راهکارهای دریافت کد بورسی

برای ورود به بازار سرمایه باید تصمیم خود را با دریافت کد بورسی عملی کنید. این روزها ثبت نام و دریافت کد بورسی علاوه بر روش حضوری به روش آنلاین نیز قابل انجام است و افراد می‌توانند به یکی از این دو روش برای ثبت نام و دریافت کد بورسی اقدام کنند. برای دریافت کد بورسی باید ابتدا وارد سامانه سجام شوید تا در ادامه بتوانید پس از ثبت نام در آن و انتخاب کارگزاری، با کد سجام برای دریافت کد بورسی درخواست خود را ثبت کنید. در ادامه این مطلب مراحل ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی را توضیح خواهیم داد.

سجام و کد سجام

بر اساس قوانین موجود برای دریافت کد بورسی باید در سامانه سجام ثبت نام کنید. تمام افراد متقاضی برای ورود به این بازار مالی بزرگ باید اطلاعات خود را در سجام ثبت کنند تا در مراجعات بعدی خود به نهادهای مالی نیاز به ارائه مدارک و ثبت نام نداشته باشند. سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان به شفاف‌سازی مشخصات فعالین بازار سرمایه کمک می‌کند. برای ثبت نام در سجام باید به آدرس اینترنتی www.sejam.ir مراجعه کنید و با شروع ثبت نام اطلاعات و مشخصات هویتی خود را در قسمت‌های مربوط وارد کنید. پس از طی مراحل ثبت نام، در صورتی که مراحل را به درستی طی کرده باشید، کد رهگیری دریافت می‌کنید. در دست داشتن کد سجام برای دریافت کد بورسی الزامی است.

دریافت کد بورسی

فعالیت در بازار سرمایه با داشتن کد بورسی امکان‌پذیر است. به عبارتی شما در بازار سرمایه با کد شناسایی بورسی خود شناخته می‌شوید. این کد مختص به هر معامله‌گر بوده و به هیچ وجه با کد بورسی فرد دیگری یکسان نخواهد بود. کد بورسی یا کد سهامداری را پس از ثبت نام در سجام و ثبت نام در کارگزاری دریافت خواهید کرد.

این کدِ منحصر به فرد ساختاری مشخص دارد. ساختار کد بورسی از ترکیب حروف نام خانوادگی و اعداد تصادفی توسط سازمان بورس تعیین می‌شود. با دریافت کد بورسی، معامله‌گر می‌تواند در شاخه‌های گسترده بازار بورس سرمایه‌گذاری کند. اوراق بهادار موجود در بازار، اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق اختیار فروش تبعی، اوراق تسهیلات مسکن و … همگی در بورس خرید و فروش می‌شوند.

کارگزاری‌های مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار تنها نهادی محسوب می‌شوند که دریافت کد سهامداری را ممکن می‌سازند. حداکثر 2 روز کاری پس از امضای فرم‌های مربوطه کد بورسی به همراه نام کاربری و رمز عبور معاملات آنلاین با ایمیل یا پیامک برای شما ارسال می‌شود. نام کاربری و رمز عبور مختص شما و برای دسترسی به سامانه معاملاتی کارگزار است. بنابراین نباید آن را در اختیار افراد دیگر قرار داد.

برای انتخاب کارگزاری باید به خوبی تحقیق کنید تا بهترین کارگزاری را برای دریافت خدمات انتخاب کنید. انتخاب کارگزاری بزرگ و شناخته‌شده نیاز به مراجعات متعدد به کارگزاری برای حل مشکلات احتمالی را از بین می‌برد. کارگزاری‌های بزرگ و مطرح با گسترش خدمات خود به خصوص به صورت آنلاین دسترسی به بازار سرمایه را ساده‌تر از گذشته ممکن ساخته‌اند.

برای ثبت‌نام در کارگزاری نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست. با این وجود باید توجه کنید که کارگزاری منتخب میزان کارمزد کمی را برای انجام معاملات از کاربران دریافت کند.

روش‌های دریافت کد بورسی

پیش از این اشاره کردیم که برای ثبت نام و دریافت کد بورسی دو روش حضوری و آنلاین پیش روی شما قرار دارد که با توجه به شرایط خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در روش حضوری باید به شعبه‌های کارگزاری موجود در شهر خود یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.
در روش آنلاین نیازی به مراجعه حضوری به مکانی خاص ندارید. در روش ثبت نام آنلاین می‌توانید پس از ثبت نام در سایت سجام با ورود به سامانه ثبت نامی کارگزاری نسبت به آغاز و تکمیل ثبت نام و دریافت کد بورسی خود اقدام کنید.

پس از انجام مراحل ثبت نام و دریافت کد بورسی می‌توانید اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار کنید. کد بورسی یک کد یکتا است. با این وجود اگر تمایل به استفاده از چند کارگزاری داشته باشید می‌توانید در چند کارگزاری افتتاح حساب کنید تا برای  کد بورسی شما کدهای معاملاتی آنلاین متفاوتی صادر شود. به عبارتی کد سهامداری هر فرد همواره ثابت است اما هر کارگزاری یک کد آنلاین معاملاتی متفاوت برای مشتریان خود صادر می‌کند.

سخن پایانی

ثبت نام و دریافت کد بورسی پایان کار نیست. شما برای موفقیت در بازار سرمایه بدون شک نیاز به آموزش دارید. دانشِ بیشترِ سهامداران منجر به تصمیم‌گیری درست، تحلیل بهتر و طرح معاملات بهتر می‌شود. شناخت بازار و استفاده از روش‌های تحلیل تکنیکال و بنیادی در کنار شناخت چگونگی رفتار معامله‌گران در بازار از مهمترین ملزومات موفقیت در بازار سرمایه محسوب می‌شوند. انتخاب صحیح نیاز به تخصص استفاده از ابزارهای موجود در بازار دارد. هرچه از ابزارهای بیشتری برای تصمیم‌گیری خود استفاده کنید و جوانب بیشتری را برای انتخاب یک سهم مد نظر قرار دهید، این امر می‌تواند منجر به انتخاب صحیح‌تر شود.

پول و بورس
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی