بهینه سازی ساختمان با فوم پاششی پلی یورتان

فوم پاششی پلی یورتان یکی از عایق‌های نوین در صنایع ساخت‌وساز است که مزایای بسیار زیادی دارد و با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان‌ها به‌جای عایق‌های سنتی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین انرژی مصرفی ساختمان‌ها از طریق سقف و دیوارها اتلاف می‌شود و هدر رفتن انرژی، هزینه‌های ساختمان را به شدت افزایش می‌دهد. فوم‌های پاششی پلی یورتان از هفتاد سال پیش در کشورهای توسعه یافته کاربرد دارند؛ اما متاسفانه صنعت ساختمان‌سازی و صنایع دیگر در ایران، کمی دیرتر از این نوع عایق استفاده کرده است‌. به دلیل مزایا و کاربردهای ویژه‌ای که عایق جدید و مقرون به‌صرفه فوم پاششی پلی یورتان دارد، روزبه‌‍روز بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد درباره مزایای استفاده از عایق پاششی پلی یورتان  در ساختمان‌ها توضیح‌ دهیم.

فوم پاششی پلی یورتان چیست؟

فوم پاششی پلی یورتان، عایقی حرارتی و صوتی است که بر پایه پلی یورتان و از ترکیب دو مایع پلی یول و ایزوسیانات به‌وجود آمده است. این دو ماده بعد از ترکیب شدن در مخزن مخصوص و با طی فرآیندهای شیمیایی به حالت فوم در آمده‌اند. این عایق دائمی سبک و سرد با اسپری شدن روی سطوح غیرقابل دسترس، بلافاصله بعد از مدت بسیار کوتاهی به حالت جامد تبدیل شده و به‌عنوان عایق عمل می‌کند‌. این نوع فوم با گذشت زمان خاصیت خود را از دست نداده و دچار آسیب نمی‌شود. در دستگاهی که فوم را به سطوح مورد نظر می‌پاشد، می‌توان چگالی و میزان فشار را تنظیم کرد. این نوع فوم در دو نوع سلول باز یا صوتی حرارتی و سلول بسته یا حرارتی رطوبتی تولید و به بازار عرضه می‌شود‌. در فوم پاششی، سلول باز بین سلول‌ها با هوا پر شده و شبیه اسفنج می‌شود. متخلخل بودن این نوع فوم باعث می‌شود که به‌عنوان عایق صوتی مورد استفاده قرار گیرد و بعد از اسپری شدن روی سطوح بین دیوار و صفحات سیمانی حجم آن به میزان پنجاه برابر افزایش می‌یابد. فوم پاششی سلول بسته به دلیل عدم وجود تخلخل، چگالی بالایی دارد و از نفوذ رطوبت در سقف، کف، دیوار، استخرها، یخچال‌ها و غیره جلوگیری می‌کند.

نحوه عایق کردن با فوم پاششی پلی یورتان به چه صورت است؟

برای استفاده از فوم پاششی پلی یورتان در متراژ کوچک و محدود و همچنین لکه گیری و تعمیر می توان از کپسول های دو جزئی آماده استفاده کرد. اما برای متراژ های بالا و کاربرد حرفه ای نیاز به دستگاههای پاشش فوم پلی یورتان استفاده کرد این دستگاهها دو ماده اصلی فوم پاششی یعنی ایزوسیانات و پلی یول را ترکیب کرده و تحت فشار از طریق شیلنگ های رابط به به تفنگ مخصوص پاشش ارسال می کنند. دستگاه فوم پاششی توانایی اجرای بسیار بالایی دارد و می تواند تا فوم پلی یورتان را به انواع سطوح مانند سقف و دیوار اسپری کنند.

با توجه به اینکه فوم پلی یورتان در کجا استفاده می شود ترکیبات و تنظیمات دستگاه متفاوت است. مثلاً برای عایق کردن سقف از زیر نیاز به فوم پاششی بیشتری است تا عایق کردن دیوار. بعد از اسپری کردن مواد فوم پلی یورتان بلافاصله و بعد از حدود 3 ثانیه مواد اسپری شده با هوا واکنش نشان داده و افزایش حجم پیدا می کنند. در نتیجه یک فوم یکدست و غیر قابل نفوذ ایجاد خواهد شد.

استفاده از فوم پاششی پلی یورتان چه مزایایی دارد؟‌

  • آماده‌سازی پرسرعت و اجرای بسیار راحت
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • توانایی بسیار بالا در پوشش سطوح مختلف و پیچیده مانند نقاط کور و غیرقابل دسترس
  • داشتن قابلیت چسبندگی فوق‌العاده بالا
  • ماندگاری، دوام و طول‌عمر بالا بیش از چهل سال
  • داشتن قابلیت شست‌وشو بدون تغییر در کیفیت
  • مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت و تغییرات دمایی
  • سبک بودن وزن و عدم تحمیل وزن به ساخت‌وسازها
  • مقاومت در برابر قارچ، میکروب و باکتری
  • عدم خوردگی و سائیدگی
  • جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت در نوع سلول بسته
  • امکان رنگ‌آمیزی فوم پس از خشک شدن
  • جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان به‌عنوان عایق حرارتی
  • جلوگیری از انتقال صدا به ساختمان به‌عنوان عایق صوتی
  • داشتن مقاومت حرارتی بالا نسبت به عایق پلی استایرن
  • امکان تغییر دانسیته و چگالی بر اساس نیاز

فوم پاششی پلی یورتان چه کاربردهایی در ساختمان دارد؟

  • عایق‌کاری کف، سقف و دیوار ساختمان‌هایی با اسکلت چوبی، آهنی، بتنی، سیمانی.
  • ترمیم کردن انواع شیروانی فلزی، سفالی و ایرانیت.
  • عایق حرارتی سقف زیر بام، پارکینگ، پنت هاوس.
  • عایق صوتی در سقف عرشه فولادی.
  • عایق صوتی آسانسور، موتورخانه و سالن اجتماعات، سالن ورزشی.
  • عایق کردن سقف استخرها برای جلوگیری از تعریق و رطوبت.
  • عایق حرارتی و رطوبتی در روی پشت‌بام.
  • عایق حرارتی و رطوبتی روی شاسی‌های فلزی برای جلوگیری از پوسیدگی و زنگ‌زدگی.

در کاربرد فوم پاششی پلی یورتان چه نکات ایمنی را باید رعایت کرد؟

با توجه به این که در ساخت فوم پلی یورتان از مواد شیمیایی خطرناکی استفاده شده است، در زمان اسپری کردن آن حتما باید از تجهیزات ایمنی استفاده شود تا سلامتی فردی که عملیات استفاده از این عایق را انجام می‌دهد، به مخاطره نیفتد. ورود ذرات شیمیایی پلی یورتان به دستگاه تنفسی، مشکلات متعددی مانند التهاب، سوزش، مشکلات تنفسی، مشکلات ریوی و غیره را به‌وجود می‌آورد. در زمان استفاده ماسک تنفسی، لباس کار مخصوص، عینک ایمنی و دست‌کش را هرگز نباید فراموش کرد.

قیمت فوم پاششی پلی یورتان چگونه تعیین می‌شود؟

امروزه استفاده از فوم پاششی پلی یورتان برای عایق‌بندی ساختمان‌ها و صنایع مختلف بسیار مرسوم شده است‌. عوامل متعددی روی قیمت این نوع فوم موثر هستند. یکی از عوامل پیش ساخته نبودن این نوع عایق است‌. این محصول درست در زمان اجرای پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی از مواقع برای اسپری روی سقف‌های ایرانیت، هدر رفت و هزینه بیشتری به‌همراه دارد. برند تولیدکننده نیز روی قیمت این نوع عایق موثر می‌باشد. قیمت فوم پلی یورتان حرارتی صوتی نسبت به نوع حرارتی رطوبتی گران‌تر است. بزرگ بودن یا کوچک بودن پروژه نیز در قیمت عایق تاثیرگذار خواهد بود‌. دستگاه‌هایی که برای تولید فوم پلی یورتان مورد استفاده قرار می‌گیرند، از برندهای اسپانیایی و آمریکایی هستند و هزینه بالایی دارند. به همین دلیل برای تولید حجم کمی از این عایق زیاد مقرون به صرفه نخواهد بود. معمولا مدیران پروژه‌های ساختمانی برای کسب آگاهی از قیمت نهایی عایق پاششی پلی یورتان با شرکت‌های تولیدکننده این محصول تماس می‌گیرند‌.

تهیه فوم پاششی پلی یورتان از شرکت نبوغ بهینه گستر

برای خرید عایق ساختمان پاششی پلی یورتان با قیمت مناسب، می‌توانید به سایت شرکت نبوغ بهینه گستر با آدرس اینترنتی http://poly-urethanes.com مراجعه کنید. شرکت نبوغ بهینه گستر فعالیت خود را از سال 1389 با مدیریت مهندس حسینی آغاز کرد و در طول این سال‌ها پروژه‌های بسیار زیادی را با موفقیت پشت‌سر گذاشته است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این شرکت می‌توان به توان‌مندی زیاد، خلاقیت، اخلاق محوری و تعهد کارکنان، توسعه روز افزون پروژه‌های حفظ سلامت محیط زیست، کمک به کارآفرینی و غیره اشاره کرد.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی