پرداخت خسارت سیار چیست و چه کارایی دارد؟

پرداخت خسارت سیار از جمله خدمات بسیار جالب و مفیدی است که به تازگی برخی از شرکت‌های بیمه‌ای به بیمه گزاران خود ارائه می‌دهند. همان طور که می‌دانید، بیمه یکی از مهم‌ترین موضوعات برای دارندگان وسایل نقلیه به حساب می‌آید. افرادی که دارای اتوموبیل هستند باید نسبت به تهیه بیمه شخص ثالث که اجباری است و سایر بیمه‌ها مانند بیمه بدنه که اختیاری اما مهم است، اقدام نمایند. برای این کار افراد مجاز هستند تا بیمه خود را از هر شرکتی که دوست داشته باشند، خریداری نمایند. مهم‌ترین فاکتور در انتخاب شرکت بیمه‌ای توسط افراد بیمه گزار هم کیفیت ارائه خدمات توسط این شرکت‌ها می‌باشد. به همین دلیل، هر کدام از شرکت‌های فروش بیمه سعی می کنند با ایجاد آپشن‌ها و خدمات مناسب‌تر رای مشترین خود آن‌ها را وفادار کرده و حتی افراد بیش‌تری را هم جذب نمایند. یکی از خدمات جدید این شرکت‌ها مربوط به پرداخت خسارت سیار می‌باشد که در ادامه به طور کامل آن را توضیح خواهیم داد.

پرداخت خسارت سیار چیست؟

اگر چه گفتیم این مورد یکی از آپشن‌ها و خدمات مفیدی است که برخی شرکت‌های بیمه‌ای برای مشتریان خود ارائه می‌دهند، اما شاید لازم باشد که بیش‌تر با این خدمت آشنا شوید. همان طور که می‌توانید از نام پرداخت خسارت سیار هم متوجه شد، شرکت‌هایی که این مورد را پشتیبانی می‌کنند، در هنگام وقوع تصادف و حادثه در محل حاضر شده و میزان خسارت وارده را بررسی می‌کنند. این کار باعث می‌شود که میزان خسارت وارد شده به خودرو شما یا سایر خودروها و اشیائی که به آن‌ها آسیب وارد کرده‌اید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن محاسبه شود. در حال حاضر، بیاری از شرکت‌هایی بیمه‌ای این مورد یعنی پرداخت خسارت سیار را در لیست خدمات خود داشته و به بیمه شگان ارائه می‌کنند. با توجه به کاربردی بودن این موضوع و کمک به راننده‌ها در تعیین سریع خسارت، برای بیمه گزارن بیمه اهمیت زیادی پیدا کرده و معمولا در هنگام خریداری بیمه به وجود این مراکز در شرکت مورد نظر توجه می‌کنند.

پرداخت خسارت سیار

سرویس پرداخت خسارت سیار چه مزیتی دارد؟

لحظه ایجاد تصادف و برخورد اتوموبیل با سایر خودروها یا اشیاء و افراد دیگر از جمله لحظاتی است که می‌توانند راننده را غرق در نارحتی کرده و اعصاب او را خرد کند. در این گونه موارد معمولا فرد تمرکز کافی را نداشته و نمی‌داند باید چه کاری انجام دهد. به خصوص اگر حادثه شدیدتر بوده و با خسارات جانی همراه باشد، این موضوع بیش‌تر دیده خواهد شد. در این گونه موارد پیگیری خسارات به وجود آمده می‌تواند کاری دشوار و طاقت فرسا برای راننده محسوب شود. این جا است که نقش پرداخت خسارت سیار مشخص می‌شود. در صورتی که شرکت بیمه‌ای شما این خدمت را دارا باشد، کارشناسان بیمه در محل حادثه حاضر شده و به سرعت خسارت به وجود آمده را محاسبه می‌کنند. در نتیجه لازم نیست شما بعد از حادثه و با حالت روحی نامناسبی که دارید، به دنبال مراحل تعیین خسارت خودرو راه بیافتید. این مورد یک مزیت بزرگ پرداخت خسارت سیار محسوب می‌شود.

همین طور بخوانید: بیمه شخص ثالث کوتاه مدت

پرداخت خسارت سیار برای چه نوع خساراتی کاربرد دارد؟

حال که با پرداخت خسارت سیار و مزایای آن آشنا شده‌اید، شاید بخواهید بدانید که آیا امکان پرداخت خسارت هم از این طریق وجود دارد و اگر چنین است، چه نوع خسارت‌هایی از این طریق پرداخت می‌شوند. در پاسخ باید بگوییم: بله، امکان پرداخت خسارت هم از طریق این واحدها وجود دارد. در حالی که بسیاری از افراد بیمه گزار از این موضوع اطلاع نداشته و فکر می‌کنند این واحدها تنها وظیفه بررسی و تعیین خسارت را بر عهده دارند. البته دقت داشته باشید که واحدهای پرداخت خسارت سیار تنها خسارات مالی را پرداخت می‌کنند و امکان پرداخت خسارات جانی از این طریق وجود ندارد. این واحدها خسارات مالی به وجود آمده در هنگام استفاده از هر دو بیمه شخص ثالث و بدنه را تقبل می‌کنند و فرقی ندارد که شما قصد استفاده از کدام یک را دارید. پس اگر شرکت ‌بیمه‌ای شما دارای واحد پرداخت سیار باشد، در چنین مواردی به سرعت خسارت شما محاسبه و پرداخت خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: علائم واشر زدن پراید

برای دریافت خسارت به صورت سیار به چه مدارکی نیاز است؟

اگر چه در بخش قبل بیان کردیم که امکان دریافت خسارت‌های مالی در تصادفات به صورت سیار وجود دارد، اما داشتن یک سری مدارک و ارائه آن‌ها هم الزامی است. به عبارتی، این جور نیست که واحدهای پرداخت خسارت سیار بدون درخواست هیچ مدرکی از شما، خسارت‌تان را پرداخت کنند. مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت از این واحدها شامل موارد زیر می‌باشند.

  • گزارش افسر پلیس یا مامور راهنمایی و رانندگی
  • کروکی ترسیم شده از تصادف توسط افسر
  • کارت خودرو هر دو طرف حادثه
  • گواهینامه هر دو راننده زیان دیده و مقصر
  • ارائه بیمه شخص ثالث معتبر توسط هر دو طرف حادثه

شما می‌توانید با ارائه این مدارک به واحد پرداخت خسارت سیار، در همان لحظه خسارت وارده را دریافت کنید. در واقع هم از اتلاف زمان شما جلوگیری شده و هم از دردسرهای و خستگی‌های ناشی از رفت و آمدها برای محاسبه و دریافت خسارت رهایی یافته‌اید. دقت داشته باشید که برای دریافت خسارت از واحدهای سیار لازم نیست که در محل حادثه حضور داشته و منتظر باشید. کافی است با آن‌ها تماس گرفته و مکان معنیی را وعده کرده و با طرف دیگر تصادف در آن جا حضور یابید. توجه داشته باشید که داشتن مدارک بالا برای دریافت این خسارت الزامی است. البته گاهی اوقات برای پرداخت خسارت‌های پایین، نیازی به کروکی هم وجود ندارد.

پرداخت خسارت سیار

سقف پرداخت خسارت سیار چه قدر است؟

اکنون که دانستید امکان دریافت خسارت از واحدهای پرداخت خسارت سیار وجود دارد و هم چنین از مدارک مورد نیاز برای این کار آگاه شدید، احتمالا به دنبال این هستید که بدانید امکان دریافت چه میزان خسارت از طریق واحدهای سیار وجود دارد. در این مورد هم باید بگوییم که هر شرکت بیمه سقف پرداخت سیار خود را مشخص می‌کند. پس شما می‌توانید با مراجعه به قرارداد خود، سقف میزان خسارتی که امکان دریافت آن از طریق واحدهای پرداخت خسارت سیار وجود دارد را مشاهده نمایید. در نتیجه، اگر شما با حادثه‌ای مواجه شوید و خسارت به وجود آمده تا این سقف باشد، علاوه بر بررسی آن توسط واحدهای سیار، امکان پرداخت فوری خسارت هم وجود دارد. البته همان طور که گفتیم، این خسارت به وجود آمده باید مالی باشد تا امکان پرداخت آن از طریق این واحدها وجود داشته باشد. در صورت ایجاد خسارت جانی حتی در سقف مربوطه هم امکان پرداخت وجود نخواهد داشت.

از دست ندهید: گران ترین بیمه شخص ثالث

سوالات متداول در مورد پرداخت خسارت سیار

  • پرداخت خسارت سیار چیست؟

یکی از خدمات جدیدی که برخی از شرکت‌های بیمه‌ای ارائه می‌دهند، پرداخت خسارت سیار است. این خدمت به معنی بررسی و تعیین خسارت‌ها در محل حادثه و حتی پرداخت برخی خسارات در همان لحظه می‌باشد که مزایای زیادی برای بیمه گزاران ایجاد کرده است.

  • مزیت پرداخت خسارت سیار نسبت به سایر روش‌ها چیست؟

در سایر روش‌ها شما باید خودرو خود و طرف دیگر حادثه و خود این شخص را به محل‌های کارشناسی و تعیین خسارت ببرید که دردسرهای زیادی برای شما به همراه دارد. در صورتی که در این روش کارشناسان در محل حادثه حاضر شده و بررسی و تشخیص خسارت را انجام می‌دهند.

  • امکان پرداخت خسارت سیار برای چه نوع خسارت‌هایی وجود دارد؟

امکان استفاده از واحدهای سیار تنها جهت دریافت خسارت‌های مالی و در سقف مشخص وجود داشته و نمی‌توان جهت دریافت خسارت‌های جانی از این طرق اقدام نمود.

  • جهت دریافت خسارت از واحدهای سیار به چه مدارک نیاز است؟

جهت این امر شما باید یک سری مدارک را به واحدهای پرداخت خسارت سیار ارائه دهید؛ از جمله این مدارک‌ها می‌توان به گزارش افسر پلیس، کروکی، گواهینامه و کارت ماشین طرفین حادثه و بیمه شخص ثالث هر دو آن‌ها اشاره نمود.

  • سقف پرداخت خسارت سیار چه میزان می‌باشد؟

در صورتی که شرکت بیمه‌ای شما از خدمت پرداخت خسارت سیار پشتیبانی کند، این سقف در قرارداد بیمه‌ای‌تان مشخص شده و با مراجعه به آن می‌توانید سقف خسارت قابل پرداخت از طریق واحد‌های سیار را مشاهده کنید.

از دست ندهید: وظایف راننده در صورت تصادف با عابر پیاده

خودرو
تصادف
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی