پشت پای یورو ۲۰۲۰ به فرهنگ سلبریتی‌پروری!

نوید صراف: در همان لحظه است که می‌فهمد این پیاده‌روی ۱۲ هزار متری روزانه؛ اکنون به او توانایی این را داده که ۴۰ دقیقه متمادی فریادهای شادی پس از گلزنی‌هایش را در ورزشگاه‌ها طنین‌انداز کند! این احتمالاً اکنون تنها دلخوشی «کریستیانو رونالدو» بعد از حذف پرتغال از جام ملت‌های اروپاست؛ ستاره‌ای که قاب ابتدایی‌اش در این جام کنار گذاشتن «کوکا کولا» از روی میز کنفرانس خبری بود و قاب پایانی‌اش لگد زدن به بازوبند کاپیتانی تیم ملی کشورش!

بله؛ سلسائوی اروپا با وجود همه تلاش‌های CR۷ در گلزنی و رسیدن به رکورد تاریخی «علی دایی» در صدر جدول برترین گلزنان جهان، از رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ کنار رفت اما فوق‌ستاره پرتغالی اکنون می‌تواند به این ببالد که بدون هیچ رقیبی و با فاصله‌ای فاحش، در صدر جدول «ثروتمندترین چهره‌های اینستاگرام» ایستاده و بیشتر از هر اینفلوئنسر دیگری از طریق این پلتفورم کسب درآمد می‌کند. اگر در ذهنتان علامت سوالی در خصوص میزان درآمد کریس در اینستاگرام ایجاد شده، باید بگوییم که رونالدو در ازای هر پستش در این شبکه اجتماعی ۱.۶ میلیون دلار به حساب بانکی‌اش اضافه می‌کند! درآمدی که باعث شده او بالاتر از «آریانا گرانده» و «دوین جانسون»، دو چهره مطرح دنیای موسیقی و سینمای هالیوود، قرار بگیرد. بد نیست بدانید که در این لیست «لیونل مسی» در رده هفتم ایستاده و «دیوید بکهام» جایگاه بیست‌ونهم را به خود اختصاص داده است!

اما آیا این افتخارات در مستطیل سبز موفقیتی را می‌تواند تضمین کند؟ پاسخ واضح است! هر تحولی در دنیا تجارت رخ دهد در همان دنیا باقی می‌ماند؛ اینجا، در زمین فوتبال، فقط «توپ» و «خطوط زمین» تعیین‌کننده هستند. دنیایی که در آن متاسفانه و یا خوشبختانه، دیگر همانند گذشته، خبری از حضور پرتعداد ستاره‌های بزرگ و نامدار نیست!

حالا و در شرایطی که به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های جام ملت‌های اروپا رسیده‌ایم، هیچ خبری از ستاره‌های مورد توجه دنیای تبلیغات در تورنمنت نیست؛ نه اثری از «پل پوگبا» دیده می‌شود و نه نشانه‌ای از «گرت بیل». دیگر نه کسی منتظر شگفتی‌سازی‌های «روبرت لواندوفسکی» در یورو ۲۰۲۰ است و نه هواداری برای گلزنی «گرت بیل» فریاد شادی سر می‌دهد. حالا «کریستیانو رونالدو» و «کیلیان امباپه» هر دو باید از خانه به تماشای مسابقات بنشینند! به بیانی ساده‌تر می‌توان گفت که اکثر چهره‌هایی که سابقاً برای دریافت «توپ طلا» رقابت می‌کردند، اکنون از یورو ۲۰۲۰ کنار رفته‌اند و این پیامی روشن برای فوتبال و عاشقان این ورزش دارد.

بگذارید راحت با شما سخن بگوییم؛ تفاوت یورو ۲۰۲۰ نه تنها در نتایج رقم‌خورده در آن، بلکه به دلیل زلزله‌ای است که در نحوه نگرش به سلبریتی‌ها شکل گرفته! سلبریتی‌هایی که همین چند سال پیش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه عکس‌هایشان روی دیوارهای شهر نقش بسته بود اما حالا اکثرشان با تمام نام‌وآوازه‌ای که برای خود دست‌وپا کرده‌اند، به نیمه‌نهایی جام ملت‌های اروپا نرسیده‌اند! سلبریتی‌هایی که انگار همانند هنرپیشه‌های سینما تنها برای تضمین بلیت‌فروشی روی صحنه می‌روند اما در عمل نه اشتیاقی برای به وجد آوردن تماشاچی‌ها دارند و نه انگیزه‌ای برای جلب تحسینِ منتقدین.

نگاهی به لیست گلزنان یورو ۲۰۲۰ و چهره‌های تاثیرگذار این دوره از رقابت‌ها بیاندازید؛ از «پاتریک شیک» و «هری کین» گرفته تا «تورگان آزار»، «رحیم استرلینگ» و البته «اونای سیمون»! متوجه ماجرا شدید؟ تغییر فرهنگ «سلبریتی‌پروری» را لمس کردید؟

دانمارک حالا یکی از ۴ تیم پایانی است؛ آن هم در شرایطی مشهورترین ستاره‌اش «کریستین اریکسن» را در ترکیب ندارد! انگلیس در سودای برگرداندن جام به خانه، قدم‌به‌قدم بدون توجه به «منیت‌ها» پیش می‌رود. ایتالیا زیر نظر «روبرتو مانچینی» از تیمی درهم‌شکسته به غولی شگفت‌انگیز تبدیل شده و در آن طرف هم اسپانیایی ایستاده که نه مهاجمش آنطور که باید و شاید گل می‌زند، نه مدافعش سد راه رقبا می‌شود اما هر طور که شده خود را به جمع ۴ تیم برتر جام رسانده است! چهار تیمی که هر کدام به نحوی بدون چاشنی «تبلیغات» به آنچه می‌خواستند دست یافته‌اند. البته در این بین برخی از رسانه‌های انگلیسی به طرق مختلف سعی کرده‌اند تا از استرلینگ و کین، چهره‌ای تبلیغاتی بسازند اما خوشبختانه هر دو بازیکن نه به دنبال این «نور» هستند و نه به آن چراغ سبزی نشان داده‌اند.

باید اعتراف کنیم که تماشای گلزنی‌های «لئو مسی» در کوپا آمریکا هنوز هم همچون گذشته مانند یک کارت پستال جذاب است. باید بپذیریم که دیدن شوت سرکش «پل پوگبا» همچنان هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. اما در عین حال باید با این واقعیت نیز کنار بیاییم که دیگر دوران سلبریتی‌پروری گذشته! اکنون زمان آن است که ستاره‌ها را در قالب یک تیم ارزش‌گذاری کنیم؛ در قالب یک مجموعه شامل همه بازیکنان و اعضا چرا که این «تیم» است که می‌برد نه شخص. تفاوت فاحش «یورو ۲۰۲۰» به طور قطع، تغییر همین نگرش است!

نویسنده: بارنی رونای

مترجم: نوید صراف

۲۵۸ ۲۵۱

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی