انتخاب بهترین کفش ایمنی

مطابق تحقیقات انجام شده توسط فروشگاه ایمن آرتا، روزانه صد ها نفر به علت عدم رعایت ایمنی کار و یا استفاده از تجهیزات ناایمن دچار خسارت های جبران نا پذیری میشوند. این امر در حالی رخ میدهد که اجرای اصول ایمنی و عمل به آن در قانون کار ذکر و بسیار به آن تاکید شده است. پس استفاده از تجهیزات ایمنی در وهله ی اول و در وهله ی دوم استفاده از وسایل ایمن و مورد اعتماد باید در اولویت، کارفرمایان و کارکنان قرار بگیرد.

 

چرا به کفش ایمنی نیاز داریم؟

همه ی ما برای حضور در مکان های مختلف با توجه به محیطی که قرار است در آن حضور بیابیم، نوع خاصی از پوشش را برای خود در نظر میگیریم. حال اگر این مکان، محل کار ما باشد باید با توجه به آن نوع پوشش خود را تعیین کنیم. افرادی که مشاغلی مانند کار در معدن، ساختمان سازی و یا شغل های اینچنینی دارند، و در طول روز خطر هایی آنها را تهدید میکند، باید از لوازم و پوشش هایی ایمن و متناسب با آن خطرات استفاده کنند. از مهم ترین پوشش هایی که باید در مشاغل خطرناک از آن استفاده کرد کفش ایمنی است. این کفش از لحاظ ظاهری با سایر کفش ها تفاوت آنچنانی ندارد و تنها فرق آن در وزن و البته قابلیت هایی است که بمنظور افزایش ایمنی در آن بکار رفته است.

از کجا بفهمیم چه کفشی مناسب ما است؟

نوع شغل در تعیین ویژگی های کفش ایمنی و قابلیت های آن مهم است. بطور مثال کفش مهندسی برای یک فرد برق کار مناسب نیست. پس این اولین موردی است که باید در خرید کفش ایمنی به آن توجه کنیم. کفش های ایمنی با توجه به کارکرد و قابلیت هایی که دارند در مشاغل متنوعی مورد استفاده قرار میگیرند. افراد بر اساس محیط کاری و سختی کاری که متوجه آنهاست، اقدام به انتخاب کفش ایمنی میکنند. بطور مثال اگر شغل شما طوری است که با اجسام سنگین سر و کار دارید و احتمال سقوط آنها زیاد است؛ بهتر است از کفش هایی با سرپنجه فولاد استفاده کنید؛ تا انگشتانتان از خطر بریدگی در امان بمانند. یا اگر محیط کاری شما مملو از مواد اسیدی و یا بازی است باید از کفش های ضد این مواد استفاده کنید تا در طولانی مدت، این مواد باعث آسیب به پاهای شما نشود.

کفش ایمنی تاریخ انقضا دارد!

جالب است بدانید کفش های ایمنی دارای انقضا میباشند. هرچند که نمیتوان تاریخ و زمان مشخصی برای انقضای همه ی آنها مشخص کرد، اما با بررسی یکسری ویژگی ها میتوان به این نتیجه رسید که آیا زمان تعویض کفش ما فرا رسیده یا  خیر؟ بطور مثال اگر کفش شما دچار پارگی شده و یا آج های زیره ی آن از بین رفته است، این کفش نیاز به تعویض دارد زیرا ایمنی پاها را فراهم نمیکند. بطور متوسط زمان مناسب برای تعویض کفش را میتوان بازه زمانی 6 ماهه در نظر گرفت؛ اما این زمان نیز بستگی به سختی کار و فشار هایی دارد، که یک کفش متحمل میشود.

کفش ایمنی خارجی یا ایرانی؟

انتخاب بین کفش ایمنی خارجی و کفش ایمنی داخلی دوراهی بوده که همیشه افراد با آن درگیر هستند زیرا هرکدام از آنها ویژگی خاصی دارند. کفش ایمنی خارجی از متریال بهتری ساخته شده و قیمت گرانتری دارد. از آن طرف کفش های ایمنی ایرانی قیمت ارزان تری دارند و در مقایسه با برند های خارجی از لحاظ متریال و استاندارد ها متفاوت هستند. در این بین برند های ایرانی وجود دارند که با کپی برداری از برند های خارجی کفش هایی با قیمت مناسب و کیفیت مرغوب تولید میکنند. حال انتخاب بین این مدل ها برعهده ی خود فرد است. چرا که باید با توجه به بودجه و نیاز خود، کفش را انتخاب کند.

به عنوان کلام آخر باید عنوان کرد که سلامت موهبتی است که قابل ارزش گذاری نیست. پس با اولویت قرار دادن ایمنی و رعایت آن از بروز هر اتفاقی که ممکن است سلامت شما را به خطر بیاندازد، جلوگیری کنید.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی