سوغاتی های شهر اصفهان

سوغاتی های شهر اصفهان شامل سوغات خوردنی و صنایع دستی اصفهان میشود. سوغاتی های صنایع دستی شامل::
قلمزنی
خاتم کاری
فیروزه کوبی
هنر میناکاری
مسگری و….
سوغاتی های خوراکی شامل:
گز
پولکی
سوهان
شیرینی کرکی
دوغ و گوش فیل
بریانی
خورش ماست و غیره
البته اغلب سوغاتی های شهر اصفهان برای هدیه و کادو دادن در نظر گرفته می شود که شامل مواردی میباشد که به آن اشاره شد.
از آنجایی که اصفهان از جمله محل های مهم گردشگری ایران زمین می باشد تنوع بالای سوغاتی های شهر اصفهان از انواع شیرینی تا صنایع دستی اصفهان همگی از شهره جهانی برخوردارند تا جایی که بسیاری از توریست های خارجی معمولاً ایران و اصفهان را به عشق دیدن تمامی این جاذبه ها برای سفر های خود انتخاب می کنند.
همیشه اصفهان در اولویت ۱۰ انتخاب توریست های حرفه ای خواهد بود.
چرا که جزء جاذبه های دیدنی در شهر و همچنین جاذبه های خوراکی از صنایع دستی فوق العاده جذابی که دارند می توانند به عنوان یادگاری از  پرشور و هیجان برای خود به یادگار داشته باشند.

صنایع دستی اصفهان

اصفهان از جمله مراکز  دیدنی می باشد که  رده جهانی دارد و با داشتن بازارهای قدیمی مخصوصا در میدان نقش جهان می‌توان تنوع این صنایع دستی را به وفور مشاهده کرد.
هنرهای سنتی که امیخته با پوست و گوشت و استخوان تمامی مردمان این شهر می باشد رنگ و لعاب های خاص و فوق العاده ای که در صنایع دستی نهفته شده ذوق و شوق هنر اصیل ایرانی را به رخ می کشد.
اکثر صنایع دستی در ایران به زادگاه هنر ایشان به شهر اصفهان می رسد.
از جمله این هنرهای بسیار جذاب صنایع دستی می باشد که بر روی فلزات انجام می شود.
از جمله فلزات پرکاربرد ای که در صنایع دستی اصفهان میتوان بر روی آنها این کارهای دستی را اجرا کرد می توان به فلزات:
طلا
برنج
نقره اشاره کرد .
انواع هنرهای انجام شده روی این فلزات شامل:
هنر خاتم کاری
هنر فیروزه کوبی
قلمزنی
مسگری
ملیله کاری می باشد.

خاتم کاری

هنر خاتم کاری از جمله صنایع دستی اصفهان و سوغاتی های شهر اصفهان می باشد که همیشه و با گذشت سالیان متمادی هنوز که هنوز است با استقبال زیادی روبرو می باشد.
اگر به بازار خاتم کاران اصفهانی مراجعه کرده باشید محصولات خاتم کاری زیادی را مشاهده خواهید نمود که ذوق و شوق هر ایرانی را به وجد خواهد آورد.
از جمله کارهای بسیار جذابی که بر روی آن می توان از هنر خاتم استفاده کرد می توان به:
تنگ های مسی
جعبه های سکه
تخته نرد
شمعدان های مسی
گلدان ها
شیرینی خوری
سنگ آب
قندان
گلاب پاش
ست های بسیار جذاب هفت سین
ساعت
گالش خاتم کاری و غیره
‌میتوان اشاره کرد.
در واقع تمام ظروف مسی که بتوان ورقهای خاتم را بر روی آنها چسباند بسیار مناسب برای این صنایع دستی می باشد.

در واقع هنر خاتم کاری یک هنر تجسمی سرشار از تکنیک های تزیینی می باشد که به کارگیری طرح ها و نقشه ها ی زینتی در سطح بسیار کم عمق بسیار اهمیت دارد.
از جمله نکات مهم در زمان تشخیص خاتم های مرغوب بررسی کیفیت های خاتم کاری و اشکال هندسی به کار رفته در آن میباشد.
همچنین بررسی:
زیرساخت های خاتم کاری،
پوشش یکدست و لاک کاری شده قطعه،
برخورداری از یک نظم هندسی بالا در سطح کار کیفیت بالا در نقشه های ریز
عدم طرح های تکراری
به کارگیری گل های شش ضلعی
استفاده از طرح های سخت و بسیار ریز
و اینکه سطح کار صاف و صیقلی باشد.
فارغ از هرگونه درز شکاف باشد.
ضمن اینکه در خاتم کاری های مرغوب از هیچگونه رنگ شیمیایی نباید استفاده شود.
برای تهیه خاتم های مرغوب سعی کنید به فروشگاه ها و مراکز معتبر مراجعه کنید.
سبک های اصولی و طراحی منظم از نشانه های یک خاتم کاری مرغوب می باشد. جهت اطلاعات بیشتر در این خصوص هم اکنون با مرکز صنایع دستی نور مهر تماس بگیرید. این مجموعه با داشتن ۷۰ سال سابقه درخشان می تواند بهترین و مرغوب ترین نوع سوغاتی های خاتم کاری شده را به شما معرفی کند.

هنر فیروزه کوبی

فیروزه کوبی سوغاتی اصفهان

هنر فیروزه کوبی همیشه از جمله هنرهای بوده که از دیرباز به خاطر به کارگیری سنگهای فیروزه بر روی فلز مس جذاب و چشم نواز بوده است. دست هنرمندان ه متخصص در این زمینه با بکارگیری ذوق و سلیقه خود در استفاده از ظروف مسی مانند:
سماور
قوری
گلابپاش
پارچ
سنگ آب
کاسه
سینی و ظرف های مسی
دیگر برای تزیینات از این سنگ ها بر روی این ظروف استفاده می کنند.
نکته مهم در خصوص ظروف فیروزه کوبی شده کیفیت تولید آنها می باشد. که کاملا از ظاهر ظروف فیروزه کوبی شده مشخص میباشد. کیفیت ها از  نظر شکل ظاهری کاملاً مجزا می‌شود. سطح صاف و صیقلی و براق فیروزه کوبی های با کیفیت همیشه برتری خاصی نسبت به فیروزه کوبی های معمولی داشته است .از آنجایی که فلز مس قابلیت خوبی برای به کارگیری انواع هنرها از جمله فیروزه کوبی می باشد و رنگ و جلای خاصی به هنری استفاده از آن بسیار رایج می باشد.

 در ایران هنر فیروزه کوبی بسیار رایج می باشد. و آن به دلیل وجود معادن فیروزه می باشد. که در ایران بسیار یافت می شود. از جمله فیروزه نیشابور شهره جهانی دارد.

انواع سنگ فیروزه

در زمان مراجعه برای خرید صنایع دستی اصفهان و یا به طور کلی سوغاتی های شهر اصفهان مخصوصاً ظروف فیروزه کوبی شده شما با انواع سنگ فیروزه کوبی رو به رو خواهید شد. در واقع آنها از لحاظ کیفیت رنگ با یکدیگر تفاوت دارند. این سنگ ها معمولاً به دو نوع فیروزه گچی سفید و فیروزه سنگی آبی سبز تقسیم می شوند. فیروزه های آبی سبز از نظر کیفیت به دو دسته تقسیم می شوند.
فیروزه های با کیفیت متوسط
فیروزه های با کیفیت مرغوب
برای صنایع دستی فیروزه کوبی معمولاً سنگهای فیروزه آبی سبز بسیار پرکاربرد هستند. چرا که قابلیت تحمل فشار بالا را دارند.
پس از انتخاب سنگ های فیروزه آنها را برای فرایند فیروز کوبی آماده می کند. برای این منظور ابتدا به ساخت و پرداخت ظروف می پردازند. سپس سنگ های فیروزه را بر رویه ظروف می چسباند و در پایان کار اقدام به تراش و پرداخت کار می نمایند. بیشترین کاربرد ظروف فیروزه کوبی را در ظروف مسی مانند:
قندان
آینه
تنگ
گلابپاش
گلدان
کوزه
شکلات خوری
آجیل خوری
.سنگ آب و غیره می توان استفاده کرد

هنر تشعیر

نقاشی سنتی و نگارگری ایرانی هنر آشنای چندین ساله ایرانیان می باشد که همواره مهمان خانه های عکس دیواری می باشد.  هنری که آمیخته با ذوق و شوق هنرمندان ایرانی می‌باشد. هنری که می توان آن را بر روی انواع تابلوها ظروف و یا بناهای تاریخی به وفور مشاهده کرد. چرایی استفاده از این هنر به خاطر حس و حال سنتی بودن و اصالت می باشد. کسانی که از تابلو ها و یا ظروف تشعیر استفاده می کنند معمولاً ممکن است از یک سبک خواستنی هنر استقبال کنند. در برخی مواقع هم تفاوت چندانی نکرده و از هر دو سبک این هنر بسیار زیبا استقبال می‌شود.
هنر تشعیر به دو دسته نگارگری گیاهان و نقاشی وحوش یا حیوانات میباشد.
هنر تشعیر بسیار پر کاربرد در روش‌های تذهیب و مینیاتور می باشد. همچنین برای تزیینات کتاب ها و مرقعات بسیار کاربرد دارد. میتوان از این هنر برای تزیین حاشیه صفحات کتاب ها و نقوش گل و مرغ و یا حیوانات و گیاهان به همراه یکدیگر استفاده کرد. نقوش طلایی بسیار کاربرد بالایی دارند. معمولاً این بخش را برای کتابهای خطی و نفیس بسیار کار می کنند. از جمله اساتید بزرگ هنر تشییع می توان به میرک نقاش پدر تشکیل سازی که جزو اساتید بنام و مشهور ایرانی است می توان نام برد و همچنین استاد کمال الدین بهزاد از جمله افرادی بوده که روشهای نوین را در نگارگری و تشیر ابداع کرده است.
البته حضور اساتید بزرگ دیگر مانند میرزا شکرالله و میرزا عبدالعلی را نمی‌توان در این هنر نادیده گرفت .
اما هیچکس نتوانسته آثار شاخصی را مانند استاد میرک نقاش ارائه دهند. چرا که به واسطه ایشان هنر تذهیب رواج بسیار زیادی پیدا کرد تا آنجایی که در دوره صفوی به اوج رسید

هنر قلمزنی اصفهان

از جمله صنایع دستی اصفهان هنر قلم زنی میباشد که مانند سایر هنرهای دیگر بیانگر فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی می باشد. مردمانی هنردوست  خوش قریحه و پرتلاش که همواره در صدد کندوکاو در ارائه نقوش برتر میباشند. هنر قلمزنی نیز از جمله هنر های بسیار شاخص در صنایع دستی اصفهان میباشد.   می‌توان آن را بر روی فلزاتی مانند:
مس
طلا
نقره
برنج
ایجاد کرد.
خطوط و نقوش برجسته نقوش حیوانات، گیاهان و غیره که هر کدام معرف و بیانگر هنرهای بسیار فاخر ایرانیان است می توان معرفی کرد.

هنر قلمزنی از سبک های مختلفی دارد. از جمله:
سبک های برجسته کاری
سبک قلم گیری
که هرکدام مشخصه و ویژگی های خود را دارند.
قدمت هنر قلم زنی را می توان به دوره:
صفوی
قاجار
سلجوقی
دوره مغول
دوره تیموریان
دوره ساسانی
اشکانیان
سلوکیان
هخامنشی و مادها تخمین زد.
هنر سه هزار ساله با قدمت بالا در شهر های مختلف نیز از سبک های متفاوتی پیروی می کند. مخصوصاً در شهر شیراز ،اصفهان، تبریز  سبکهای متفاوتی در ساخت و پرداخت آن استفاده می‌شو.
هنر قلمزنی به سبک شیراز که از نقوش تخت جمشید و گل مرغ استفاده میشود. در سبکهای تبریزی که معمولاً با به کارگیری نقوش برجسته و نیمه برجسته به ایجاد سبک های بسیار زیبا و لوکس بیشتر با حرکت موج نقش ها را ایجاد می کنند و مانند سایر سبک ها از اندود کردن و چکش‌کاری خبری نخواهد بود.
در سبک اصفهان و در صنایع دستی اصفهان در هنر قلمزنی معمولاً هنرمندان از ربات چکش برای ایجاد نقوش استفاده می کنند.
که برجستگی ها و فرورفتگی های کار با یکدیگر معلوم شده از هنر قلمزنی در اصفهان بیشتر برای ضریح سازه استفاده می شود.
در ظروف نقره نیز برای طرفداران کاربرد ویژه دارد
همچنین روی فلزات طلا و نقره قلمزنی انجام می‌شود.
اما این فلزات جایگاه ویژه
دارند و معمولاً برای کار کردن در این سبک نباید سفارش افراد و بحث سبک و سلیقه آنها انجام پذیرد.

میناکاری سوغات شهر اصفهان

هنر میناکاری همانند سایر هنرهای دیگر جایگاه ویژه خود را در دل ایران زمین حفظ کرده است. این هنر درخشان هنر آتش و خاک است که با هنرمندی دسته هنروران اصفهانی توانسته با به کارگیری نقوش پرنده نقوش اسلیمی ختایی و غیره و با به کارگیری رنگ بر روی قطعات فلزی یا سفالی جزو تزیینات خانه ها و محل کار ما باشد. هنر میناکاری را معمولاً بر روی ظروف مسی انجام میدهند. بر روی ظروف مسی از یک لعاب سرامیکی استفاده می‌کنند تا کاملا حرفه ای پرداخته و نقاشی شود. معمولا به دو صورت شفاف یا متالیک صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. میناکاری ها دارای انواع مختلفی هستند.
میناکاری حجره بندی
میناکاری نقاشی
مینای مرصع
میناکاری برجسته
میناکاری پنجره ای یا مشبک
میناکاری شکری و غیره
در تمامی انواع میناکاری اسکلت بندی ها پایه و پرداخت کار با یکدیگر متفاوت می باشد.
اما به طور ویژه تمامی این میناکاری ها می توانند جز بهترین سوغاتی های شهر اصفهان محسوب شوند تمامی عزیزانی که برای خرید سوغاتی های شهر اصفهان به طور کلی به توان آشنایی با هنرهای بومی ایرانی داشته باشند و بتوانند محصولات با کیفیت و اورجینال را تهیه نمایند.

سوغاتی های خوراکی شهر اصفهان

سوغاتی های خوراکی شهر اصفهان

در کنار صنایع دستی اصفهان می توان انواع خوراکی های خوشمزه سوغات اصفهان تهیه کنید از جمله این خوراکی ها و سوغات خوشمزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع گز
(گز شکلاتی، گز سکه ای، گز برشی، گز آردی گز لقمه ای، گز انگشت پیچ)
پولکی
نبات
برشتوک
عسل
شیرینی کرکی
شیرینی برنجی
سوهان عسلی
جوز قندی

مجموعه صنایع دستی نورمهر با بیش از ۷۰ سال سابقه در زمینه تولید صنایع دستی اصفهان، در خدمت هنر دوستان گرامی می باشد.

گردشگری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی