یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوآموز در برنامه سنجش ارزیابی می‌شوند

سیدجواد حسینی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این زمینه افزود: فرایند ارزیابی دانش آموزان در برنامه سنجش از خرداد ماه شروع شده است و به تناسب سیاست گذاری ستاد سنجش هر استان تا شهریور ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: اگر نوبت‌گیری نوآموزان تا پایان شهریور ماه به پایان نرسد، پایگاه ‌ها را در مهر و آبان ماه برای دانش‌آموزانی که ارزیابی نشده باشند، فعال نگه خواهیم داشت.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۱۱۳ هزار و ۴۸۵ نفر در این طرح ارزیابی شدند. چرخه فرایند ارزیابی آمادگی تحصیلی به این صورت است که ابتدا وضعیت بهداشتی، توده بدنی و آمادگی تحصیلی ارزیابی می‌شود. ارزیابی غربالگری بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی نیز در این پایگاه‌ها انجام می‌شود. پس از آن افرادی که در قسمت بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی مشکوک به مشکل باشند، به مراکز تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

وی گفت: همچنین متخصصان بینایی سنج، شنوایی شناس و متخصصان تست تخصصی هوش و آزمون‌های رفتاری در این مراکز مستقر هستند. گروه تست هوش وابسته به آموزش و پرورش استثنایی است. همکاران شنوایی و بینایی سنج‌ هم در گروه آموزش و پرورش استثنایی و هم با همکاری برخی از متخصصان در بیرون سازمان که با آنها قرارداد بسته می‌شود، در این پایگاه‌ها فعال هستند.

حسینی خاطرنشان کرد: پس از انجام امور تخصصی سنجش، افرادی که مشکوک هستند شناسایی می‌شوند. نوآموزان بدون مشکل به پایگاه اولیه برای دائمی شدن فرآیند ثبت نام خود بازمی‌گردند و پس از آن به پایگاه جامع سلامت برای تکمیل پرونده واکسیناسیون مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه امسال در روند برنامه سنجش تغییراتی اعمال شده است، یادآور شد: با کمک معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پایگاه اولیه، ارزیابی غربالگری قامت حرکتی و بدنی فرزندان صورت می‌گیرد که پس از غربالگری بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی برای ارزیابی حرکتی مراجعه می‌کنند و در این مرحله پایلوت غربالگری آمادگی جسمانی دانش آموزان انجام می شود. این تغییر در همه استان‌ها به صورت پایلوت در یک پایگاه انجام شده است و به این صورت در کل کشور حدود پنج هزار نوآموز ارزیابی و غربالگری می‌شوند.

حسینی ادامه داد: از تغییرات دیگر امسال غربالگری پردازش شنیداری به صورت پایلوت در سه استان است. این غربالگری برای نوآموزانی است که  مشکلات درک شنیداری در آنها تشخیص داده شده و باید پیش از ورود به مدرسه، درمان پیش زمینه مشکلات خواندن و نوشتن صورت ‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پایلوت غربالگری پردازش شنیداری به شناسایی مشکلات دانش آموزان در یادسپاری، توجه، دیداری شنیداری، آوایی، درک خواندن و غیره که پیش زمینه خواندن و نوشتن در مدرسه است کمک می کند تا فرزندان دارای مشکل در این زمینه‌ها شناسایی شوند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: این نوآموزان پیش از ورود به مدرسه زیر نظر درمان خدمات توانبخشی مراکز شنوایی شناسی قرار می‌گیرند. از جمله خدمات دیگر، غربالگری امسال، نارساخوانی است که پیش زمینه شناسایی فرزندان مشکل دار یادگیری محسوب می‌شود. این نوع غربالگری پیشتر  انجام نمی‌شد؛ بنابراین مشکلات مربوط به یادگیری دانش آموزان پس از  ورود به مدرسه مشخص می‌شد و مشکلاتی را ایجاد می‌کرد.

حسینی در خصوص غربالگری نارساخوانی توضیح داد: این برنامه به صورت پایلوت در پنج استان در حال برنامه ریزی برای اجراست. در این برنامه مشکلات یادگیری مربوط به خواندن، نوشتن، دیکته و ریاضی را پیش از ورود به مدرسه شناسایی و در مراکز درمانی تحت درمان قرار می‌دهند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین درباره اتاق‌های آکوستیک برنامه سنجش اظهار داشت: اتاق‌های آکوستیک در بخش تخصصی به این شکل است که وقتی فرزندان در پایگاه اولیه ارزیابی تخصصی آمادگی تحصیلی می شوند و وضعیت آنها مشکوک به مشکل معرفی می‌شود، به پایگاه‌های تخصصی دارای اتاق آکوستیک مراجعه می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه امسال همه استان‌ها به پایگاه اتاق آکوستیک مجهز هستند، عنوان کرد: این اتاق هم به ابزار و وسایل خاص مجهز است و به رفع حواس پرتی و صداهای پراکنده مانع از پاسخگویی فرزندان کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اتاق‌های آکوستیک به کاهش میزان خطای تشخیص در بحث تخصصی کمک می‌کند. در واقع فرزندانی به اتاق آگوستیک مراجعه می‌کنند که وضعیت آنها در پایگاه اولیه مشکوک اعلام می‌شود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: پایگاه‌های ثابتی در هر استان راه‌اندازی شده که این پایگاه‌ها مجهز به اتاق آکوستیک برای تمام ارزیابی‌ها هستند. در صورتی که فرزندان در طول تابستان نتوانند برای سنجش مراجعه کنند، سنجش آنها در این پایگاه‌ها صورت می‌گیرد تا بتوانند روند ثبت‌نام دایمی خود را کامل کنند.

به گزارش ایرنا،  برنامه سنجش در راستای غربالگری نوآموزان با هدف جای‌دهی درست در نظام آموزشی، شناخت مشکلات جسمی دانش آموزان به منظور تشخیص به موقع نارسایی های جسمانی، اختلالات روانی و رفتاری نوآموزان انجام می‌شود.

سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی‌ها از ۳۰ خرداد ماه آغاز شده است و در مهر ماه نیز برای اتمام پوشش دانش آموزان تداوم دارد.

برنامه سنجش از سال ۷۳ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز شد و در سال ۹۸ به پوشش ۹۷.۶ درصد رسید.

به گفته حسینی رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سال گذشته و باوجود شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار گرفتند و برای سال جاری پوشش ۹۹ درصدی هدف‌گذاری شده است.

در طرح سنجش سلامت سال تحصیلی پیش رو، یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و ۶۰۰ هزار پیش دبستانی مورد سنجش قرار می گیرند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی