بازگشت پادشاه سنگین وزن کشتی آزاد جهان/ دورخیز زارع برای دومین طلا

به گزارش ایرنا، رقابت‌های بین‌المللی جام بولات تورلیخانوف به عنوان دومین دوره مسابقه رنکینگ‌دار اتحادیه جهانی در سال ۲۰۲۲ روزهای ۱۲ تا ۱۵ خرداد در شهر آلماتی قزاقستان برگزار می‌شود. تیم‌های منتخب کشتی آزاد و فرنگی کشورمان در این پیکارها حضور خواهند داشت.

اتحادیه جهانی کشتی در آستانه پیکارهای بین‌المللی رنکینگ‌دار قزاقستان نوشت: امیرحسین زارع در حالی امسال نخستین عنوان جهانی خود را در اسلو جشن گرفت که پس از پیروزی مقابل گنو پتریاشویلی، تاجی مجازی بالای سر خود گرفت که نماد این بود که او اکنون پادشاه کلاس سنگین وزن جهان است. این موفقیت ۲ ماه پس از بازیهای المپیک اتفاق افتاد جایی گیبل استیوسون آمریکایی با کسب مدال طلا، همه را شگفت‌زده کرد. او پس از غلبه بر طاها آکگول (ترکیه) و گنو پتریاشویلی (گرجستان) در مسیر کسب مدال مدعی شد که پادشاه این وزن است.

البته طلای زارع در جهانی اسلو در حالی رخ داد که استیوسون آمریکایی در آن حضور نداشت اما این ۲ آزادکار جوان قرار بود در مسابقه دوستانهای که بهمن ماه در آمریکا برگزار شود، رودروی هم قرار گیرند که به دلیل صادر نشدن روادید برای تعدادی از اعضای تیم ملی این، این مسابقه لغو شد. استیوسون دارنده طلای المپیک برای همیشه از کشتی آزاد خداحافظی کرده و اکنون در کشتی کج و MMA فعالیت می‌کند.

زارع  پس از کسب عنوان قهرمانی در اسلو در جام بولات تورلیخانوف در آلماتی پس از ماه‌ها به رقابت باز می‌گردد تا خود را برای پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۲ صربستان و دومین طلای جهان آماده کند. زارع به خوبی می‌داند که برای تبدیل دوباره به نفر نخست تیم ملی کشتی آزاد ایران باید در آلماتی مدال طلا بگیرد. زارع گفت: آلماتی همه چیز نیست. ما باید به ایران برگردیم و برای انتخابی تیم ملی خودمان را آماده کنیم و به همین دلیل باید بیشتر تمرین کنم.

مدال طلای امیرحسین زارع در پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۱ اسلو در سنگین وزن کشتی آزاد، ۳۲ سال بعد از طلای پهلوان باشی، مرحوم علیرضا سلیمانی در جهانی ۱۹۸۹ مارتینی سوییس اتفاق افتاد. 

مدتها قبل از اینکه زارع صاحب طلای جهان و برنز المپیک شود، او طلای نوجوانان جهان را داشت در سال ۱۳۹۸ و در لیگ برتر کشتی آزاد ایران وقتی پتریاشویلی نامدار را شکست داد، از همان جا اسم خود را برروی زبان‌ها انداخت.

او اکنون به عنوان یک قهرمان کشتی آزاد جهان بخشی از سه طلایی تیم منتخب ایران در آلماتی است. حضور زارع با توجه به مصدومیت در هاله‌ای از ابهام بود، انتظار می‌رود او در وزن ۱۲۵ کیلوگرم قهرمان شود. این مسابقات فرصتی برای زارع که در رتبه سوم رنکینگ اتحادیه جهانی قرار دارد، است تا به ۲ کشتی‌گیر برتر یعنی آکگول و پتریاشویلی نزدیک شود و قهرمان مسابقات جهانی  شود. او گفت: پیروزی و بازگشت مهم است. زیر نظر بهترین مربیان تمرین خواهم کرد و امیدوارم این به من کمک کند تا دوباره مدال طلا را در مسابقات جهانی کسب کنم.

همچنین اتحادیه جهانی به بازگشت حسن یزدانی در وزن ۸۶کیلوگرم پس از قهرمانی در مسابقات جهانی خبر داد. یزدانی و کامران قاسم‌پور دیگر قهرمانان جهان هستند که در آلماتی به میدان خواهند رفت. یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم به دنبال سبقت گرفتن از تیلور به عنوان برترین کشتی‌گیر رنکینگ اتحادیه جهانی است. تیلور دارنده طلای المپیک توکیو اکنون  ۸۸ هزار امتیاز دارد که از این حیث یزدانی از او هزار و ۶۰۰ امتیاز عقب‌تر است.

محمدرضا گرایی دارنده طلای وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی در المپیک توکیو در مسابقات آلماتی با یک وزن افزایش در ۷۲ کیلوگرم رقابت می‌کند. او هر دو عنوان قهرمانی را در جهانی و المپیک در وزن ۶۷ کیلوگرم کسب کرده بود. با وجود این تغییر، بعید به نظر می‌رسد که او بدون طلا به خانه بازگردد. او در وزن ۶۷ کیلوگرم جایش را در آلماتی به میثم دلخانی داده؛ دارنده مدال طلای وزن ۶۳ کیلوگرم جهانی با نگاهی به مسابقات جهانی تلاش می‌کند تا نتایج گرایی را در وزن ۶۷ کیلوگرم تکرار کند.

دیگر مسابقه جذاب در وزن ۶۰ کیلوگرم رخ خواهد داد که پویا ناصرپور و علیرضا نجاتی به عنوان ۲ مدعی از تیم ایران حضور دارند. به نظر میرسد که حضور این ۲ جنبه انتخابی این وزن برای حضور در پیکارهای جهانی ۲۰۲۲ صربستان باشد. 

نخستین مسابقه دارای سیستم رنکینگ تورنمنت بین‌المللی جام یاشار دوغو روزهای ۵ تا ۸ اسفند ۱۴۰۰  (۲۴ تا ۲۷ فوریه) در استانبول ترکیه برگزار شد. دومین رویداد دارای رنکینگ در آلماتی قزاقستان روزهای ۱۲ تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ (۲ تا ۵ ژوئن) برگزار خواهد شد.

متئو پیلکونه سومین تورنمنت دارای رنکینگ نیز یکم تا پنجم تیر ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. آخرین سری از این نوع مسابقات نیز قرار است در قاره آفریقا و به میزبانی تونس برگزار شود. زمان برگزاری این پیکارها روزهای ۲۳ تا ۲۶ تیر (۱۴ تا ۱۷ ژوئیه) است.

ترکیب تیم منتخب کشتی آزاد:

۸۶ کیلوگرم: حسن یزدانی
۹۲ کیلوگرم: کامران قاسم‌پور
۹۷ کیلوگرم: امیرحسین فیروزپور
۱۲۵ کیلوگرم: امیرحسین زارع

ترکیب تیم منتخب کشتی فرنگی:

۵۵ کیلوگرم: پویا دادمرز
۶۰ کیلوگرم: علیرضا نجاتی و پویا ناصرپور
۶۷ کیلوگرم: میثم دلخانی
۷۲ کیلوگرم: محمدرضا گرایی
۷۷ کیلوگرم: محمدرضا مختاری
۸۲ کیلوگرم: پژمان پشتام
۸۷ کیلوگرم: رامین طاهری و علی شریفی
۹۷ کیلوگرم: مهدی فلاح
۱۳۰ کیلوگرم: علی‌اکبر یوسفی و امین میرزازاده

اخبارورزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی