کمیته مماشاتِ انضباطی

به گزارش ایرنا، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پس از نیمه‌تمام ماندن بازی ۲ تیم تراکتور و پرسپولیس در چارچوب هفته بیست و هشتم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در دقیقه ۷۱ آرای خود را اعلام کرد.

مهمترین بخش این حکم مربوط به محرومیت باشگاه تراکتور به خاطر رفتار هوادارانش است. جایی که آنها با نتیجه سه بر صفر بازنده این دیدار شدند و محرومیت‌های دیگری نیز برای این باشگاه در نظر گرفته شد. متن مربوط به این حکم بدین شرح است: “در خصوص تخلفات باشگاه تراکتور تبریز مبنی بر پرتاب اشیاء (اعم از از سنگ و بطری آب) ، استعمال لیزر و استفاده از الفاظ موهن از سوی تماشاگران منتسب و همچنین نقض اصول کلی رفتار از طریق ورود بیش از حد تماشاگران به ورزشگاه با عنایت به اینکه به موجب مواد ۸۴ و ۸۵ و ۸۶ از مقررات انضباطی مصوب ۱۳۹۷ باشگاه میزبان متعهد و مکلف می‌باشد تا براساس مقررات راجع به برگزاری مسابقات، کلیه مقدمات لازم برای برگزاری مسابقه مطابق با استانداردهای امنیتی را فراهم نماید و صرف نظر از اینکه اعمال و رفتار خلاف قانون تماشاگران عمدی بوده یا غیر عمدی و یا اینکه ناشی از عدم سازماندهی مناسب مسابقه باشد، باشگاه میزبان مسئول هرگونه اعمال و رفتار تماشاگران و مسئول برقراری نظم و امنیت درون و بیرون ورزشگاه قبل از مسابقه، حین و بعد از آن می‌باشد. در نتیجه به لحاظ مسئول تشخیص دادن باشگاه در نیمه تمام ماندن مسابقه از دقیقه ۷۱ به بعد به دلیل عدم وجود امنیت کافی در برگزاری ادامه آن مستند به مواد ۵۱ و ۶۲ مقررات انضباطی ضمن بازنده اعلام نمودن این باشگاه با نتیجه سه بر صفر در بازی موصوف به پرداخت مبلغ ۳ میلیارد و پانصد میلیون ریال جریمه نقدی و همچنین با لحاظ ماده ۱۱۸ مقررات انضباطی به محرومیت از حضور تماشاگران در دو مسابقه در ورزشگاه خانگی که یک جلسه به مدت یک سال تعلیق می‌گردد با احتساب و محرومیت تحمل شده ناشی از دستور موقت مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ محکوم می‌گردد و با صدور این رای از دستور موقت مذکور رفع اثر می‌شود و چنانچه تماشاگران منتسب به این باشگاه در مسابقات آتی در ورزشگاه خانگی مرتکب تخلف گردند محرومیت تعلیقی نیز به اجرا در خواهد آمد.”

کمیته مماشاتِ انضباطی

رای مذکور با توجه به اتفاقاتی که در زمین مسابقه رخ داد طبیعی و قابل حدس بود اما قسمت دیگر این حکم باعث تعجب خیلی از اهالی فوتبال شد. جایی که باید دیدارهای این ۲ تیم در فصل آتی مقابل یکدیگر بدون حضور تماشاگر به انجام برسد. متن این بخش از حکم بدین شرح است: “همچنین به لحاظ سوابق تخلفات مشابه از سوی تماشاگران هر دو تیم از جمله موضوع دادنامه شماره ۴۰۸ مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ این کمیته و به منظور پیشگیری و جلوگیری از تکرار وقایع و تخلفات مشابه و شدیدتر در مسابقات پیش روی دو تیم تراکتور و پرسپولیس و نیز به لحاظ وجود مسئولیت تضامنی باشگاه‌های این دو تیم در قبال رفتار هواداران و بازیکنان خود، مطابق ماده ۵۰ مقررات انضباطی، حکم بر انجام مسابقه‌های دو تیم مذکور در تمامی بازی‌های فصل آتی کشوری اعم از لیگ برتر و جام حذفی در ورزشگاه‌های خانگی بدون حضور تماشاگران با رعایت ماده ۴۰ مقررات انضباطی صادر می‌گردد.”

کمیته انضباطی پس از گذشت  ۱۹ روز نسبت به اتفاقات این مسابقه واکنش نشان داد. تعللی که احتمالا برای آرام شدن جو حاکم به وجود آمد و کاملا آگاهانه بود. با این وجود بازهم در رای صادر شده می‌توان مماشات را به عینه مشاهده کرد. اتفاقاتی که در بازی و روی سکوها رخ داد کاملا از سمت هواداران تیم میزبان بود و تماشاگری از پرسپولیس درگیر این اتفاق نبود اما در حکمی عجیب، تیم پایتخت‌نشین نیز از حضور هوادارانش در مسابقه فصل بعد در ورزشگاه آزادی محروم است. این ماجرا پیش از این هم رخ داده بود. جایی که دیدار سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه نقش جهان در لیگ نوزدهم جنجالی شد و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت مسابقات هر ۲ تیم در لیگ بیستم را در زمین بی‌طرف و بدون حضور تماشاگر برگزار کند. آنجا نیز حکم صادر شده به گونه‌ای بود تا هر ۲ طرف راضی شوند و مماشات صورت گرفت.

کمیته مماشاتِ انضباطی

حالا یک مرتبه دیگر اتفاقات بازی سپاهان- پرسپولیس و رای آن دیدار در بازی تراکتور- پرسپولیس تکرار شده است. کمیته انضباطی برای جلوگیری از درگیری‌های بیشتر تصمیم گرفت هر ۲ طرف را به اصطلاح مجازات کند تا اعتراض خاص و ویژه‌ای صورت نگیرد اما شاید رای صادره به نوعی پاک کردن صورت مساله باشد. در این میان هم باشگاه پرسپولیس قربانی شد. مدیرعامل سرخپوشان تهرانی البته اعلام کرده به فیفا بابت این حکم شکایت خواهد کرد. رضا درویش در این باره گفت: آرای کمیته انضباطی در چند ماه گذشته تعجب برانگیز است، چرا که گزارش ناظر و داور بازی موجود بوده و مردم هم صحنه‌ها را از تلویزیون دیده‌اند. چطور می‌شود که سه هفته با تاخیر رای صادر می‌کنند. ما که هواداری آنجا نداشتیم که این رای برایمان صادر می‌شود. هواداران ما در دیدار خانگی برای چه باید محروم شوند؟ برای همدردی با هواداران تراکتور؟ مگر چنین چیزی می‌شود؟ یک سال قبل هم چنین اتفاق افتاد و در دیدار با سپاهان شیشه اتوبوس ما را شکستند و پرسپولیس از بازی خانگی محروم شد. فکر می‌کنم در ظاهر با این رویه به نتیجه‌ای نمی‌رسیم و برای اینکه هواداران مان را از حقوق شان محروم نکنیم، با مستنداتی که داریم این پرونده را به فیفا می‌بریم.

و جالب است که باشگاه تراکتور نیز به آرای صادر شده معترض است و این باشگاه در بیانیه‌ای خواستار جریمه‌ای سنگین‌تر برای امید عالیشاه و سعید آقایی بوده است: “باتوجه به مستندات ارایه شده، حکم صادره مصداق بارز بی‌عدالتی بوده و نتیجه بازی و همچنین میزان محرومیت بازیکنان حریف به هیچ عنوان قابل قبول نیست و بر همین اساس از طریق کمیته استیناف احقاق حق باشگاه را پیگیری می‌کنیم.”

جالب است که با وجود احتیاط بیش از حد کمیته انضباطی برای ایجاد تعادلی عجیب بین مجازات‌های ۲ تیم، بازهم هر ۲ طرف نسبت به آرا معترض هستند.

اخبارورزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی