آشنایی با خانه های تاریخی در شهر شیراز

شیراز یکی از غنی ترین شهر های ایران از نظر خانه های تاریخی است. به هر گوشه از شهر که نگاه کنید گوشه ای از تاریخ زیبای این شهر را مشاهده می کنید. شیراز شهر شعر و عطر بهارنارنج است. این شهر با تمام ویژگی‌های شهری و تاریخی‌اش، به‌تنهایی می‌تواند یکی از ارزشمند‌ترین مناطق گردشگری ایران محسوب شود. شیراز یکی از مقاصد محبوب گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی است. شما می توانید با بلیط هواپیما تهران به شیراز برای سفر خود برنامه ریزی کنید. با ما همراه باشید تا با 5 خانه تاریخی شیراز آشنا شویم.

خانه زینت الملک شیراز

خانه زینت الملک شیراز یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی قاجاری در شهر شیراز می باشد که ساخت آن حدود سال ۱۲۹۰ هجری قمری، به دست علی محمدخان قوام‌الملک دوم آغاز شد و در سال ۱۳۰۲ هجری قمری به اتمام رسید. این خانه محل زندگی زینت‌الملوک قوامی، دختر قوام‌الملک چهارم بوده است. در ضلع غربی یکی از مشهورترین مکان های دیدنی شیراز، یعنی باغ نارنجستان قوام قرار گرفته است و به وسیله‌ تونل زیرزمینی به باغ وصل می شود. تصاویری از حیوانات، پرندگان و گل و بوته نقاشی شده بر  روی سقف چوبی خانه نقش بسته است. همچنین تالار شاه‌نشین ساختمان ضلع غربی به وسیله آینه‌کاری‌ و گچ‌بری‌های زیبا تزیین شده اند. امروز از زیرزمین بسیار  بزرگ خانه به عنوان نگارخانه استفاده می‌شود و در آن مجسمه‌های تمام شخصیت های برجسته‌ شیراز را در معرض دید عموم گذاشته‌اند. خانه‌ زینت‌الملک در ۱۰ آذر سال ۱۳۵۱ به شماره‌ ۹۳۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه صابر شیراز

خانه صابر دیگر خانه از زیباترین خانه های تاریخی شیراز می باشد و صاحب آن یک تاجر شیرازی با نام حسن علی صابر سنگری بوده است. قدمت خانه صابر به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد و امروزه از دیدنی های شیراز است .

این خانه بی نظیر بر اساس قرینه‌سازی طراحی شده و دقت و ظرافت در طراحی این قرینه‌سازی قابل تحسین است. قرینگی به‌نحوی دقیق و ظریف در این خانه اجرا شده است که قاب تصویر آن از بالای بام این خانه، پلانی کاملا قرینه با جزئیاتی موازی و با فاصله یکسان از محور مرکز دارند.

با بنایی دو طبقه، عمارت اصلی در بخش شمالی و شرقی حیاط واقع شده است. در بخش اندرونی تزییناتی نظیر گچبری و منبت‌کاری به کار برده‌اند و ایوان با ستون‌هایی بلند و چشم‌اندازی از حیاط، جلوه‌ای باشکوه دارد. دیوارهای حیاط نیز با آجرکاری و کاشی‌کاری آراسته شده‌اند. همچنین اشیا و ظروف قدیمی هنوز در خانه به چشم می‌خورند .

حیاط مرکزی، حوض، اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری، ایوان با ستون‌های چوبی، سقف‌های چوبی و… این مجموعه به یکی از باصفاترین و هنرمندانه‌ترین جاهای تاریخی شیراز تبدیل کرده‌اند. این جاذبه در حال حاضر به‌عنوان خانه هنر شیراز فعالیت می‎‌کند و نمایشگاه‌های هنرمندان شیرازی در این مکان برپا می‌شوند.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای بازدید از مجموعه خانه صابری در شیراز باید به آدرس كوچه محله سر باغ، بن‌بست كدخدا، پلاك ۶۲ بروید و از این بنای تاریخی دیدن کنید.

رزرو بلیط هواپیما شیراز به تهران بعد از دیدن خانه صابر می تواند سفر شمارا به بهترین شکل ممکن به اتمام برساند.

 

 

خانه سعادت شیراز

خانه سعادت شیراز یکی از خانه‌های تاریخی و زیبای این شهر می‌باشد که در زمان قاجاریه ساخته شده است. مالک این خانه سید علی اکبر سعادت یکی از تاجران به نام شیراز بوده که آن را در محله قدیمی سنگ سیاه بنا نموده است. خانه سعادت به لحاظ داشتن معماری اصیل ایرانی و استفاده از تزئینات هنرمندانه و چشم نواز در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در سال 1301، اولین سنگ بنای خانه سعادت شیراز به دست معمار حاجی‌باشی بناکار گذاشته شد. کاشی‌های نصب‌شده بر سردر خانه، مالک آن را حاج محمدعلی فرهومند معرفی می‌کنند. اما در جایی دیگر گفته می‌شود مالکیت خانه متعلق به حاج میرزا آقا سعادت (فرزند یکی از تجار قدیمی شیراز) بوده است و نام خانه به مالک آن بازمی‌گردد.

خانه سعادت در حال حاضر به ‌عنوان موزه خاتم فعالیت می‌کند و با بازدید از آن، هم از تماشای بندبند این خانه تاریخی لذت خواهید برد و هم محو زیبایی هنر ناب خاتم‌کاری خواهید شد. همچنین این بنای تاریخی در سال 84 مرمت و برای بازدید عموم آماده شد.

محله سنگ سیاه یکی از محلات قدیمی شیراز است که با قدم زدن در آن می توانید به بازدید خانه های قدیمی و زیبای شیراز بروید. در نزدیکی آرامگاه سیبویه خانه قاجاری به نام سعادت وجود دارد که اکنون به خانه خاتم معروف است.

در سال ۱۳۸۲ خانه تاریخی سعادت شیراز به شماره ۱۰۴۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

خانه منطقی نژاد شیراز

خانه منطقی نژاد از خانه های تاریخی شیراز است که که از دوران قاجار به یادگار مانده است و در نزدیکی شاهچراغ واقع شده است. این خانه از عمارت‌های اعیانی شیراز در گذشته بوده و شکوه بی‌نظیری دارد. این خانه در اواخر دوران قاجار بنا شده است، متعلق به یکی تجار نامدار شیراز بوده و تزئینات و طراحی چشمگیری آن را زیبا کرده است

خانه منطقی نژاد از خانه های اواخر دوران قاجار در شیراز است که در گذر مجاور ضلع جنوبی مسجد نو در خیابان احمدی واقع شده است. عمارت منطقی نژاد از آثار ثبت شده در فهرست ملی ایران است. این مکان ارزشمند در سال 1352 با شماره 1490 به ثبت رسیده است.

با وجود اینکه خانه تاریخی منطقی نژاد از مساحت زیادی برخوردار نیست، اما به زیبایی و بهره گیری از کمترین فضا طراحی و دکور شده است. چیزی که در همان ابتدای ورود نظر شما را جلب خواهد کرد، حیاط دلنشین و زیبای عمارت است. فضای رویاگونه و تماشایی حیاط با درختان رنگارنگش چنان آشنا به نظر می رسد که گویی سالهاست در آن زندگی کرده اید. در فضای خانه خانه تاریخی منطقی‌نژاد شیراز بشینید تا معماری آن براتان تاریخ پر رمز و رازی را حکایت کند.

هنر نقاشی روی دیوار شاه‎نشین این خانه بسیار تماشایی است. علاوه‌بر این از هنر آینه‌کاری نیز در این عمارت استفاده شده است. گچ‌بری، استفاده از شیشه‌هاری رنگی و نقاشی به‌روی بادگیر سقف اتاق شاه‌نشین، از دیگر تزئینات چشم‌نواز معماری قجری این خانه است.

خانه نصیرالملک شیراز

خانه نصیر الملک یکی دیگر از خانه های تاریخی شیراز در دوران حکومت قاجار است. جالب است بدانید که خانه نصیرالملک فعلی در واقع قسمتی از مجموعه بزرگ جلو خان، فضایی شبیه میدان بوده است. این بنا توسط حاجی‌میرزا حسنعلی‌خان نصیرالملک، از فرزندان حاجی قوام الملک، حاکم فارس در دوره قاجار، بنا شده است. خانه تاريخي نصير الملك به دستور حاجي ميرزا حسنعلي خان نصير الملك پسر سوم حاجي قوام الملك از حكام فارس در دوره قاجاريه ساخته شد.

برای نماسازی بنا از گچ کاری به شیوه ساسانی استفاده شده است. تزئینات گچ و آینه عمده ترین تزئینات این منزل را تشکیل می دهد و تالار و اتاق ها با نقوش ترکیبی ایرانی و اروپایی پوشیده شده است. سقف هر طبقه تخته کوبی شده و دارای نقاشی هایی به سبک اروپایی است.

ارسی‌های چوبی با هنر گره‌چینی سهم بزرگی در زیبایی نمای خانه نصیرالملک دارند و این ارسی‌ها با شیشه‌های رنگی مزین شده‌اند. گچ‌بری و آینه‌کاری از دیگر هنرهای به‌کار رفته در این خانه تاریخی است. این خانه بعد از مرمت‌، به‌عنوان پایگاه پژوهش بافت قدیم شیراز در نظر گرفته شده است.

این اثر در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای سفر به شیراز نیاز به خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل دارید. سایت تی بلیط به آدرس Tbilit.com  ارزانترین قیمت پرواز و هتل را به شما نمایش می دهد و سفر خوبی را برای شما آرزو می کند.

گردشگری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی