5 فایده مهم بازی های فکری در رشد و شکوفایی کودکان

برای سرگرمی کودکان، یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید؛ استفاده از بازی فکری است. بازی‌های فکری باعث می‌شوند تا بسیاری از مفاهیم مهمی که یادگیری آنها برای کودکان سخت است، آسان شود. همچنین یک سرگرمی بسیار سالم برای آنها می‌سازید که به‌راحتی از آن غافل نمی‌شوند. بازی فکری با درگیرکردن مغز کودکان در پرورش و بهبود عملکرد آن نقش بسزایی دارند. اما مهم است که بدانید چه بازی فکری‌ای برای فرزند شما مناسب هست و بدانید که در هر مقطع سنی از چه نوع بازی‌هایی باید، استفاده کنید تا تأثیر بیشتری در رشد و پرورش کودکتان داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم دلایل اهمیت استفاده از بازی فکری را برای استفاده فرزندان عزیزتان توضیح دهیم.

معرفی بهترین بازی فکری برای کودکان

همان‌طور که در بالا گفتیم در هر مقطع سنی کودکتان باید از بازی‌های مناسب همان سن استفاده کنید و این موضوع را هم در نظر بگیرید که بازی‌هایی که انتخاب می‌کنید بر اساس علاقه آنها هم باشد.

1. بازی حلقه هوش

یکی از بهترین بازی‌هایی که کودک شما می‌تواند برای رشد ذهنی خود از آن بهره بگیرد؛ بازی حلقه هوش است. این بازی از یک میله مخروطی و تعدادی حلقه رنگی تشکیل شده است. کودک شما برای انجام بازی باید حلقه‌ها را به ترتیب از بزرگ‌ترین اندازه به کوچک‌ترین اندازه وارد میله‌ها کند. هرچند که این بازی بسیار پیش‌پاافتاده است؛ اما تشخیص اندازه‌ها برای کودکان زیر سه سال، چندان کار آسانی نیست. همچنین در این بازی، کودک با مفهوم اولیه رنگ‌ها هم آشنا می‌شود و حتی می‌تواند با کمک والدین شمارش اعداد را هم یاد بگیرد. همچنین این بازی در تقویت و هماهنگی چشم و دست‌ها نیز نقش بسیار زیادی دارد. این بازی فکری مناسب هر سنی می‌باشد.

2. بازی جنگا

جنگا، یک بازی محبوب و پرطرف‌دار به سبک برج‌سازی در جهان است که هیچ محدودیت سنی‌ای ندارد. در این بازی 54 بلوک چوبی در اختیار دارید که برای شروع، آنها را در 18 طبقه سه‌تایی روی‌هم می‌چینید. سپس هر بازیکن به‌نوبت باید بلوک‌ها را به نحوی بیرون بکشد که برج فرو نریزد. در نهایت بلوکی را که خارج کردید؛ مجدد در بالای برج قرار می‌دهید. این بازی را تا جایی ادامه می‌دهید تا یکی از بازیکنان هنگام خارج کردن بلوک، باعث فروریختن برج شود و بازی را ببازد. این بازی فکری در افزایش تمرکز کودکان و ارتقای مهارت‌های حرکتی آنها، بی‌نظیر است.

3. بازی دوز

دوز از دسته بازی فکری استراتژیک است که به‌شدت در افزایش مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری کودکان تأثیر دارد. محدودیت سنی و جنسیتی ندارد و کودکان برای برد در این بازی باید با تصمیمات درست و هوشمندانه، جلوی ردیف شدن مهره‌های بازیکن مقابل را بگیرند و هم سعی در ردیف کردن مهره‌های خود داشته باشند. همچنین این بازی در افزایش سرعت عمل کودکان، نقش اساسی دارد و در به‌کارگیری استراتژی‌های مختلف برای موفق شدن مؤثر است.

4. بازی‌های سازه‌ای

بازی‌های سازه‌ای یا بازی ساختنی، یکی از پرکاربردترین بازی‌هایی است که هم در محیط خانه و هم در مهد کودک‌ها از آن استفاده می‌شود. برای این بازی، تنها به چند قطعه در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف نیاز دارید و باقی کار را به ایده‌پردازی و خلاقیت کودکتان می‌سپارید. هر بار که کودک شما، شکل جدیدی می‌سازد ذهن او برای خلق اشکال پیچیده‌تر و خلاقانه‌تر آماده‌تر می‌شود. یکی از محبوب‌ترین‌ها در بازی ساختنی، لگو است که در طول سالیان طولانی که تغییرات بسیار زیادی در شکل و ظاهر آن ایجاد شده؛ هنوز هم یکی از پرطرف‌دارترین بازی‌هایی است که کودکان به آن علاقه‌مند هستند.

5. پازل

پازل تمام چیزی که ذهن و مغز کودک شما برای پرورش نیاز دارد را یکجا در خود دارد. حتماً باید دقت کنید که کودکتان را در سنین پایین با این بازی درگیر کنید؛ زیرا کودکان بزرگ‌تر، معمولاً بازی‌هایی با هیجان بیشتر را ترجیح می‌دهند. پازل همراه با ایجاد هماهنگی بین دست‌ها و چشم‌ها، قدرت استدلال منطقی کودکان را هم درگیر می‌کند و موجب تقویت آنها می‌شود. مهم‌تر از همه، ایجاد حس اعتماد به نفسی است که کودک بعد از هر بار کامل کردن پازل احساس می‌کند.

تاثیرات بازی فکری

بازی‌های فکری در ابعاد مختلفی از زندگی کودکان تاثیر می‌گذارد؛ برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

رشد اجتماعی

به‌طورکلی برای رشد اجتماعی و همچنین شکوفایی استعدادها و افزایش خلاقیت کودکتان، انجام بازی‌ها امری ضروری است. همچنین با تجربه شکست و پیروزی این حس‌ها را به‌صورت واقعی‌تر در حد خودشان حس می‌کنند. همچنین به دلیل داشتن تحرک، چه جسمی و چه فکری ازهرجهت باعث رشد سریع‌تر آنها می‌شود. در جریان بازی، کودکان یک هم‌بازی هم دارند که باعث می‌شود با افرادی غیر از افراد خانواده روابط اجتماعی برقرار کنند و با مشکلاتی که در این روابط به وجود می‌آید؛ آشنا شوند و آنها را حل کنند.

رشد ذهنی

به‌طورکلی بازی فکری بیشتر از بازی‌های دیگر موجب پرورش ذهن کودکان می‌شوند. بازی فکری، بازی ساختنی و خصوصاً پازل و لگو، فکر و ذهن کودکان را به شیوه متفاوتی به خود مشغول می‌کنند. انجام این دست از بازی‌ها، باعث بروز خلاقیت در آنان می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که انجام بازی فکری متنوع و مختلف، بسیار بهتر از زمانی است که کودکتان تنها یک نوع بازی را انجام می‌دهد. پس همیشه در خرید بازی فکری به فکر تنوع آنها هم باشید.

بهبود تمرکز و قدرت حافظه

یکی از آسان‌ترین روش‌هایی که بتوانید از حواس‌پرتی کودکان جلوگیری کنید این است که آنها را با بازی‌های فکری مشغول کنید. در کنار سرگرمی به اینکه مدت زیادی را روی یک موضوع تمرکز کنند نیز تشویق کنید تا بتوانند مناسب‌ترین راه‌حل را برای آن پیدا کنند. توجه داشته باشید که بازی‌هایی که انجام آنها برای کودکتان سخت باشد؛ حوصله کودک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. پس در انتخاب بازی مناسب با رنج سنی فرزندتان دقت کنید. انجام بازی‌های فکری‌ای که نیاز به حافظه خوبی دارند همچون پازل‌ها، فعالیت مطلوبی را در ذهن کودکان شکل می‌دهند و موجب تقویت قدرت حافظه آنها می‌شوند. با تکرار بازی‌ها و به‌کارگیری اطلاعاتی که در دفعات پیشین از بازی‌ها به دست آورده‌اند و با فراخوانی متوالی این اطلاعات این موضوع به بهترین شکل خود، برای آنها اتفاق می‌افتد.

افزایش خلاقیت

همان‌طور که اشاره کردیم برخی بازی‌های فکری نیاز به پیداکردن راه‌حل‌های خلاقانه دارند و بازی‌های فکری، فرصتی عالی را برای آنها فراهم می‌کند تا با به‌کارگیری ذهن خود و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، راه‌های گوناگون را کشف کند. ازاین‌رو قدرت تخیل کودکان و افزایش خلاقیت آنها را در پی دارد. سعی کنید؛ ابتدا اقدام به خرید بازی ساختنی و لگو نمایید. زیرا این بازی چارچوب خاصی ندارد و کودک هر بار می‌تواند با خلاقیت خود، یک بازی جدید را امتحان کند.

اثر تربیتی بازی

بازی‌ها همانند یک بدل و یک ماکت از زندگی هستند و باعث می‌شوند؛ کودک مفاهیم بسیاری مانند قانون را درک کند و هم‌زمان با بازی، شخصیت واقعی کودکان شکل می‌گیرد. نکاتی که در این مقاله در رابطه‌ با انتخاب بازی مناسب با علایق کودکان، رنج سنی آنها و متناسب باشخصیت آنها به شما گفتیم باعث می‌شود تا کودک شما مراحل رشد را به بهترین شکل ممکن پشت سر بگذارد. پس با استفاده از امکانات تربیتی بازی، می‌توانید کودکتان را در مسیر صحیح انتخاب راه و روش‌های زندگی‌اش قرار دهید.

خرید بازی فکری

اگر به دنبال یک سایت معتبر برای تهیه بازی فکری هستید، می‌توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی rangberang.co، وارد بزرگ‌ترین سایت فروش اسباب‌بازی شوید. تفاوت رنگ به رنگ با دیگر سایت‌ها در ارائه آموزش‌ها و مقالات بی‌نظیری است که می‌تواند در انتخاب مناسب‌ترین مورد برای کودکتان، کمک کند.

سرگرمی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی