کابل فیبر نوری با قیمت مناسب از کجا بخریم؟

فیبر نوری یا تار نوری، یک نوع رشته بلند و باریک است که از ماده‌ای شفاف مانند شیشه یا پلاستیک ساخته می‌شود. تار نوری تجهیزات مختلفی دارد و یکی از مهم‌ ترین تجهیزات آن، کابل‌ها هستند. این کابل‌ها پهنای باند بالاتری نسبت‌ به کابل‌های معمولی دارند و می‌توانند به‌‌ راحتی داده‌های با پهنای باند بیشتر از 10 گیگابیت را انتقال دهند.

از کابل‌های تار نوری جهت انتقال یا دریافت اطلاعات با سرعت بیشتر استفاده می‌شود. ضخامت این کابل‌ها به‌ طور تقریبی حدود 1 اینچ است اما با این ضخامت کم می‌تواند بدون مشکل هم‌ زمان اطلاعات بسیار زیادی را جا به جا کند. کابل‌های تار نوری سیگنال‌های ارتباطی را با استفاده از پالس‌های نوری که تولید شده‌اند، توسط لیزرهای کوچک انتقال می‌دهند.

این کابل‌ها شامل یک یا چند رشته شیشه‌ای هستند که هر کدام از آن‌ها قطر بسیار کمی دارند. در ادامه مقاله همراه ما بمانید تا اطلاعات بیشتری درباره انواع کابل‌های تار نوری، مزایای آن‌ها و نکات مهم برای خرید را در اختیارتان قرار دهیم.

معرفی انواع کابل فیبر نوری

  • کابل هوایی فیبر نوری

کابل‌های سلف ساپورت یا همان کابل‌های هوایی فیبر نوری ظاهری شبیه به عدد 8 انگلیسی دارند که در یک طرف آن کابل یکپارچه و محکمی قرار دارد و در طرف دیگر آن نیز کابل فیبر نوری متصل به کابل فولادی برای کابل‌کشی هوایی قرار گرفته‌ است. این نوع کابل‌ها مقاومت زیادی دارند و معمولاً از آن‌ها در پروژه‌های فیبر به‌ صورت هوایی استفاده می‌کنند.

  • کابل کانالی فیبر نوری

این نوع کابل ساختار خشکی دارد و برای حفاظت از آن در مقابل رطوبت از نوار جاذب رطوبت استفاده می‌کنند. کابل کانالی دارای یک روکش است و برای افزایش مقاومت آن از Aramid Yarn استفاده می‌کنند. این نوع کابل را زمان استفاده و کابل‌کشی به وسیله پلی واتر در داکت و ساب داکت می‌خوابانند.

  • کابل خاکی فیبر نوری

کابل‌های خاکی دارای دو لایه روکش نوار جاذب رطوبت و پلی‌ اتیلنی هستند. این گزینه از کابل فیبر نوری مقاومت زیادی دارد و در گذشته به‌ جای نوار جاذب رطوبت، از ژله برای آن استفاده می‌کردند. به‌ همین‌ علت نیز برخی از افراد آن را با نام کابل خاکی ژله‌ای نیز می‌شناسند.

  • کابل نوری ژله فیلد کانالی

کابل ژله فیلد کانالی در شبکه‌های بین مراکز مخابراتی و درون‌ شهری به‌ عنوان کابل ارتباطی و در داخل حوضچه‌های مخابراتی و کانال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل از ژله برخورد دار است و ساختار بسیار مقاومی در برابر رطوبت دارد. به همین علت در اثر استفاده طولانی‌ مدت نیز دچار ترک نخواهند شد.

  • کابل لوز تیوب فیبر نوری

یکی دیگر از کابل‌های مهم فیبر نوری که اهمیت زیادی دارند، کابل‌های لوز تیوب هستند. این کابل‌ها از یک یا چند تیوب که حاوی تارهای فیبر نوری هستند، تشکیل شده‌اند و تیوب‌های حاوی فیبر را به عنوان تیوب‌های فعال و تیوب‌های بدون فیبر را به عنوان تیوب‌های غیرفعال می‌دانند.

در ساختار این کابل‌ها ممکن است همه تیوب‌ها فعال و فقط تعدادی از آن‌ها غیر فعال باشند. این تیوب‌ها به دور یک عضو مستحکم مرکزی پیچیده می‌شوند و در حالت استاندارد 12 تار نوری دارند.

  • کابل ریبون فیبر نوری

کابل‌های تار نوری ریبون بیشترین ظرفیت ساختاری را ارائه می‌دهند و تمامی فیبرهای آن در ردیف‌های نواری قرار گرفته‌اند. این کابل‌ها مقاومت زیادی در برابر رطوبت و نفوذ آب دارند زیرا با استفاده از ژل پر می‌شوند. کابل‌های ریبون را می‌توان به راحتی در محیط‌های Outdoor و در محیط‌های داخلی indoor نصب کرد.

اصلی ترین اجزای کابل‌های فیبر نوری

  • هسته

هسته یک قسمتی است که سیگنال‌های نوری فرستاده‌ شده از مرکز با کمک آن انتقال می‌یابند و هر چقدر قطر هسته بزرگ‌تر باشد، توانایی انتقال اطلاعات نیز بیشتر خواهد شد. دقت داشته باشید قیمت کابل فیبر نوری به اندازه هسته آن نیز بستگی دارد.

  • روکش

روکش‌ها معمولاً از پلاستیک‌های چند لایه جهت محافظت از کابل در برابر آسیب‌های موجود، ساخته می‌شوند. کابل فیبر نوری سینگل مد از قطر هسته بسیار کمی برخوردار است و به‌ همین‌ علت مقدار سیگنال‌های نوری که انتقال می‌دهد، کاهش می‌یابد و در نتیجه موجب می‌شود سیگنال‌ها در مسافت طولانی‌تری انتقال یابند.‌ بنابراین بیشتر از کابل‌های سینگل مد در شبکه‌هایی همچون دانشگاه‌ها و کالج‌ها که مسافت طولانی دارند، استفاده می‌کنند.

کابل فیبر نوری مالتی مود در مقایسه با کابل سینگل مود از قطر هسته بیشتری برخوردار است و توانایی انتقال سیگنال‌های نوری نیز در آن بیشتر است. این کابل‌ها ضریب تضعیف بسیار بالایی دارند و به‌ همین‌ علت بهتر است از آن‌ها در شبکه‌هایی که مسافت طولانی دارند، استفاده نکنید. کابل‌های مالتی مد به‌ طور معمول برای مسافت‌های کوتاه و انتقال تصویر، صدا و اطلاعات بسیار مفید هستند.

  • روکش فلزی

روکش‌های فلزی یکی دیگر از اجزای کابل‌های فیبر نوری هستند که سیگنال‌های نوری را به داخل هسته بازتاب می‌دهند و موجب می‌شوند در هسته باقی بماند. این روکش‌ها نقش محافظتی نیز دارند و از کابل‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کنند.

نکات مهم برای خرید کابل فیبر نوری

همان‌ طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد کابل‌ها از جمله مهم‌ ترین تجهیزات شبکه تار نوری هستند که باید آن‌ها را با دقت بالایی انتخاب کنید. بهتر است در نظر داشته باشید قیمت کابل فیبر نوری در هر فروشگاهی به یک اندازه نیست و قیمت‌شان معمولا با توجه به کیفیت، کارایی، هسته، جنس و نوع آن تعیین خواهد شد.

بنابراین تا حد امکان سعی کنید سراغ گزینه‌هایی بروید که از مرغوبیت و قدرت کافی برخوردار باشند تا بتوانند بهترین کارایی را از خود نشان دهند. در واقع هر چقدر کیفیت کابل مورد نظر بهتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. پیش‌ از خرید حتما تحقیقات لازم را درباره کابل مورد نظرتان انجام دهید و از کارکرد مناسب و کیفیت بالای آن، اطمینان حاصل نمایید.

کابل‌تان را متناسب با پروژه‌ای که طراحی کردید انتخاب کنید و سعی کنید برای خرید، سراغ شرکت‌هایی بروید که از اعتبار کافی برخوردار هستند. دقت داشته باشید کابل فیبر نوری مورد نظرتان از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد و همچنین پهنای باند بالایی داشته باشد.

ساختار کابل فیبر باید باتوجه به تعداد تارهای آن انتخاب شود. پس از انتخاب نوع فیبر، حتما محیط کاربری را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که کابل‌تان برای آن مناسب است. همچنین اگر در زمینه انتخاب یک کابل تار نوری اورجینال تجربه و مهارت کافی ندارید، بهتر است از افراد با تجربه کمک و راهنمایی بگیرید تا بهترین خرید را داشته باشید و بعدا دچار پشیمانی نشوید.

مزایا و ویژگی‌های کابل فیبر نوری

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • وزن سبک
  • تبادل اطلاعات بالا
  • انعطاف پذیری مناسب
  • ارتباط پایدار
  • جلوگیری از هدر رفتن انرژی
  • بدون نوسان
  • جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی
  • مناسب برای استفاده در مسافت‌های طولانی

سخن پایانی

امروزه خرید کابل‌های تار نوری در پروژه‌های مختلف بسیار مورد توجه قرار گرفته است و افراد زیادی سعی دارند این کابل‌ها را با کیفیت مناسب و قیمتی عالی برای خود تهیه کنند. بهتر است در نظر داشته باشید که عوامل مختلفی در تعیین قیمت این کابل‌ها نقش دارند که از مهم ترین آن‌ها می توان نوع روکش و جنس هسته را نام برد. همچنین بهتر است بدانید فیبرهای پلاستیکی در مقایسه با نوع شیشه‌ای، قیمت بیشتری دارند.

جهت آگاهی دقیق‌تر از قیمت کابل فیبر نوری و خرید  انواع کابل اورجینال با قیمتی مناسب نیز می‌توانید به فروشگاه بانک فیبر نوری مراجعه نمایید و به راحتی هر نوع کابل تار نوری که خواستید را برای خود سفارش دهید. مجموعه بانک فیبر نوری و شبکه با سابقه‌ای طولانی در اجرای پروژه‌های فیبر نوری و با تیم حرفه‌ای کارشناسان خود، اطمینان خاطر را از بابت رعایت استانداردها برای شما به همراه می‌آورد. تامین تجهیزات، برگزاری کلاس‌های آموزشی، تعمیر و مشاوره کارشناسان، از دیگر خدماتی است که توسط این مجموعه ارائه می‌شود. شما می‌توانید از طریق شماره‌ تلفن‌ 74035000 021 با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی