پازوکی در کلاب‌هاوس خبرآنلاین پاسخ داد: چرا صنعت خودرو همچنان عقب‌مانده است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی پازوکی در کلاب‌هاوس خبرآنلاین درباره وضعیت تولید و بازار خودرو اظهار داشت: ما سلامت اقتصادی را باید به اقتصاد کشور بازگردانیم. در شرایط امروز یکی از مشکلات اساسی کشور، عدم تعامل اقتصاد ایران با جامعه جهانی است که اثرات آن، تحریم‌هایی است که ملاحظه می‌کنیم.

وی افزود: نکته دوم، نظام تصیم‌گیری کلان اقتصادی کشور است که باید براساس نظام‌سازی کارشناسی علمی باشد.

این اقتصاددان با بیان این‌که در حال حاضر صنعت ما منگول شده است، تصریح کرد: اگر حمایت منطقی، علمی و کارشناسی وجود نداشته باشد و قدرت انتخاب را از مصرف‌کننده بگیریم، صنعت عقب‌مانده می‌شود و همه این‌ها باعث عقب‌ماندگی صنعت خودرو شده است.

پازوکی عنوان کرد: امروز ژاپن بعد از آمریکا، دومین صنعت خودروسازی جهان را دارد، ولی در این کشور که میلیون‌ها دستگاه تویوتا به آمریکا صادر می‌کند، در شهر توکیو مشاهده می‌کنید که خودروهای خارجی وجود دارد. این نشان می‌دهد که تجارت انجام می‌شود و پدیده انحصار وجود ندارد.

وی متذکر شد: ما اگر قدرت انتخاب را از مصرف‌کننده بگیریم که در ایران متاسفانه این اتفاق افتاده است، تمام شاکله علم اقتصاد پایین می‌ریزد. بر این اساس، من اعتقاد دارم که ما باید فضای کسب‌وکار در ایران را مهیا برای رشد تولید ملی کنیم؛ از جمله صنعت خودروسازی.

پازوکی در کلاب‌هاوس <a class=خبرآنلاین پاسخ داد: چرا صنعت خودرو همچنان عقب‌مانده است؟” height=”333″ src=”https://media.khabaronline.ir/d/2018/12/24/4/5111302.jpg” width=”500″ />

این اقتصاددان گفت: برای دستیابی به این موضوع، سه کار اساسی باید در دستور کار قرار گیرد: ایجاد شفافیت، ایجاد رقابت سالم و نفی هر گونه انحصار. انحصار یک پدیده بسیار شومی برای اقتصاد ایران است.

پازوکی افزود: در حال حاضر پرشیا مدل ۸۴ کیفیتی به مراتب بهتر از پرشیا مدل ۹۴ دارد. این نشان می‌دهد که صنعت خودرو به دلیل پدیده انحصار دچار مشکل شده است و اگر حمایت‌های غیرعلمی و غیرکارشناسی ادامه پیدا کند، این صنعت منگول و عقب‌افتاده می‌شود.

وی عنوان کرد: من فکر می‌کنم که قطعا اگر کشور ما می‌خواهد به اهداف سند چشم‌انداز برسد، باید تعامل با جامعه جهانی را در دستور کار خود قرار دهد. ما وقتی موفق خواهیم بود که با کمپانی‌های بزرگ کار کنیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این تعامل به نفع اقتصاد کشور و جامعه خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد، انتقال دانش فنی را شاهد خواهیم بود.

پازوکی متذکر شد: در دنیا این‌گونه نیست که شرکت‌ها همه کالاها را خودشان تولید کنند. تا آن‌جایی که من اطلاع دارم، شما هیچ شرکت خودروسازی را در دنیا پیدا نمی‌کنید که همه قطعات را خود تولید کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما خواهان توسعه و پیشرفت ایران هستیم، باید تعامل با جامعه داشته باشیم که تحریم‌های ظالمانه به کنار رود. از طرف دیگر، مدیریت ما براساس مبانی علمی و کارشناسی باشد. قطعا صنعت کشور علاوه بر نیازهای داخلی می‌تواند کشورهای منطقه را پوشش دهد، به شرط تعامل با کمپانی‌های بین‌الللی که باعث انتقال دانش فنی و تکنولوژی می‌شود.

۲۲۳۲۲۵

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی