ابراهیم رئیسی با «دولت فراجناحی» تندروها را کنار می زند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،«مستقل آمده ام» این جمله ای بود که ابراهیم رئیسی در روز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، آنهم در شرایطی که اجماع حداکثری طیف های مختلف اصولگرا پشت سر او قرار داشت. او در نخستین نشست خبری بعد از رئیس جمهور شدن نیز بر دیگر بر مستقل بودن خود تاکید کرد و حتی این را هم گفت که ستادهای انتخاباتی اش آیینه کابینه او نیستند.

موضع مستقلی که رئیسی اتخاذ کرده از یک سو و امید زیاد طیف های مختلف اصولگرا خصوصا طیف تندرو این جریان برای حضور در کابینه رئیسی از سوی دیگر این سوال را ایجاد کرده است که کابینه رئیسی قرار است کابینه ای یکدست اصولگرا باشد یا فراجناحی یا … سوالی که با برخی چهره های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب به اشتراک گذاشتیم. برخی امید زیادی به فراجناحی بودن کابینه سیزدهم دارند و برخی هم این را خوش خیالی می دانند و معتقدند دولت آینده اصولگرا خواهد بود و حتی نفوذ تندروها را نیز شاهد خواهیم بود.

از سوی دیگر این سوال مطرح است که سمت های سیاسی و کلیدی دولت رئیسی به چه کسی خواهد رسید؟ آیا سعید جلیلی یا مخبر یا نیکزاد بر کرسی معاون اولی تکیه می زنند؟ رئیسی برای ریاست بر سیاسی ترین وزارتخانه داخلی خود یعنی وزارت کشور به چه کسی اعتماد می کند؟ رئیس جمهور آینده سکان وزارت خارجه خود در دوران سخت تحریم و مذاکرات را به چه کسی می سپارد؟

کابینه رئیسی فراجناحی نیست

مصطفی هاشمی طبا، چهره سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا پیش می کنید کابینه رئیسی اصولگرا است یا فراجناحی؟، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: از نگاه بنده بعید است که فراجناحی باشد. به هر حال سلیقه خودشان است اما یقینا کابینه فراجناحی نیست. آنهایی که می آیند مشخص نیست اصولگرا باشند. در واقع سوال این است که چه کسی اصولگرا و چه کسی غیراصولگرا است. قاعدتا کابینه رئیسی فراجناحی نیست. بنده نمی توانم به کسانی که به خودشان، اصولگرا می گویند، اصولگرا بگویم بلکه تیپ های شخصیتی خاصی هستند.

ابراهیم رئیسی با «دولت فراجناحی» تندروها را کنار می زند؟

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است کابینه رئیسی، کابینه تندروها باشد؟ عنوان کرد: ممکن است تندروها در کابینه رئیسی باشند اما نه اینکه به صورت یکدست تندروها حضور داشته باشند. طیف های مختلفی از کسانی که می گویند اصولگرا هستند در کابینه رئیسی حضور دارند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که در مورد احتمال معاون اولی چهره هایی چون سعید جلیلی، مخبر، نیکزاد یا …گفت: نمی توانم اظهارنظر دقیقی ارائه دهم یعنی امکان تشخیص اینکه چه کسی معاون اول خواهد بود را ندارم.

او در پیش بینی از وزیر کشور و وزیر امور خارجه دولت رئیسی نیز تاکید کرد: اینکه چه چهره هایی می توانند در این جایگاه قرار بگیرند و چه چهره هایی هم از سوی رئیسی انتخاب می شوند دو بحث جداگانه است. اگر از من بپرسند می گویم ظریف بهترین فردی است که می تواند در وزارت خارجه باشد. در مورد وزیر کشور هم شخص خاصی مدنظرم نیست. آقای رئیسی کسی را باید انتخاب کند که وزیر خارجه باشد نه اینکه وزیر جنگ خارجه باشد.

مخبر محتمل ترین گزینه معاون اولی کابینه رئیسی است

حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی نیز در در پاسخ به این سوال که آیا پیش می کنید کابینه رئیسی اصولگرا است یا فراجناحی؟، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: اگر مفهوم فراجناحی این است که اصولگرا نباشند و کابینه ای ترکیبی باشد، یقینا این گونه نیست. فراجناحی به معنای داشتن کارآمدی، تخصص، داشتن روحیه جهادی و انقلابی بودن، همچنین بدون وابستگی جناحی است. وابستگی جناحی افراد، ملاک انتخاب آنها نیست بلکه ویژگی های کارآمدی شان بیشتر مدنظر است. از این بُعد فراجناحی است اما اینکه غیراصولگرا و غیرانقلابی باشد چنین چیزی نیست. همه، یکی از ویژگی های مهم شان، پایبندی به اصول و آرمان های انقلاب در گام دوم و انقلابی بودن است.

ابراهیم رئیسی با «دولت فراجناحی» تندروها را کنار می زند؟

او در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از معاون اول رئیسی چه کسی است، عنوان کرد: به نظر می رسد که آقای مخبر محتمل ترین گزینه است.

ترقی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از وزیر کشور و وزیر خارجه دولت آینده کیست؟ اظهار کرد: باقری کنی یکی از گزینه های وزارتخارج است اما اینکه قطعی شده باشد هنوز نمی توان چنین چیزی را با اطمینان بیان کرد اما به هر حال یکی از گزینه ها است. در مورد وزیر کشور هنوز جمع بندی نشده است. نمی توان الان روی کسی حتی به میزان ۵۰ درصد احتمال داد.

امیدوارم دولت رئیسی دولت تندرویی نباشد

محمود صادقی چهره سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا پیش می کنید کابینه رئیسی اصولگرا است یا فراجناحی؟، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: پیش بینی خاصی نمی توانم انجام دهم این پیش بینی نوعی پیشگویی است و من نمی توانم پیشگویی کنم.

ابراهیم رئیسی با «دولت فراجناحی» تندروها را کنار می زند؟

او در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از معاون اول رئیسی از میان چهره هایی که نامشان مطرح است چون جلیلی، مخبر، نیکزاد و …. چیست؟، عنوان کرد: هنوز چندان به آن فکر نکردم و ذهنم درگیر این مسائل نیست. به طور کلی با توجه به دیدگاه هایی که آقای رئیسی مطرح کردند و تماس هایی که با منتقدین داشتند این امیدواری ایجاد شده که حداقل یک دولت تندرویی روی کار نیاید. به هر حال این امیدواری ایجاد شده اما اینکه تا چه حد این امیدواری مبتنی بر واقعیت باشد باید تا یک ماه آینده صبر کرد. بنده چندان که باید گمانه زنی ها را مفید نمی دانم.

صادقی ادامه داد: قاعدتا دو پست و جایگاه در کابینه هستند که اهمیت بیشتری دارند؛ نخست، معاون اول و دیگری با توجه به شرایط فعلی، وزیر امور خارجه است که دو پست کلیدی در کابینه هستند. باید دید آقای رئیسی برای این دو پست کلیدی چه کسانی را انتخاب خواهد کرد.

کابینه رئیسی کابینه اصولگرای خوش خیم است نه تندرو

محمدعلی ابطحی، چهره سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا پیش می کنید کابینه رئیسی اصولگرا است یا فراجناحی؟، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: من فکر می کنم کابینه آقای رئیسی، کابینه اصولگرای خوش خیمی باشد یعنی تندرو نیستند و فکر نمی کنم خارج از چارچوب اصولگرایی باشند.

ابراهیم رئیسی با «دولت فراجناحی» تندروها را کنار می زند؟

او درباره گمانه ها درباره جایگاه معاون اولی، وزارت کشور و وزارت خارجه دولت اینده عنوان کرد: در این باره اطلاعات ویژه ای ندارم اما به نظر می رسد که آقای مخبر شانس بیشتری برای معاون اولی دارد. درباره دو وزارتخانه دیگر هیچ فکری ندارم. تصور می کنم آقای حسینی تاش بیشتر از آقای باقری کنی برای وزارت خارجه شانس داشته باشد.

کابینه رئیسی کابینه فراجناحی است

حجت الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در پاسخ به این سوال که آیا پیش می کنید کابینه رئیسی اصولگرا است یا فراجناحی؟ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: من معتقدم دولت آقای رئیسی فراجناحی است.

او درباره احتمال حضور سعید جلیلی، نیکزاد یا مخبر در کرسی معاون اولی دولت آینده گفت: این افرادی که نام بردید نیستند ولی نمی دانم چه کسی است.

این عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از وزیر کشور و وزیر خارجه چیست؟، اظهار کرد: علم غیب در این زمینه ندارم. بهترین راه این است که آقای رئیسی به صورت فراجناحی، شخصی را انتخاب کند. در این باره نمی توانم پیش بینی کنم.

امیدوارم نه جلیلی نه مخبر و نه نیکزاد معاون اول نشوند

احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این سوال که آیا پیش می کنید کابینه رئیسی اصولگرا است یا فراجناحی؟ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: به نظر می‌رسد کابینه آقای رئیسی، فراجناحی است و غیر از این هم نمی تواند باشد. یک رئیس جمهوری که مکتبی و تابع ولایت فقیه است باید در کابینه فراجناحی، شایسته ها را انتخاب کند تا بتواند برنامه‌هایش را پیاده کند.

ابراهیم رئیسی با «دولت فراجناحی» تندروها را کنار می زند؟

او در پاسخ به این سوال که گفته می شود رقابت برای معاون اولی بین نیکزاد، مخبر و جلیلی است، گفت: به نظر می رسد هیچ کدام از اینها نباشند امیدواریم فردی توانمندتر برای انجام کارها انتخاب شود.

کریمی اصفهانی در پیش بینی از وزیر کشور و وزیر خارجه دولت آینده براساس گمانه های مطرح شده، گفت: بستگی دارد در میان معرفی هایی که صورت گرفته، چه کسی شایسته تر باشد. نمی‌توان در این باره پیش بینی خاصی داشته باشم.

کابینه فراجناحی به معنای استفاده از اصلاح طلبان نیست

جواد آرین منش، چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا پیش می کنید کابینه رئیسی اصولگرا است یا فراجناحی؟ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: فراجناحی بودن اگر به مفهوم استفاده از نیروهای اصلاح طلب باشد کمی بعید به نظر می رسد من معتقدم آقای رئیسی با دست باز کابینه را بچینند از همه سلایق اصولگرایی در کابینه او حضور داشته باشند چون به هر حال اصولگرایان یک طیف وسیعی شده اند از آقای لاریجانی تا جریان پایداری و انصار حزب الله یک طیف گسترده ای از مجموعه اصولگرایان هستند که سلایق مختلفی را در بر می گیرند.

ابراهیم رئیسی با «دولت فراجناحی» تندروها را کنار می زند؟

او افزود: اگر آقای رئیسی از سلایق مختلف اصولگرایی حداقل استفاده کند از این نظر قابل قبول خواهد بود اما اگر سعه صدر بیشتری وجود داشته باشد و برخی از چهره هایی که منتسب به این جریان هم نیستند در این کابینه حضور داشته باشند اثر مثبتی که می تواند داشته باشد این است که این مشکلاتی که در انتخابات داشتیم یعنی کاندیداها فراگیر نبودند بتواند این خلا را با یک کابینه فراگیرتر پُر کند می تواند از گسست اجتماعی به وجود آمده جلوگیری کند.

آرین منش درباره گمانه زنی ها بر سر احتمال معاون اولی مخبر، نیکزاد یا جلیلی، عنوان کرد: براساس گمانه‌زنی‌ها، اگر آقای رهبر را هم به این افراد اضافه کنیم افرادی که بیشتر نامشان مطرح می‌شود همین افرادی که نام بردید هستند. بهتر این است فردی که به عنوان معاون اول انتخاب می شود در گذشته، تجربه حضور در کابینه را داشته باشد به هر حال اداره هیئت دولت و کابینه به تجربه بیشتر در این زمینه نیاز دارد تا چهره های جدیدی که بخواهند وارد شوند.

این چهره سیاسی اصولگرا ادامه داد: مثل این است که نماینده ای به صورت صفر کیلومتر وارد مجلس شود و رئیس مجلس شود یا عضو هیئت رئیسه مجلس شود هرچند نام آقای مخبر بیشتر از دیگران مطرح می شود اما بهتر این است که سابقه حضور در کابینه را داشته باشد.

او درباره وزیر کشور و وزیر امور خارجه دولت رئیسی نیز اشاره کرد: بیشترین صحبت درباره آقای باقری کنی برای وزارت امور خارجه است. یکی از حساس ترین وزرای دولت آقای رئیسی که حتی مسائل اقتصادی هم به آن گره خورده است وزیر امور خارجه است چراکه بخش عمده مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم ها و ضعف ارتباطات دیپلماتیک ما با کشورهای دنیا است. اگر چهره قدرتمندی که دارای توانایی تعامل سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه و دنیا باشد انتخاب شود می تواند بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

بهتر است رئیسی از لاریجانی و باهنر برای معاون اولی استفاده کند

حسن رسولی چهره سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا پیش می کنید کابینه رئیسی اصولگرا است یا فراجناحی؟ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: با توجه به شناخت شخصی که از آقای رئیسی دارم ایشان ضمن اینکه در یک صورت بندی کلی دارای یک خاستگاه اصولگرایی است اما به لحاظ خط مشی مدیریتی و رویه فردی از مدل مدیریت مشارکتی و تعاملی تاکنون استفاده کرده است یا حداقل تشخیص من این است تمایل ایشان این است که از قالب های جناحی و حزبی به صورت کلی تبعیت کند.

او افزود: آقای رئیسی تاکنون در این جایگاه نبودند بنابراین باید ببینیم بین این خط مشی فردی ایشان و نظریه ای بر آن اساس اتاق فکر آقای رئیس جمهور منتخب، چیدمان کابینه و سایر همکاران دولت را تنظیم و نهایی می کند چه ترکیبی را  در آینده نشان خواهد داد.

ابراهیم رئیسی با «دولت فراجناحی» تندروها را کنار می زند؟

رسولی ادامه داد: توصیه ای که می توان به آقای رئیسی داشت این است که حتی اگر بنا بر انتخاب همکاران اصولگرا داشته باشند که حق ایشان است بهتر است برای حال و روز نه چندان خوب اوضاع عمومی امروز کشور، از چهره های ریشه دار، مجرب و آگاه به دقایق امور کشورداری در عرصه سیاست داخلی و بین المللی استفاده کنند اگر چنین ترکیبی را در آینده شاهد باشیم فکر می کنم هم دولت نفع آن را خواهد برد و هم جامعه از این کارآمدی این ترکیب منتفع خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره پیش بینی اش از معاون اولی کابینه رئیسی و مطرح شدن اسامی چون جلیلی، مخبر و نیکزاد و …. عنوان کرد: پیش بینی خاصی ندارم اگر بخواهم پیشنهادی به آقای رئیسی بدهم به ایشان خواهم گفت از چهره های مجرب تر جریان اصولگرا مثل آقای لاریجانی، مهندس باهنر و افرادی در این سطح و رده استفاده کنند به ویژه اینکه معاون اول، هماهنگ کننده همه بخش ها است و باید از دانش، آگاهی و مهارت مدیریتی فرابخشی و عمومی برخوردار باشد.

بدترین انتخاب رئیسی چیست؟

رسولی اضافه کرد: این چهره هایی که اشاره کردم نسبت به سایر دوستانی که در سابقه مدیریتی شان، چنین کارنامه  و سابقه ای دیده نمی شود مناسب تر خواهند بود. بدترین انتخاب این است که معاون اول رئیس جمهوری که فاقد تجربه اجرایی در قوه مجریه است فردی باشد که یا نسبت به حوزه اجرا تسلطی نداشته باشد و یا اینکه در یک بخش دارای شناخت و تجربه باشد چهره هایی که اشاره کردم چهره هایی هستند که هم به لحاظ سوابق و تجارب  و هم به دلیل جایگاه هایی که داشته اند به صورت عمیق تر هم نسبت به فرصت های کشور و هم نسبت به تهدیدهای مبتلابه ایران شناخت دارند در این صورت می توانند یار و مددکار بهتری برای آقای رئیسی باشند.

این چهره اصلاح طلب درباره وزیر کشور و وزیر امور خارجه دولت رئیسی نیز اشاره کرد: وزیر خارجه باید یک چهره ای باشد که اولا در عرصه بین المللی از یک اعتبار و جایگاه قابل قبولی برخوردار باشد. دوم اینکه در حوزه سیاست خارجی بتواند نسبت به ایجاد همسویی بین بخش های مختلف دیپلماتیک کشور موثر باشد طبعا چنین فردی فقط از بین بدنه و سطوح میانی وزارت امور خارجه، اگر انتخاب شود فواید بیشتری دارد و هزینه جابه جایی کمتری متوجه منافع ملی کشور خواهد کرد.

او ادامه داد: وزیر کشور، اگر از بین استانداران موفق دولت های قبلی، حتی اگر آقای رئیسی و ستاد هماهنگ کننده ایشان اصرار به گزینش از بین مدیران و شخصیت های مشرف به حوزه سیاست داخلی، از بین اصولگرایان داشته باشند توصیه مشفقانه ای که می توان به رئیسی کرد این است که کسی را وزارت کشور بگذارند که حتی الامکان، سطوح پیشینی این موقعیت شغلی مهم را طی کرده باشد. بخشدار، فرماندار، معاون استاندار و یا استاندار و یا معاون وزیر بوده باشد.

رسولی بیان کرد: حوزه سیاست داخلی هدایت کننده سیاست های عمومی کشور است اعمال راهبردهای دولت در سطح کشور، برقرار نظم و امنیت، حداکثرسازی انسجام سیاسی، تعامل کارآمد با احزاب و شخصیت ها و گروه های سیاسی  و نیز معتبر بودن برای جریانات و مراجع ذی نفوذ در کنار تجارب عملیاتی که گفته شد، چنانچه در فرد مورد انتخاب متمرکز باشد اثربخشی و کارآمدی بیشتری را برای کشور و دولت به ارمغان می آورد به ویژه در شرایط فعلی که ما شاهد بی سابقه ترین شکاف بین حاکمیت و حکومت هستیم.

او بیان کرد: وقتی ۵۲ درصد مردم در یک انتخاباتی شرکت نمی کنند کاهش این شکاف، یکی از مهمترین وظایف وزارت کشور، استانداران و سلسله مراتب مدیران سیاست داخلی است که به هر میزانی که دانش، تجربه و مهارت بیشتری در این حوزه داشته باشند بهتر می توانند به برقرار تعادل مناسب تر و کاستن از گسست کمک کنند.

۲۷۲۱۹

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی