خبر بد روحانی‌ درباره کرونای‌ هندی/ شرایط نامناسب‌تر از هفته‌های گذشته است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه حدود ۱۷ ماه است که مردم گرفتار ویروس خطرناک هستند، گفت: متاسفانه در سال ۱۴۰۰ با ویروس‌های خطرناکی که از کشورهای دیگر وارد ایران شده مواجه شدیم. آن مقطع  از غرب کشور و عمدتا از عراق وارد شد که ویروس انگلیسی بود و در این ایام و ماه‌های اخیر گرفتاری ما از ویروس هندی است که از مرزهای شرقی وارد کشور شده است. 

وی گفت: همه تلاش این بود که این ویروس‌ در استان‌های جنوبی و شرقی کشور محبوس بمانند و جلوی آن را به داخل کشور بگیریم. تلاش زیادی شد و تاخیر هم انجام شد اما متاسفانه این ویروس به استان‌های جنوبی و شرقی اکتفا نکرد و وارد عمق کشور شده است. البته ورود آن به استان‌ها متفاوت است و در مجموع شرایط، شرایط نامناسب‌تری نسبت به هفته‌های گذشته است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایلنا و ایرنا بخوانید؛

* در آمار و ارقام دیدیم مریض‌های سرپایی به سرعت  افزایش می‌یابند و به بیماران سرپایی اضافه می شود علامتی برای اضافه شدن تعداد بیماران بستری‌ است. بستری‌ها هم علامتی برای فوتی‌ها می‌شود.

* نکته مثبتی که درآمار و ارقام دیدیم این است که معمولا در اکثر استان‌هایی که این ویروس هندی وارد شده است، فاصله بین ابتلا و بستری زیاد است،‌ فاصله بستری و فوت هم زیاد است.علیرغم این که مردم مبتلا می‌شوند، هم به خاطر تجهیزات و امکانات و مراقبت‌های ویژه و تجربه بیشتری که امروز اندوخته شده است الحمدالله در مرگ و میر شرایط بهتر از گذشته داریم. البته واکسن هم بسیار موثر است. اگر واکسن‌ها توسعه پیدا کند مشکلات ما کمتر خواهد شد.

* با همه تمهیدات به پیک پنجم وارد شدیم یا نزدیک شدیم. اگرچه این پیک هنوز سراسری نیست و هنوز هم می‌شود جلوی افزایش و گسترش این پیک را گرفت که به تلاش همگانی در سراسر کشور نیاز دارد.

* تست‌ها باید افزاش پیدا کند و پروتکل‌ها دقیق‌تر اجرایی و عملیاتی شود، علاوه بر این مقرراتی که نسبت به مناطق قرمز و نارنجی باید مورد مراعات قرار بگیرد. پایش‌ها بیشتر شود و فاصله‌ها، کاهش ترددها و تجمع‌ها باید صورت بگیرد اموری است که همیشه ما به آن تاکید می کنیم. 

*{ با تاکید بر عدم تسامح در زمینه اجرای پروتکل‌ها و تعلل از طرف مسئولین}: تسامح ، تعلل، تردد و تجمع باعث می‌شود که شرایط بدتری پیش روی ما باشد و باید با اینها مقابله شود. البته قرارگاه با همه توان، نیروی انتظامی، دستگاه های نظارتی،‌هلال احمر و بسیج همه در کنار مدافعان سلامت هستند که امیدواریم بتوانند شرایط بهتری را آماده کنند.

* ما جلوی پروازهای هند و بسیاری از پروازها را گرفتیم. اما در عین حال مسیرهای غیرمجاز خیلی به این داستان کمک کردند. در مسیرهای مجاز خیلی تلاش شد برای اینکه این مساله به حداقل برسد و کار را سخت کرد و ما دچار مشکل شدیم.

* در مساله واکسن که الان مساله بسیاری موثری است شاید بعد از پروتکل‌های بهداشتی واکسن بسیار مهم است. پروتکل‌های بهداشتی و واکسن هر دو اصل هستند و باید همه جا مراعات شوند. ما ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم که این ۶۰ میلیون جمعیت باید واکسینه شوند که ۶۵ تا ۷۰ درصد می شود یعنی بالای ۴۰- ۴۲ میلیون نفر باید واکسینه شوند تا این زنجیره قطع شود.

* حالا تا واکسن عمومی و همگانی که ۴۰-۴۳ میلیون نفر در کشور واکسن بزنند، فاصله زیاد است اما در عین حال گروه‌های هدف و آنهایی که یا از نظر سن و سال یا از نظر بیماری های زمینه‌ای بیشتر در خطر هستند در اولویت قرار گرفتند و کار عظیم و بزرگی از امروز بیش از هفته‌های گذشته که واکسن زده می‌شد آغاز شده است .

* تزریق واکسن از امروز بیش از هفته‌های گذشته شروع شده است، این آمادگی وجود دارد تا روزی ۵۰۰ هزار نفر از مردم واکسینه شوند و این امر، امید بسیار و همچنین مصونیت ایجاد می‌کند و خطر مرگ را کاهش می دهد.

* هم در واکسن داخلی و هم خارجی دچار مشکل بودیم در واکسن داخلی همه کمک‌ها را کردیم اما از نظر توانمندی کشور، برای رسیدن به واکسن‌های فراوان و کارهای صنعتی در این زمینه، فاصله داشتیم. فکر می‌کردیم دو ماه زودتر به نقطه امروز برسیم که البته با فاصله رسیدیم.

*{ با اشاره به مشکلات دولت در زمینه تامین واکسن خارجی}: گرفتاری ما در واکسن خارجی پول، ارز و جابجایی پول بود این گرفتاری‌های مفصل را حل و فصل کردیم اما امروز کمبود واکسن مطرح است. کشوری به ما قول می‌دهد هفته آینده این مقدار واکسن بفرستد، اما خود آن کشور گرفتار می‌شود و می‌گوید برای نیازمندی های داخلی به واکسن نیاز دارد و موجب تأخیر رسیدن واکسن دست ما می‌شود. الان شرایط مناسب است و این هفته و هفته آینده با شرایط بهتری قرار است کارها را پیش ببریم.

* در مراکز قرمز و نارنجی در رعایت پروتکل‌ها باید دقت بیشتری انجام شود و  باشگاه‌های بدنسازی، سینماها، بازارها و سالن‌های سرپوشیده، نمایشگاه‌های عمومی، شهربازی ها، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. رستوران اگر بیرون بر باشند مشکلی نیست اما جاهای سربسته مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

* در شرایطی قرار دادیم که این مسائل باید رعایت شود و مصوب می‌کنیم که روی این موارد هفتگانه بیشتر تاکید شود و نیروی انتظامی و اصناف نظارت دقیق‌تری انجام دهند و قرارگاه هم برنامه دقیق‌تری داشته باشد و در این هفت موردی که احتمال خطر شیوع بیشتر و ویروس را دارد، دقت بیشتری به عمل بیاید.

* گزارش رعایت پروتکل‌ها امیدوار کننده نبود، ۸۵ درصد مردم باید پروتکل‌ها را مراعات کنند اما آمار و ارقام ۶۶ درصد و خیلی پایین است و از مردم خواهش می‌کنیم پروتکل‌ها را مراعات کنند تا بتوانیم از این شرایط سخت فاصله بگیریم.

*{ درباره وضعیت مدارس}: از اسفند سال ۹۸ جز ایام امتحانات مدارس و دانشگاه‌های ما تعطیل شد که آن هم برای بعضی از مقاطع درس‌ها و ارتباطات آموزشی از طریق فضای مجازی بود. طبیعی است فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین معلم باشد فضای مجازی حداقل کاری بود که می‌شد انجام داد و باید خود را برای بازگشایی مدارس آماده کنیم .

*{ با اشاره به مباحث مطرح شده درباره بازگشایی مدارس}: تعطیلی مدارس از حیث روحی و روانی روی دانش‌آموزان اثر می‌گذارد، فعالیت‌های بدنی کاهش و عادت‌های غذایی تغییر می‌یابد؛ در الگوی خواب اختلال ایجاد می‌کند. همه این مسائل باعث می‌شود سعی کنیم تا بچه‌های پیش دبستانی، دبستانی و دبیرستانی به مدرسه بروند.

* بسیاری از کشورها دوره‌های پیش‌دبستانی را تعطیل نکردند برخی کشورها هم مدارس را در مدت کوتاهی بستند و دوباره باز کردند چون ابتلای افراد زیر ۱۸ سال کم است و طبق آمار و ارقام ابتلای آنان ۵ درصد است که اکثر آنها هم بعد از مدتی بهبود می‌یابند.

* این چنین گفته می‌شود در دنیا مدارس عامل انتقال نیستند. کودکان هم نسبت به یکدیگر خیلی عامل انتقال نیستند. معمولا تماس کودک با بزرگ‌تر است که این انتقال بیشتر انجام می‌گیرد بنابراین ما در مدارس نباید از انتشار این ویروس خیلی نگران باشیم.

*{ با اشاره به لزوم پیش بینی ترتیبات ایمنی در مدارس}: معلمان،‌ راننده‌های سرویس، مستخدمان باید واکسینه شوند و باید شرایطی فراهم کنیم که مردم بتوانند با اطمینان فرزندان خود را به مدارس بفرستند. فاصله‌ها باید رعایت شود. بعضی از مدارس باید یک روز در میان شوند. وسایل بهداشتی در مدارس باید آماده شود.

* آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و قرارگاه باید همه ترتیبات را فراهم کنند که در سال آینده در مهرماه مدارس، پیش دبستانی، دبستان، دبیرستان و دانشگاه‌ها حضوری شروع شود. اساتید در دانشگاه‌ها واکسینه شوند و شرایط برای برگزاری حضوری کلاس‌ها در دانشگاه‌ها آماده شود.

*{ با تاکید بر این که یک عقب‌ماندگی تقریبا دو ساله‌ای در امر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و پیدا کردیم}: امیدواریم شرایطی پیش بیاید که بچه‌ها حضوری وارد مدارس و دانشگاه‌ها شوند و جبران کنیم.

*{ با اشاره به برخی شایعات در فضای مجازی}: برخی حرف‌ها در فضای مجازی و تریبون‌ها و مصاحبه‌ها گفته می‌شود که معمولا رسانه‌های بیگانه و ضد ایرانی آن را بزرگ‌نمایی می‌کنند. چند نکته بود که بعد از بررسی‌ها مشخص شد که همه اینها دروغ و کذب محض است.

*  شایعه کردند که در فلان استان دیگر تخت وجود ندارد. فیلمی هم در فضای مجازی منتشر کردند که فردی را در بیابان نشان می‌دهد که زیر یک درخت سرم روی درخت به وی وصل است و از این بازی‌های تبلیغاتی راه انداختند که وزیر بهداشت به صراحت اعلام کردند که در همان استانی که این همه سر و صدا کردند تخت های خالی وجود دارد.

* زمانی که در استانی یک بیماری شیوع پیدا می‌کند، نگرانی ایجاد می‌شود که طبیعی است. اما ما نباید غیرواقعی حرف بزنیم و سخن ما باید با واقعیت‌ها منطبق باشد. خصوصا آدمی که مسئولیتی هم دارد باید بیشتر در حرف‌هایش مراقبت کند که سخنانش برای گفتن دقیق‌تر باشد.

* از آن طرف شروع کردند که در فلان‌جا چون برق رفت بیماران در بیمارستان بی‌برق و بی‌امکانات ماندند و دستگاه تنفسی از کار افتاد که امروز در جلسه به‌ صراحت از طرف مسئولین اعلام شد که این دروغ و کذب محض است.

* همه بیمارستان‌های ما دارای ژنراتورهای اضطراری هستند و اگر برق برود مشکلی پیش نمی‌آید و هیچ مشکلی پیش نیامده است. یعنی داستانی که دروغ محض است را شایع کرده و مردم را نگران می‌کنند و ذهن مردم خراب شده و رعب و وحشت ایجاد می‌شود و برای کاری که کاملا ناروا و نادرست است حالت یاس به مردم دست می‌دهد.

* من امیدوارم همه دستگاه‌ها، صدا و سیما و مسئولین به این نکته توجه داشته باشند و مسئولین مربوطه باید با آنهایی که تعمدا دنبال ایجاد ناامنی روانی و فکری در جامعه هستند، برخورد کنند انشاالله با کمک و یاری هم بتوانیم از این روزهای سخت عبور کنیم و روزهای راحت‌تری پیشروی ملت بزرگ و عزیز ما قرار بگیرید.

27215

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی