مولایی: وزنه‌برداری ایران به خانه تکانی مدیریتی نیاز دارد

«بهادر مولایی» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بلاتکلیفی تیم‌های پایه برای اعزام نه به صلاح ورزش کشور و نه به صلاح ورزشکاران، اظهار داشت: لازمه موفقیت در رده سنی بزرگسالان نیز حضور در میادین جهانی و آسیایی در رده‌های سنی پایه است. در گذشته همیشه تیم به صورت کامل اعزام می‌شد و برونداد آن اعزام‌ها قهرمانانی مانند بهداد سلیمی، سهراب مرادی و کیانوش رستمی بود. من در رده سنی پایه میادین خوبی را تجربه کردم و در بزرگسالی فشار و استرس کمتری داشتم. مدال در رده سنی پایه در اولویت دوم است و آنچه مهم به شمار می‌رود کسب تجربه و آبدیده شدن یک نوجوان است. وزنه‌بردار جوان و نوجوان با این شرایط انگیزه‌ای برای حضور در اردو ندارد. مدال انفرادی برای ورزشکار و خانواده وی در رده سنی پایه مهم است اما برنامه فدراسیون باید پشتوانه سازی باشد.

نایب قهرمان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۱۳ جهان در لهستان، ادامه داد: در زمان اعزام بحث کمبود بودجه را وسط می‌کشند اما در هیچگاه برای هزینه کرد بودجه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک پاسخگو نیستند. اعزام بر مبنای کیفی‌گرایی در سنین پایه کمتر انجام می‌شود. نباید در فدراسیون ملی، تفکر استانی داشته باشیم. در برخی از استان‌ها به خاطر کسب مدال و سکو، ورزشکاران را گلچین می‌کنند اما عرصه رقابت جهانی و آسیایی متفاوت است. در تورنمنت‌های بزرگ بین‌المللی  است که نوجوانان و جوانان تجربه لازم را کسب می‌کنند. گام گذاشتن به سنین بزرگسالان بدون تجربه جهانی برای هر وزنه‌برداری آسیب‌زا است. چرا کیفی‌گرایی تنها برای ورزشکاران است و کسی سخنی از همراهان تیم به میان نمی‌آورد. در اعزام تیم‌های وزنه‌برداری کشورمان به رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان در یونان ۲ ورزشکار و پنج همراه حضور داشتند.

وی با آسیب‌شناسی این رویه عنوان کرد: فدراسیون با این تفکر در حال نابودی است و کسی نیز پاسخگو نیست. این فدراسیون نیاز به یک خانه تکانی مدیریتی دارد و رئیس بعدی کار راحتی ندارد. باید با تفکر حاکم بر فدراسیون بجنگد و حتی کارمندان کنونی را نیز تغییر دهد. چرا فدراسیون به دنبال اعزام تیم‌های پایه نیست؟ چرا آنان به این موضوع فکر نمی‌کنند که نوجوان و جوان در آوردگاه‌های بزرگ اصول وزنه‌ زدن را در شرایط سخت را تجربه می‌کنند. مسوولان فدراسیون باید پاسخگو باشند. حتی کادر فنی تیم ملی نسبت به رکورد برخی از ستارگان باید پاسخگو باشند.

مولایی که اکنون در بخش استعدادیابی مشغول به کار است، گفت: محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی مردان را که البته او نیز از کار برکنار شده است، را دوست دارم و بسیار مرد اخلاقی است اما وی را از لحاظ فنی اصلا قبول ندارم، چرا که باید مقتدرانه بر تیم نظارت می‌کرد. نمی‌شود وزنه‌بردار را به حال خود رها کرد. در گذشته از تعطیلات طولانی مدت خبری نبود اما اکنون کسی از برنامه تیم خبری ندارد. باید ستاره‌های وزنه‌برداری را در شرایطی قرار داد تا بتوانند هم یکضرب و هم دوضرب را به صورت متوازن توسعه دهند. اکنون علی داودی و علیرضا یوسفی در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم داریم اما هر کدام در یک حرکت مشکل دارند. کسی انتظار ندارد این ۲ وزنه‌بردار به لاشا تالاخادزه گرجستانی برسند، اما انتظار این است که در جمع ۱۰ نفر برتر قرار گیرند و لازمه این کار نیز تقویت حرکت یک‌ضرب و دوضرب به صورت همزمان است. یوسفی باید وزن خود را کم کند. همچنین وی باید برای حضور مقتدر در دسته فوق سنگین یکضرب خود را تقویت کند.

نخبه‌پروری از دیگر  انتقادات مولایی به فدراسیون وزنه‌برداری بود. وی در این زمینه گفت: چرا بعد از یک دهه سهراب مرادی و کیانوش رستمی مدعیان اصلی ایران در جهان باشند. این روند اصلا شایسته وزنه‌برداری نیست. من هم قرار بود که به وزنه‌برداری برگردم اما دکترها  توصیه کردند که با بازگشت احتمال مصدومیت دوباره وجود دارد و این موجب شد تا به کار استعدادیابی در وزنه‌برداری مشغول باشم. استعدادهای زیادی در کشور وجود دارند اما مشکلات اقتصادی آنان را از وزنه‌برداری دور کرده است.

اخبارورزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی