ستاره‌ای که عجله دارد!

سپهر ستاری: ؛ رکوردی که فاصله چندانی با رکوردهای ثبت شده توسط ستارگانی همچون «کیلیان امباپه» و «آلفونسو دیویس» ندارد و او را در زمره سریع‌ترین بازیکنان جهان قرار می‌دهد.«سرعت» این ستاره انگلیسی اما فقط محدود به مستطیل‌های سبز نمی‌شود و جیدن در دوران حرفه‌ای خود هم همین‌قدر سریع و به عبارتی صحیح‌تر «عجول» است. چهره‌ای که در 14 سالگی واتفورد را به مقصد منچسترسیتی ترک کرد و در 17 سالگی، پیراهن زردرنگ باشگاه پرطرفدار دورتموند را پوشید! پس از آن هم در 21 سالگی و با یک سال تاخیر نسبت به تمایل خودش، با مبلغ قابل توجه 85 میلیون یورو بار سفر به مقصد منچستر بست تا این بار پیراهن تیم قرمزپوش شهر را بر تن کند.

او در مصاحبه اخیر خود گفته: «اگر در مورد فوتبال جدی هستید باید بعضی چیزها را قربانی کنید؛ شما نباید بترسید. شما نمی‌توانید بهترین شوید مگر اینکه از شانس‌هایتان استفاده کنید.»

حالا هیچکس نمی‌تواند سانچو را در خصوص اینکه ریسک نکرده یا سختی نکشیده مورد نقد و نکوهش قرار دهد. بعضی از بازیکنان جوان همواره از سوی رسانه‌ها به راحت‌طلبی متهم می‌شوند اما سانچو قطعاً اینگونه نیست. او زمانی که فقط یازده سال سن داشت، خانواده خود در کنینگتون واقع در جنوب لندن را رها کرد تا راهی آکادمی هیرفیلد در آکسبریج – وابسته به باشگاه واتفورد – شود. این تصمیم برای او ساده نبود و دلتنگی شدیدی را برایش به همراه داشت اما همانطور که خودش می‌گوید، تاثیرات منفی دوستانش در کنینگتون، باعث شد تا جیدن تصمیمی سخت گرفته و به جایی نقل‌مکان کند که بتواند روی چیزی که به آن عشق می‌ورزد – فوتبال – متمرکز شود.

زمانی که سانچو پای میز قرارداد با باشگاه منچسترسیتی نشست، هیچ تردیدی درباره استعداد فوق‌العاده او وجود نداشت ولی بعضی‌ها در مورد نگرش این ستاره نگرانی‌های در سر داشتند؛ نگرانی‌هایی در این خصوص که «آیا او به اندازه کافی حرفه‌ای است یا خیر؟» با وجود همه این علامت سوال‌ها، تصمیم بر آن شد که فرصت در اختیار ستاره قرار بگیرد. فرصتی که از سوی سانچو غنیمت شمرده شد و او در اولین حضورش در تیم زیر 16 ساله‌های من‌سیتی، پنج بار تور دروازه رقیب را به لرزه درآورد. جیدن در کنار «فیل فودن» و «براهیم دیاز» عملکردی خیره‌کننده از خود به جای گذاشت و باعث شد همگان در منچستر از عملکرد او هیجان‌زده شوند.

وقتی «پپ گواردیولا» در سال 2016 سکان هدایت سیتیزن‌ها را بر عهده گرفت، بعضا از سانچو و فودن دعوت می‌کرد تا با تیم اصلی به تمرین بپردازند. استعداد آنها به حدی بالا بود که در میان نفراتی همچون «داوید سیلوا»، «کوین دی‌بروین»، «رحیم استرلینگ» و حتی «سرخیو آگوئرو» کاملاً احساس راحتی می‌کردند.

با این وجود سانچو باز هم نشان داد که برای رسیدن به خواسته‌اش «عجله» دارد؛ چهره‌ای که دوست داشت به سرعت وارد ترکیب اصلی شود. در 17 سالگی بود که پیشنهاد دستمزد هفتگی 30 هزار پوند از سیتیزن‌ها را پیش روی خود دید. در آن زمان همه بر این باور بودند که جیدن قرارداد جدیدی را با سیتیزن‌ها امضا خواهد کرد اما ستاره عجول انگلیسی سودای دیگری در سر داشت؛ او نمی‌خواست در تیمی توپ بزند که وقتی در ترکیبش دچار مشکل می‌شود، به جای «آکادمی» سراغ بازار نقل‌و انتقالات می‌رود! به همین دلیل هم تصمیم به جدایی گرفت و بر خلاف فودن و دیاز، حتی به تور تابستانی منچسترسیتی در آمریکا هم نرفت. در این بین گواردیولا تلاش کرد سانچو را قانع کند که برای حضور در تیم اصلی از شانس بالایی برخوردار است ولی ستاره نمی‌خواست برای مدتی طولانی، صرفاً یک گزینه جانشین برای «لروی سانه» 21 ساله باشد.

بله؛ او بسیار عجله داشت و از این رو، در روز پایانی نقل‌وانتقالات تابستان 2017، با قراردادی 8 میلیون پوندی راهی بوندسلیگا و باشگاه دورتموند شد تا چالشی جدید را تجربه کند! تصمیمی که البته ناراحتی شدید پپ را هم در پی داشت اما حالا درست 4 سال پس از ترک سیتی، «جیدن سانچو» پس از درخشش در لباس زرد زنبورهای وستفالن و دو فصل حضور در تیم منتخب بوندسلیگا و البته درخشش در ترکیب تیم ملی انگلیس، به کشورش برگشته تا اینبار با پیراهن سرخ منچستریونایتد قله‌های مد نظرش را فتح کند. چهره‌ای که همیشه به جای قناعت، چشم به قله‌های مرتفع‌تر دوخته و حالا هم به چیزی جز اضافه کردن «توپ طلا» به کلکسیون افتخاراتش نمی‌اندیشد. افتخاری که برای دستیابی به آن باید شیاطین سرخ را به دوران اوج خود بازگرداند.

نویسنده: اولیور کای

مترجم: سپهر ستاری

258 251

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی