ورق استیل 316، ویژگی ها و روش ساخت آن

ورق استیل 316

ورق استیل 316 یکی از مهم ترین و پر فروش ترین ورق هایی است که در صنایع فلزی استفاده می شود. این نوع از ورق ویژگی های خاص خودش را دارد که سبب می شود در صنایع مختلفی بتوان از آن استفاده کرد. در ادامه در خصوص ورق استیل 316 و همچنین ویژگی ها و حتی روش ساختی که دارد، توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد. با این کار به شما کمک می کنیم تا دیدگاه بهتری نسبت به گریدهای مختلف ورق استیل 316 داشته باشید.

ورق استیل 316 چیست؟

این نوع از ورق های استیل به ورق های ضد زنگ معروف هستند. در حقیقت در هر جایی که بخواهید می توانید از این ورق ها استفاده کنید و خیالتان نیز از این بابت کاملا راحت باشد. ورق های 316 معمولا نیکل و کروم کافی دارند و همین موضوع می تواند سبب شود که مقاومت این آلیاژها بسیار زیادتر شود. از جمله مهم ترین خواص ورق استیل 316 می توانیم به ضد زنگ بودن، نگیر بودن که به معنای فقدان خاصیت مغناطیسی است، سختی و مقاومت بالا نیز در این ورق ها به شکل ویژه ای به چشم می خورد که بسیار نیز پر اهمیت است.

ویژگی های این ورق را بر اساس یک استاندارد و معیار خاص مشخص می کنند که با نام ASTM A240 شناخته می شود. این معیار نشان می دهد که ورق استیل 316 برای استفاده شدن در شرایطی که قرار است تحت فشار بسیار زیادی باشد، گزینه بسیار مناسب و خوبی است. استاندارد بعدی که مربوط به این ورق ها می شود نیز با نام ASM 5524 می شناسند. این استاندارد نشان می دهد که این ورق ها برای مواردی همچون صنعت خودروسازی و هوافضا نیز بسیار مناسب می باشند.

ورق استیل 316 به دو دسته 316 معمولی و 316L طبقه بندی می شود. میزان عناصر موجود در این دو دسته متفاوت است و همین موضوع می تواند سبب تفاوت های جزئی در این دو مدل شود. اما عناصری که در ادامه بیان می شوند در هر دو دسته وجود دارند و صرفا درصدهای آنان می تواند کمی متفاوت شود.

کربن، کروم، نیکل، مولیبدن، منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیسیوم، نیتروژن؛ این ها جز مواردی هستند که در ورق های استیل 316 استفاده می شوند و سبب می شوند تا خواص و ویژگی های فیزیکی مختلفی برای این آلیاژها پدیدار شود.

خواص فیزیکی ورق استیل 316

اما در خصوص ویژگی ها و خواص مکانیکی ورق استیل 316 به چه مواردی می توانیم اشاره کنیم؟ ویژگی های مکانیکی این ورق همان چیزهایی هستند که به صورت ظاهری از یک ورق استیل می بینیم و به عنوان خواص آن می شناسیم. در ادامه این ویژگی ها را هرچه بهتر و بیشتر خواهیم شناخت تا بتوانیم در زمان استفاده از آن ها، راحت تر متوجه رفتار و واکنش فلز در موقعیت های مختلف شویم.

ورق استیل 316 می تواند به خوبی در برابر اکسیداسیون مقاومت کند. میزان زنگ زدگی این نوع از آلیاژ در حد صفر است و همین موضوع سبب می شود تا بتوانید به شکل گسترده از آن استفاده کنید. سولفید کردن ورق استیل 316 نیز در حد میکروسکوپی بوده و حتی به قدری ناچیز است که به طور کامل از آن چشم پوشی می کنند.

این نوع از ورق ها می توانند در دمای 310 تا 1100 درجه به خوبی در طی چرخه های گرمایی مقاومت کنند؛ این مقاومت سبب می شود که بتوان به راحتی و به سادگی از آن ها در دماهای مختلف و برای کاربردهای گوناگون استفاده نمود. چقرمگی  این نوع از آلیاژ نیز بسیار بالا است. این میزان چقرمگی باعث می شود تا مقاومت درونی آلیاژ بالا رفته و بتواند به خوبی در برابر فشار و کشش ایستادگی کند. رسوب فاز سیگما یکی از معایبی است که می توانیم در خصوص ورق استیل 316 بیان کنیم. رسوب فاز سیگما برای این فلز می تواند در محدوده دمایی 650 تا 950 درجه سانتی گراد رخ دهد. بهتر است از این نوع ورق های استیل در این محدوده و طیف دمایی استفاده نکنید.

نکات مهم پیرامون ورق استیل 316

در خصوص ورق استیل 316 مسلما چند نکته و مسئله بسیار مهم وجود دارد که در بیشتر مقالات به آن اشاره شده است و زمانی که قصد خرید این محصول را داشته باشید، به صورت عمده از زبان کارشناسان بخش فروش آن ها را خواهید شنید. این موارد به حدی اهمیت دارند که لازم دانستیم تا جدای از بخش خواص فیزیکی به آن ها بپردازیم.

  • مقاومت به خوردگی

اولین مورد مقاومت به خوردگی است که باید در نظر بگیریم. همان طور که می دانید در ورق های استیل 316 از میزان بالای کروم استفاده می شود. این مقدار از کروم علاوه بر آن که سبب می شود تا ورق مورد نظر ما بتواند در برابر حرارت و دمای بالا مقاومت خوبی از خودش نشان دهد، سبب بروز مقاومت بسیار خوب در برابر خوردگی های ناشی از آب و رطوبت نیز می شود. از ورق استیل 316 در آب دریا که معمولا دارای دمای 22 درجه است و املاح و نمک زیادی نیز دارد، می توانید استفاده کنید و نگران بروز خوردگی و حفره نیز نباشید.

مقاومت بعدی که از ورق استیل 316 می توانیم ببینیم مربوط به استحکام و ماندگاری در دماهای بالا و در برابر اتمسفرهای اکسید کننده  و کربوریزاسیون است. این موارد بیشتر در محیط های صنعتی و شیمیایی دیده می شوند و  استفاده از ورق استیل مناسب که در برابر مواد خورنده هستند، تاثیر بسیار زیادی بر روی روند کار دارد.

مقاومت این ورق های استیل در برابر اسید نیتریک با دمای اتاق یا همان دمای 25 درجه و نیترات های ذوبی با دمای 425 درجه نیز مثال زدنی است. این دو ماده می توانند در موارد مختلفی کاربرد داشته باشند اما در نهایت باید بدانید که اگر فلز نگهداره و مخزن نگهداری از آن ها مقاوم به خوردگی در برابر این مواد نباشد، می تواند مشکلات بسیار زیادی را به وجود بیاورد.

  • قاومت به اکسیداسیون

مورد بعدی که لازم است به آن پرداخته شود در خصوص مقاومت این فلز به اکسیداسیون است. این نوع از ورق استیل می تواند در کاربردهای متناوب و معمول تا دمای 1040 درجه سانتی گراد و در کاربردهای مداوم و دائمی تا دمای 1150 درجه سانتی گراد در برابر اکسیداسیون دوام بیاورد. اکسیداسیون معمولا در بالاترین حجم در برابر آب و رطوبت انجام می شود. اگر نیاز است تا از ورق استیل 316 مورد نظر در محیط های کاملا مرطوب استفا ده شود، بهتر است در محدوده دمایی 425 تا 860 درجه سانتی گراد از این نوع فلز استفاده نکنید، زیرا خطر رسوب کاربید و عدم مقاومت به اکسیداسیون وجود دارد.

روش ساخت ورق استیل 316

در خصوص روش ساخت ورق استیل 316 می توانیم بگوییم که یک روش کلی برای تولید ورق های استیل وجود دارد و این روش به صورت کلی اجرا می شود؛ اما گریدهای مختلف ورق استیل همچون ورق استیل 316 می توانند دارای میزان کربن متفاوتی باشند و ویژگی های مختلفی داشته باشند. به طور کلی 6 قدم برای تولید ورق های استیل وجود دارد.

در گام اول شروع به ذوب کردن متریال های اولیه و تشکیل دهنده فولاد می کنند. در قدم بعدی میزان کربن اضافی مواد را حذف کرده و به اصطلاح کربن زدایی می نمایند. میزان کربن هر کدام از آلیاژها تعیین می کند که در نهایت چه گریدی به وجود خواهد امد. قدم سوم مربوط به هم زدن یا تنظیم کردن مواد می شود. با هم زدن مواد می تواند متریال اولیه خالص و یکنواختی را داشته باشید.

 زمانی که مواد خالص می شود، می توانید وارد گام بعدی شوید. گام بعدی با نام فرم دهی فلز شناخته می شود. در فرم دهی فلز می توانید متریال ذوب شده را به هر شکلی که می خواهید دربیاورید و این موضوع می تواند به سادگی کار را برای مصرف کنندگان راحت کند. گام پنجم نیز با نام عملیات حرارتی انجام می شود. در این گام می توانید تنش های اضافی موجود در ماده را از بین ببرید و در مرحله پایانی نیز لازم است تا عملیات برش و شکل دهی را انجام دهید که بتوانید استیل مورد نیاز خودتان را تهیه کنید.

جمع بندی

مواردی که در این زمینه مطرح شدند، همگی در خصوص ویژگی های مربوط به قیمت ورق استیل 316 می باشند که در موارد گوناگون و متنوعی کاربرد دارند. این ویژگی ها و شناخت آن ها به طور کامل و جامع در سایت www.felez.org وجود دارند و می توانید از ان ها به شکلی ساده و راحت استفاده نمایید.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی