جلیجو: لازمه معرفی ورزش زورخانه‌ای افزایش جذابیت با حفظ اصالت آن است

علی جلیجو روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به هنرنمایی وی و گروه زورخانه‌ای در برنامه عصر جدید اظهار داشت: سال‌ها بود که به دنبال اجرای ورزش زورخانه‌ای با شکل نوین بودیم. در این روش، اجرا در خارج از زورخانه در دستور کار بود. البته این اجرا نباید به ماهیت اصلی ورزش آسیب وارد می‌کرد. هدف این بود تا ورزش زورخانه‌ای به عنوان میراث فرهنگی و ورزشی کشور به شکل نوین و جذاب‌تری به مردم ارائه شود. البته جذاب کردن این ورزش به معنای تغییر در اصل آن نیست زیرا ذات این ورزش تربیت روح و جسم است؛ تربیتی که اصل اساسی در ورزش قهرمانی به شمار می‌رود. در راستای ارائه ورزش زورخانه‌ای به شکل نوین، اقدامات زیادی انجام دادیم و به دنبال آن در برنامه پربیننده بودیم.

وی ادمه داد: پخش برنامه «عصر جدید» برای ما فرصتی بود تا بتوانیم ورزش زورخانه‌ای را به شکل نوین و جذاب آن به مخاطبان ارائه کنیم. مقدمات کار انجام شد و به برنامه گام گذاشتیم و اجرای خوب گروه در نهایت موجب شد تا مراحل مختلف را طی کنیم و در نظرسنجی مردمی در سه مرحله بیش از ۹ میلیون رای کسب کردیم. این یک تجربه و چالش جدید بود؛ مردم استقبال خوبی از برنامه داشتند و این نشان از آن دارد، ورزش زورخانه‌ای برخواسته از فرهنگ ایرانی و در ذات این مردم است. برای حضور در برنامه عصر جدید یک گروه همفکری کردند که برنامه در راستای اجرای نوین با حفظ اصالت ورزش باشد. در این راستا جذابیت‌ها را بالا برده شد و هماهنگی لازم برای اجرا و نواختن ضرب انجام شد.

جلیجو: لازمه معرفی ورزش زورخانه‌ای افزایش جذابیت با حفظ اصالت آن است

دارنده مدال طلا ورزش زورخانه‌ای در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ادامه داد: اجرای حرکات نمایشی و زورخانه‌ای با جذابیت‌های فراوانی برای مخاطبان و اهالی برنامه عصر جدید همراه شد و ما جواز حضور در مراحل دیگر این برنامه را کسب کردیم. وقتی به مرحله رای مردم رسیدیم استقبال از اجرای ما فوق‌العاده بود و این نشان داد که ورزش زورخانه‌ای در بین مردم طرفداران زیادی دارد. این ورزش را از زورخانه به استیچ‌ها آوردیم تا میزان مخاطب آن بیش از پیش باشد. مخاطبانی که در نهایت با بیش از ۹ میلیون رای این حرکات را تایید کردند. این آمار شگفت‌انگیز بود.

کاپیتان تیم ملی ورزش زورخانه‌ای ایران هدف از ارائه این رشته در استیچ و برنامه های پرطرفدار گفت: فدراسیون ملی و بین‌المللی داریم، ورزش زورخانه‌ای در بیش از ۸۰ کشور طرفدار دارد. البته لازمه معرفی دقیق این ورزش به جهان افزایش جذابیت با حفظ اصالت آن است. در این صورت می‌توان بخشی از فرهنگ معنوی خود را از طریق ورزش به جهانیان معرفی کنیم. در این راستا باید با کمیته بین‌المللی المپیک نیز رایزنی کنیم. اگر جذابیت این رشته افزایش پیدا کند بدون شک کمیته بین‌المللی المپیک نیز آن را خواهد پذیرفت. در دوره گذشته در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی حضور پیدا کردیم و افتخار داشتم که کاپیتان تیم باشم و سه مدال طلا برای کاروان ایران عزیز به ارمغان آوردم. صدور این ورزش به جهان و قانع کردن IOC برای پذیرش این رشته در بازی‌های المپیک، به معنای پذیرش فرهنگ ایران در ورزش جهان است.

جلیجو: لازمه معرفی ورزش زورخانه‌ای افزایش جذابیت با حفظ اصالت آن است

جلیجو با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ در ورزش کشور عنوان کرد: در ورزش زورخانه‌ای تربیت جسم و روح اولویت دارد و این نشان می‌دهد، هدف ورزش زورخانه‌ای، تنها قهرمان پروری و کسب مدال نیست، بلکه بُعد فرهنگی ورزش نیز مورد توجه است. در این ورزش مرشد هم موسیقی زنده را اجرا خواهد کرد، موسیقی که تربیت کننده و ارشاد بخش است. تاثیر موسیقی بر روی ذهن ورزشکار یک اصل پذیرفته شده در ورزش جهان است ما این کار را قرنهاست انجام می‌دهیم. البته توسعه این رشته در کشور نیاز به زیرساخت‌های فراوان است و نباید ورزش زورخانه‌ای تنها به گروه معدودی منتهی شود. استقبال مردم از اجرای ما در ۲ سال گذشته نشان می‌دهد که خانواده‌ها علاقمند به این ورزش هستند.

وی این را هم گفت: این استقبال بسیار خوب است اما باید زیرساخت‌ها را برای حضور ورزشکاران بیشتر افزایش دهیم. اکنون زیرساخت به نسبت علاقمندان کم است و نیاز به اعتبار برای توسعه زیر ساخت ورزش ملی هستیم. ورزشی که ایرانی است و در یونسکو به نام ایران به ثبت جهانی رسیده است. استقبال مردم از این ورزش بعد از اجرای ما در برنامه «عصر جدید» سه برابر شده و باید برای این ورزشکاران زیر ساخت لازم را فراهم کنیم.

کاپیتان تیم ملی زورخانه‌ای ایران با اشاره به لقب پهلوان و استفاده از آن در بین ورزشکاران گفت: این یک رویه بد است که به هر ورزشکاری لقب پهلوان داده می‌شود. در ورزش زورخانه‌ای پهلوان صفات خاصی دارد. پهلوان کسی نیست که مدال داشته باشد بلکه پهلوان سفره‌دار است که گره از مشکلات مردم باز می‌کند. پهلوان با قهرمانی متفاوت است. پهلوان در دستگیری محرومان پیش‌قدم است و مردم عنوان پهلوانی را به فرد ورزشکار می‌دهند نه اینکه خودش این عنوان را تعریف کند.

جلیجو: لازمه معرفی ورزش زورخانه‌ای افزایش جذابیت با حفظ اصالت آن است

اخبارورزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی