استفاده از عینک آفتابی در روزهای گرم تابستان ضروری است

به گزارش روز جمعه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از روزنامه دیلی میل، بیشتر ما می دانیم که اگر از پوست خود در برابر آفتاب محافظت نکنیم، دچار آفتاب سوختگی می شود و آسیب می بیند، اما تعداد کمی به این موضوع توجه دارند که اثرات نور خورشید برای چشم نیز مضر است.

اکنون نتیجه مطالعه محققان «بنیاد سرطان پوست استرالیا» نشان داد که حساسیت چشم به اشعه های ماورای بنفش (UV) نامرئی نور خورشید ۱۰ برابر بیشتر از حساسیت پوست به این اشعه هاست.

این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید نه تنها کره چشم را دچار آفتاب سوختگی می کند، بلکه باعث ابتلا به وضعیت هایی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن می شود که تهدیدی برای بینایی محسوب می شوند.

هر دوی این بیماری ها یعنی آب مروارید و دژنراسیون ماکولا با افزایش سن ارتباط دارند اما قرار گرفتن در معرض اشعه های UV نور خورشید خطر ابتلا به آنها را افزایش می دهد. به علاوه بر اساس اعلامیه «آکادمی چشم پزشکی آمریکا»، ۱۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان های پوست در پوست نازک پلک رخ می دهد و سرطان می تواند در کره چشم نیز ایجاد شود.

به همین دلیل است که اکنون محققان به اندازه استفاده از کرم های ضد آفتاب به استفاده از عینک های آفتابی در تمام روزهای فصل تابستان تاکید دارد.

اشعه فرابنفش به قرنیه و شبکیه چشم آسیب می‌ رساند. اشعه ماورای بنفش خورشید دارای سه نوع طول موج B ،A و C است. نوع A توسط عدسی چشم جذب می‌ شود و ضرری برای چشم ندارد. نوع B موجب سوختگی پوست می‌ شود و می‌تواند موجب کوری برگشت‌ پذیر شود و فرد برای ۱۲ تا ۴۸ ساعت بینایی خود را از دست بدهد و در طولانی‌مدت، آب مروارید، تغییر در مرکز دید و ناخنک چشم را به وجود آورد. نوع C در لایه ازن جذب می‌ شود و به زمین نمی‌ رسد.

استفاده از یک عینک آفتابی‌ استاندارد و خوب می تواند از ورود اشعه فرابنفش به داخل چشم جلوگیری کند.

ویژگی‌های مهمی که یک عینک آفتابی استاندارد باید داشته باشد

فریم و دسته عینک آفتابی باید به گونه‌ ای باشد که حداقل نور از اطراف به چشم برسد و از طرفی فاصله آن از چشم‌ ها به اندازه‌ای باشد که مژه‌ ها به عینک برخورد نکند. عینک‌ های دارای دسته پهن گزینه مناسبی است چون از دو طرف از چشم‌ ها محافظت می‌ کند. عینک آفتابی استاندارد باید از زیر ابروها تا نزدیک گونه‌ ها را پوشش دهد، بهتر است همراه عینک از کلاه آفتابی هم استفاده شود.

از سوی دیگر رنگ لنز عینک آفتابی ضمانت‌کننده کیفیت بهتر آن نیست. بعضی از لنزها در قسمت‌ های فوقانی رنگ تیره‌ تر و در بخش‌ های پایینی رنگ روشن‌ تری دارند. به عبارتی قسمت بالایی محافظت بیشتری در مقابل نور خورشید داشته و قسمت پایینی برای دید بهتر طراحی شده است. رنگ سبز و خاکستری لنزها تمام شعاع‌ های نوری را به یک اندازه از خود عبور می‌ دهد و برای انواع فعالیت‌ های ورزشی و بیرونی مناسب است.

رنگ قهوه‌ای لنز موجب افزایش عمق دید می‌شود. رنگ زرد بیشتر از هر رنگ دیگری طول موج آبی نور را که برای چشم مضر است فیلتر می‌کند. رنگ قرمز باعث افزایش عمق دید و کاهش خستگی چشم می‌ شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی