درآمد طراحان گرافیک در سال ۱۴۰۱ توسط بلو مارکتینگ منتشر شد!

1 دیدگاه

اگر تا کنون دقت کرده باشید، حتما دیده اید که امروزه تحصیل در رشته گرافیک، متقاضیان بسیاری دارد. از آن جا که دیجیتالی شدن کسب و کارها بازار کار طراحان گرافیک را رونق بخشیده بنابراین بسیاری از افراد تمایل دارند تا در این زمینه کسب درآمد نمایند. به جرات می توان گفت طراحی گرافیک از آن دسته شغل هایی است که اکثر شرکت ها و سازمان ها برای انجام امور مختلف خود مانند تبلیغات، ارائه محصول جدید و بازاریابی و فروش به آن ها نیاز دارند.

از آن جا که طراحی گرافیک یک هنر خلاقانه همراه با شور و هیجان است و زمان زیادی را می طلبد تا انجام یک کار نهایی شود؛ بنابراین یکی از دغدغه های مهم طراحان میزان حقوق دریافتی آن ها می باشد. اگر علاقه مند به هنر و گرافیک می باشید و تصمیم به تحصیل در این رشته را دارید، بهتر است در ادامه همراه ما باشید تا شما را با توانایی های طراحان گرافیک، راه های درآمد از این رشته و میانگین درآمد حقوق طراحان در ایران آشنا نماییم.

طراح گرافیک کیست و چه کارهایی انجام می دهد؟

طراحی گرافیک یکی از شغل های پر طرفدار در ایران است که ذوق و قریحه هنری می طلبد. اصولا طراحان گرافیک بیشتر زمان خود را در پشت کامپیوتر و در حال طراحی می گذرانند. اگر بخواهیم به زبان ساده کار طراحان گرافیک را به شما شرح دهیم، می توانیم این گونه بگوییم که امروزه با گسترش تبلیغات در تمام صنوف برای رساندن یک پیام و مفهوم خاص به مردم لازم است تا از طراحان گرافیک کمک گرفته شود. این افراد با استفاده از تصویر، فونت و رنگ ارتباط بصری با مردم برقرار کرده و با جذب افراد، پیام مورد نظر را به آن ها می رسانند.

در مورد بازار کار طراحان گرافیک جالب است که بدانید این افراد با توجه به تخصص و مهارت هایی که دارند می توانند در صنایع مختلف مشغول به کار شوند. از جمله کارهایی که مناسب برای طراحان گرافیک می باشد می توان به فعالیت در آژانس های طراحی و تبلیغاتی و اشاره کرد. یا می توان به صورت فریلنسر در انواع کار های تخصصی طراحی مثل سفارش طراحی لوگو کسب در امد کرد. علاوه بر این تمامی دفاتر روزنامه و نشریه، آژانس های تبلیغاتی، شرکت های آی تی و بسیاری از سازمان ها و شرکت ها برای ارائه تبلیغات و پروژه های مختلف خود به طراحان گرافیک و هنر آن ها نیاز خواهند داشت.

اگر در رشته گرافیک تحصیل کرده اید و مایل به کار در دفاتر و شرکت ها نمی باشید، می توانید به صورت فریلنسر و خود اشتغالی کار خود را آغاز نمایید تا این گونه با اجرای پروژه های مختلف دستمزد روزانه دریافت نمایید.

اگر می خواهید در زمینه کاری طراحی گرافیک به شخصی موفق تبدیل شوید، فراموش نکنید که شما احتیاج به دید هنری، ذوق و خلاقیت، مهارت های ارتباطی قوی و توانایی برقراری ارتباط با مشتریان دارید. کارها، وظایف و مسئولیت های طراحان گرافیک را به صورت کلی به شرح زیر می باشد:

  • ساخت آثار هنری با استفاده از ابزارهای غیر دیجیتال
  • تبدیل داده ها به مفاهیم بصری
  • طراحی لوگو برای کسب و کارهای دیجیتال
  • تولید تصاویر با استفاده از نرم افزار های طراحی
  • ساخت بنرها و طرح های تبلیغاتی
  • آماده سازی قالب برای محتوای چاپی
  • انتخاب رنگ، فونت و تصاویر برای طرح های گرافیکی
  • تولید بنرهای اطلاعاتی
  • تدوین استراتژی بصری
  • ساخت و آپلود تصاویر وب سایت ها و سایر محتوای دیجیتال
  • طراحی بروشور
  • طراحی تقویم و سررسید
  • طراحی کاراکتر
  • طراحی پوستر

چه توانایی هایی باعث افزایش درآمد طراحان گرافیک می شود؟

اگر علاقه مند به تحصیل در رشته گرافیک و وارد شدن به بازار کار در این رشته را هستید، می بایست علاوه بر تسلط بر نرم افزارهای طراحی و گرافیک مهارت های عملی خود را بالا برده تا بتوانید نسبت به رقبای موجود در این بازار به درآمد بیشتری دست یابید. از جمله عواملی که در میزان افزایش درآمد طراحان گرافیک موثر است موارد زیر هستند:

تسلط بر نرم افزارهای مختلف طراحی

از آن جایی که کار اصلی طراحان گرافیک با نرم افزارهای مختلف طراحی صورت می گیرد، بنابراین طراح گرافیکی موفق تر است که با تعداد بیشتری نرم افزار آشنایی داشته باشد. از این رو اگر می خواهید در شغل خود موفق شوید و حقوق بالاتری داشته باشید، می بایست با نرم افزارهای بیشتری آشنا شده و بر آن ها تسلط پیدا کنید. از جمله نرم افزارهای مورد نیاز طراحان گرافیک عبارت است از: فتوشاپ، ایندیزاین کور، ایلوستریتور

میزان تجربه و سابقه کاری

اگر می خواهید به عنوان طراح گرافیک مشغول به کار شوید ممکن است در ابتدا شرکت ها و سازمان هایی که شما را استخدام می کنند حقوق چندانی به شما نپردازند؛ اما لازم است بدانید هر چه تجربه و سابقه کاری شما بیشتر شود در آینده بر میزان حقوق شما تاثیر گذار خواهد بود.

یک گرافیک مبتدی ابتدای کار اصولا وظایف کمی را برعهده دارد و در کنار سایر گرافیست های با تجربه مشغول به کار می شود. اما این شخص با گذشت زمان و کسب تجربه و مهارت از طراحان گرافیک با تجربه می تواند به سطوح بالاتری ارتقا پیدا نماید و حقوق بیشتری دریافت کند.

رزومه کاری حرفه ای و جذاب

از آن جایی که امروزه برای استخدام شدن در هر شرکت احتیاج به داشتن یک رزومه کاری دارید، بنابراین بدون داشتن رزومه کاری هرچند با تجربه و مهارت باشید شانس کمی برای استخدام شدن پیدا خواهید کرد.

از این رو برای دستیابی به یک موقعیت شغلی خوب می بایست ابتدا برای خود یک رزومه کاری استاندارد و جذاب طراحی نمایید. چرا که ارسال یک رزومه قوی و جذاب به کارفرما می تواند تاثیر بسیار زیادی روی استخدام شدن شما داشته باشد.

چه توانایی هایی باعث افزایش درآمد طراحان می شود

مهارت های نرم و ویژگی های فردی

همواره برای موفق شدن در شغلی مانند طراحی گرافیک لازم است تا با برخی مهارت های فردی و به اصطلاح نرم آشنایی پیدا کنید. اگر طراح گرافیک هستید و می خواهید به صورت فریلنس یا فول تایم کار کنید می بایست همیشه ارتباط خوبی با مشتری و کارفرما برقرار نمایید؛ چرا که  داشتن مهارت ارتباطی کلامی و نوشتاری یکی از اصول موفقیت در هر کاری می باشد.

از جمله مهارت های دیگری که می تواند شما را به فرد موفقی در زمینه طراحی گرافیک تبدیل کند و درآمد بیشتری را از این راه برای شما به ارمغان آورد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مهارت در کار گروهی
  • توانایی ارائه قوی
  • انتقاد پذیری
  • مدیریت زمان و خوش قولی
  • درک خواسته ها و نیازهای مشتری
  • برخورداری از ذوق و خلاقیت و ارائه ایده های نوین

شبکه ارتباط قوی

بی شک برای موفق شدن در هر کاری می بایست شبکه ارتباطی قوی و مهارت های ارتباطی بالایی داشته باشید؛ چرا که این گونه خواهید توانست مشتریان بیشتری را به کار خود جذب کرده تا به عنوان طراح گرافیک حرفه ای شناخته شوید. داشتن یک مهارت ارتباطی قوی بی شک پروژه های کاری بسیاری را پیش روی شما قرار می دهد که به تبع آن حقوق و درآمد بالاتری پیدا خواهید کرد.

راه های درآمد طراحان گرافیک

همان گونه که در بالا اشاره کردیم برای رسیدن به درآمد بالا در زمینه طراحی گرافیک می توانید راه های مختلفی را در پیش گیرید که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد:

فریلنسر

فریلنسری یا همان آزاد کاری یکی از راه های بسیار مناسب  کسب درآمد برای طراحان گرافیک می باشد. چرا که طراحان گرافیک می توانند به صورت دورکاری و طراحی آنلاین پروژه های مختلف را دریافت کرده و درآمد کسب کنند.

اگر چه ممکن است در نگاه اول فریلنسری یک روش بسیار خوب به نظر آید اما لازم است بدانید که مشکلاتی مانند: دیر اعتماد کردن مردم برای سپردن یک طرح  و پرداخت دستمزد به شما را دارد.

سازمان های دولتی

یکی از مکان های مناسب برای مشغول به کار شدن طراحان گرافیک، سازمان های دولتی می باشد. چرا که این سازمان ها حقوق مناسبی را در تایم مدنظر به طراحان پرداخت خواهند کرد. طراحان گرافیک تازه کار می توانند با استخدام شدن در سازمان های دولتی به راحتی کار خود را شروع کرده و در آن جا کسب تجربه نمایند.

از جمله شرکت هایی که طراحان گرافیک می توانند در آن جا مشغول به کار شوند می توان موارد زیر را نام برد:

  • مرکز نشر کتاب و مجلات
  • چاپخانه ها
  • مرکز تبلیغاتی
  • مراکز حوزه
  • و…

وبسایت ها و شرکت های طراحی

یکی دیگر از راه های کسب درآمد برای طراحان گرافیک، فعالیت در وب سایت ها و شرکت های طراحی می باشد که برای این منظور طراحان گرافیک می توانند به شرکت هایی نظیر رایا مارکتینگ، پارماتیک و رایان طرح مراجعه کنند.

درآمد طراحان گرافیک در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۸ چه تغییری داشته است؟

به طور کلی اگر بخواهیم میزان درآمد طراحان گرافیک در سال ۱۴۰۱ را نسبت به سال ۱۳۹۸ مقایسه کنیم، می توان گفت که طبق تعرفه های رسمی سال ۱۴۰۱ میزان تعرفه طراحان دو برابر شده است. اما طبق نظر افرادی که چندین سال است در زمینه طراحی گرافیک فعالیت دارند برخی افراد همواره درآمدهای کلانی دارند و بخش عمده ای از افراد هم درآمد خود را مناسب و مطلوب می دانند.

میانگین حقوق و درآمد طراحان گرافیک

میانگین درآمد و حقوق طراحان گرافیک در شهرهای بزرگ به عواملی مختلفی چون مهارت، تجربه و سطح تحصیلات بستگی دارد. به عنوان مثال درآمد طراحان گرافیک در رشته های کارشناسی، کارشناسی ارشد و مدیریت متفاوت است و به شرح زیر می باشد.

میانگین حقوق و درآمد طراحان گرافیک

  • سطح کارشناسی: میانگین حقوق و درآمد طراحان گرافیک در شهرهای بزرگ در سال ۹۹ معادل ۳.۵ میلیون بود که در سال ۱۴۰۰، ۳۱ درصد افزایش داشته و به ۴.۶ میلیون افزایش پیدا کرده است.
  • کارشناسی ارشد: طراحان گرافیکی که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد هستند با دارا بودن چندین سال سابقه و تجربه کاری در زمینه طراحی گرافیک درآمدی معادل ۵ میلیون تومان در سال ۹۹ داشته اند؛ که این مبلغ با ۳۵ درصد افزایش به حدود ۶.۸ میلیون تومان رسیده است.
  • سطح مدیر: در زمینه طراحی گرافیک افرادی که به مشاغل مدیریتی و سرپرستی مانند مدیر هنری یا سرپرست تیم گرافیک دست پیدا کرده اند، در سال ۹۹ درآمدی معادل ۶ میلیون تومان داشته اند که این مبلغ اکنون ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده و به ۸ میلیون تومان در ماه رسیده است.

میانگین درآمد طراحان گرافیک در کشورهای خارجی

به طور کلی میزان درآمد طراحان گرافیک در جهان به عوامل مختلفی مانند: میزان دانش فنی و تخصصی، سرعت عمل، ابتکار در کار و خلاقیت آن ها بستگی دارد. به عنوان مثال قطعا توانایی طراحی لوگو توسط طراحان حرفه ای نسبت به کسانی که تازه شروع به کار طراحی کرده اند  متفاوت بوده و در نتیجه از درآمد بالاتری نیز برخوردار هستند.

و از آن جایی که ممکن است هر شرکت طراحی لوگو، معیاری خاص برای انتخاب قیمت داشته باشد، قیمت­های طراحی لوگو معمولا یکسان نیستند. در حقیقت یک سری عوامل و فاکتور در این میان هستند که برای میزان قیمت هر لوگو تصمیم گیری می­کنند. پس از گفتگوهای رایج میان کارفرما و شرکت طراحی لوگو، هزینه کلی برآورد می­شود و یک قیمت نسبی و حدودی بر حسب آن چه کارفرما انتظار دارد، تخمین زده خواهد شد. در ادامه به تشریح و بیان هر یک از این فاکتورها خواهیم پرداخت.

بهتر است بدانید درآمد طراحان گرافیک در برخی کشورهای خارجی به صورت ذیل می باشد:

  • میانگین درآمد طراحان گرافیک کشور کانادا ۵۱.۶۷۵ دلار
  • میانگین درآمد سالیانه طراحان گرافیک کشور استرالیا ۶۲.۵۶۵ دلار
  • متوسط درآمد گرافیست در کشور ترکیه ۳۰.۵۰۰ لیر
  • میانگین دستمزد طراحان گرافیک در کشور آمریکا ۵۸.۰۰۰ دلار
  • متوسط درآمد گرافیست های کشور انگلستان ۲۵.۰۰۰ پوند

سخن پایانی

همان گونه که در بالا اشاره کردیم شغل طراحی گرافیک از آن دسته شغل های جذاب و پرکاربرد است که احتیاج به ذوق هنری و خلاقیت دارد. از آن جا که امروزه اکثر کسب و کارها به سمت دیجیتالی و اینترنتی شدن پیش رفته اند، بنابراین وجود یک طراح گرافیک در بسیاری از مراکز ضروری می باشد.

مرجع: بلو مارکتینگ بزرگ ترین شرکت خدماتی طراحی در ایران

کسب و کار
 

1 دیدگاه.

  • محمد
    2022-05-28 22:27

    سلام من چجور بفهمم استعداد لازم رو دارم هر کسی میتونه ورود کنه و با تلاش موفق بشه یا این کار استعداد و خلاقیت زیاد میخواد

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی