دچار ایرادی باشد، تخلیه انرژی احتمالی در جایی مثل چراغ‌های خودرو یا حتی سیستم صوتی رخ داده و موجب تخلیه کامل باطری خواهد شد.

چطور از خوابیدن باطری ماشین پیشگیری کنیم؟

روش‌هایی برای جلوگیری و پیشگیری از خوابیدن باطری ماشین وجود دارد که در زیر مهم‌ترین آن‌ها آورده شده است.

چراغ‌های خودرو را به موقع خاموش کنید

به یاد داشته باشید که به محض خاموش کردن خودروی خود، حتما کلیه چراغ‌های آن را نیز خاموش کنید. اگر خودروی شما از سیستم چراغ‌های خودکار برخوردار است، عملکرد صحیح و بی نقص آن را بررسی نمایید تا در صورت وجود مشکلی، به موقع رفع شود.

باطری خودرو را تست و در صورت نیاز احیا نمایید

در صورت امکان به داخل سلول باطری خودرو نگاه کرده و چک نمایید که سطح الکترولیت آن، بالاتر از صفحات سربی است یا خیر؟ در صورتی که سطح الکترولیت از صفحات سربی بالاتر باشد، باید وضعیت باطری به شکلی جدی‌تر بررسی شده و مشکل آن در صورت امکان، برطرف شود.

رسوبات و خوردگی‌های باطری را تمیز نمایید

لازم است که حتما هر گونه رسوب یا خوردگی را به خوبی تمیز نمایید. البته دقت داشته باشید که حین انجام این کار، به هیچ وجه مواد تمیزکننده، به داخل باتری وارد نشود. معمولا برای تمیز کردن خوردگی و رسوبات باطری ماشین، ترکیبی از جوش شیرین و آب، کفایت خواهد کرد. بهتر است این محلول تمیز کننده را به وسیله یک برس یا اسکاچ روی بخش‌های خوردگی یا رسوبات کشیده و به دقت محل را تمیز نمایید.

کلام آخر

این مراقبت‌ها و نکات، می‌توانند به بالا بردن طول عمر باطری خودروی شما کمک نمایند، اما دقت داشته باشید که به هر ترتیب، باطری خودرو طول عمر مشخصی دارد و زمانی که مدت کارکرد مفید آن به پایان برسد، نیاز به تعویض باطری خواهد بود. از این روی توصیه می‌شود که حین خرید باطری، توجه کافی به برند سازنده و کارایی آن داشته و مناسب‌ترین خرید را انجام دهید.

همین طور بخوانید:

علائم خرابی باتری ماشین که باید بدانیم

خودرو
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی