پایان گسترده‌ترین تعمیرات ۱۰سال گذشته در نیروگاه تبریز

مدیر عامل شرکت نیرو آتیه صبا از پایان یافتن بزرگترین تعمیرات اساسی و جامع ۱۰سال گذشته در نیروگاه حرارتی تبریز خبر داد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از روابط عمومی هلدینگ صباانرژی، عبدالرضا قلی‌پور با بیان آن که هر یک از واحد­های بخار نیروگاه حرارتی تبریز با ظرفیت عملی ۳۵۰ مگاوات و ظرفیت نامی ۳۶۸ مگاوات، از بزرگ‌ترین واحدهای بخار موجود در کشور می باشد، گفت: در شش ماه گذشته، یکی از جامع‌ترین تعمیرات اساسی ۱۰ سال گذشته‌ نیروگاه تبریز در واحد دو بخار این نیروگاه، انجام شده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که پیش از واگذاری نیروگاه تبریز به صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۳۸۹، تعمیرات اساسی و جامعی در نیروگاه حرارتی تبریز انجام نشده بود.

قلی‌پور سال ۱۴۰۰ را «سال تعمیرات» نیروگاه تبریز نامید و تصریح کرد: خرید و نصب لوله‌های بویلر واحد دو بخار یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تعمیراتی این نیروگاه بود. جهت انجام این پروژه ۴۵۰ تن لوله بویلر از کشور اسپانیا خریداری شد و پس از حمل کل لوله ها به داخل کشور، شکل‌دهی، خمکاری و باندل نمودن لوله‌ها توسط شرکت‌های داخلی انجام شد.

وی ادامه داد: لوله‌های ساخته شده، در مدت ۱۶۰ روز در محل بویلر نصب و بخش زیادی از بویلر به صورت اساسی بازسازی شد. همچنین همزمان در ۱۲۰ روز اول تعمیرات مذکور، تعمیرات اساسی ژنراتور و توربین نیز توسط پیمانکاران داخلی انجام شد.

او همچنین گفت: با راه‌اندازی نهایی واحد و سنکرون شدن آن با شبکه در ۲۴ فروردین ۱۴۰۱، مدت زمان تعمیرات اساسی به ۱۷۹ روز رسید. با انجام این تعمیرات گسترده، ظرفیت تولید واحد دو بخار نیروگاه از ۲۶۰ مگاوات به ۳۵۰ مگاوات افزایش یافت.

مدیرعامل نیروآتیه صبا گفت: با انجام این تعمیرات روی واحد یک و دو بخار در مجموع به میزان ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت تولید این نیروگاه افزوده شده و انشالله در تابستان سال جاری واحدهای بخار با تمام ظرفیت عملی خود در مدار خواهند بود.

قلی‌پور درخصوص تعمیرات واحدهای گازی نیروگاه تبریز نیز اظهار داشت: از زمان واگذاری نیروگاه به سهامداران جدید طی ۱۰سال گذشته، واحد شماره دو گازی ۳۲ مگاواتی نیروگاه حرارتی تبریز معیوب بوده و از سال گذشته پیگیری های لازم در خصوص تامین قطعات لازم این واحد انجام شده که برخی تامین و برخی نیز تامین می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که قبل از فرا رسیدن پیک تابستان ۱۴۰۱، این واحد نیز تعمیر و سریعا وارد مدار تولید شود.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی