روز‌های ناراحت کننده 4میلیون بازنشسته با وعده‌های بی‌سرانجام تصویب افزایش حقوق | انتظار بازنشستگان کی تمام می‌شود؟

غلامرضا بنی اسدی در انتخاب نوشت: فیشِ اردیبهشتِ بازنشستگان تامین اجتماعی هم صادر شد و از ۲۰ ام هم مستمری ها واریز می شود. به همان اندازه سالِ پیش. سه ماه اظطراب و استرس، سه ماه وعده های امروز و فردای مسئولان دولتی و کانون های بازنشستگی، سه ماه گزاره هایی نادرست خبری، سه ماه رصد کردنِ خبرگزاری ها و روزنامه ها، سه ماه نگاهِ پر سئوالِ خانواده، سه ماه فرسایش روح و روان. درست از اسفند سال پیش که جلسات شورای عالی کار برگزار می شد برای حقوق کارگران که حقوق بازنشستگاه هم از روی ان نوشته می شود. تا همین امروز که سخت ترین سه ماه زندگی را تجربه می کنیم.

روزنامه خراسان هم نوشت  با گذشت ۲۱ روز از دومین ماه سال، هنوز میزان افزایش حقوق ۴ میلیون کارگر بازنشسته تامین اجتماعی مشخص نشده است؛ هرچند که سازمان تامین اجتماعی وعده داده است در صورت تصویب هیئت دولت، میزان افزایش حقوق و مابه‌التفاوت آن در دو ماه ابتدایی سال را در اردیبهشت‌، خرداد و تیرماه به حساب بازنشستگان واریز خواهد کرد.

 حقوق های اردیبهشت ۱۴۰۱، مشابه حقوق ۱۴۰۰

از روز گذشته پرداخت مستمری اردیبهشت‌ماه بازنشستگان تامین اجتماعی آغاز شد و آن‌طور که سازمان تامین اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است، این پرداخت‌ها طبق حروف الفبا تا ۳۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. با این حال آن‌چه موجب دلخوری بازنشستگان شده، اعمال نشدن میزان افزایش حقوق سال جدید در فیش حقوقی فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ است و دریافتی آن‌ها همچنان مشابه سال گذشته است.

تامین اجتماعی: با تصویب دولت مابه‌ التفاوت را   فورا   پرداخت می کنیم

سازمان تامین اجتماعی در اطلاعیه دیروز خود در این باره اعلام کرد: «پیشنهاد میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۱ جهت طرح و تصویب در هیئت محترم وزیران ارسال شده و به محض تصویب و ابلاغ قانونی در ماه جاری نسبت به واریز حقوق و مستمری بر اساس مصوبه اقدام می‌شود». در این اطلاعیه آمده است: «از آن‌جایی که طبق روال و بر اساس حروف الفبا، پرداخت حقوق مستمری‌بگیران از بیستم هر ماه شروع می‌شود، لذا در راستای پرداخت به‌موقع، در ماه جاری نیز طبق ماه‌های قبل اقدام شد و مابه‌التفاوت افزایش اردیبهشت ماه با وصول مصوبه هیئت وزیران، طی دو روز پایان اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود».

پرداخت مابه‌ التفاوت فروردین ماه در خرداد و تیر

البته در این اطلاعیه زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین‌ماه کمی دیرتر اعلام شده است و طبق آن، این مبلغ همزمان با پرداخت مستمری خرداد و تیرماه پرداخت خواهد شد.

 وزیر کار چه می گوید؟

با این اوصاف، اگرچه شورای عالی کار میزان افزایش حداقل حقوق کارگران در سال جدید را ۵۷ درصد اعلام کرده، اما گویا هنوز میزان افزایش آن برای بازنشستگان قطعی نشده است. البته آن‌طور که وزیر کار در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران اعلام کرد، میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم متناسب با افزایش حقوق مصوب کارگران در شورای عالی کار تعیین شده است. وزیر کار روز گذشته نیز در یک گفت وگوی تلویزیونی با بیان این که سالی یک بار حقوق بازنشستگی توسط هیئت مدیره تامین اجتماعی تصویب و به هیئت دولت ارسال می شود افزود: این حقوق براساس مصوبات شورای عالی کار بوده که هیئت مدیره تامین اجتماعی تصویب کرده است و بودجه آن در سازمان تامین اجتماعی دیده شده است.

تذکر ۶۱ نماینده به وزیر در حمایت از بازنشستگان

این‌که دوماه بعد از جلسه ۱۹ اسفندماه شورای عالی کار و تصویب میزان افزایش حقوق کارگران، هنوز میزان این افزایش برای بازنشستگان تعیین نشده، کمی نگران‌کننده است و بازنشستگان حق دارند تعیین‌تکلیف شدن این موضوع را مطالبه کنند. دهم اردیبهشت‌ماه بود که وزیر کار در حاشیه نشست ویدئوکنفرانسی با مسئولان تشکل‌های عالی کارگری، از نهایی شدن این موضوع در هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی و ارسال آن به هیئت دولت خبر داد. فردای آن روز هم ۶۱ نماینده مجلس در تذکر کتبی به عبدالملکی، ضرورت اقدام به موقع در واریز کسورات حقوق بازنشستگان را خواستار شدند. با این حال، آن‌طور که وزیر کار در سخنرانی چهار روز قبل خود مطرح کرد، این موضوع همچنان در دستور کار هیئت دولت است و امید می‌رود در جلسات آینده و شاید جلسه امروز هیئت دولت بررسی و تصویب شود.

مطالبه از وزیر، در صورت نهایی نشدن مصوبه در جلسه امروز هیئت دولت

عضو هیئت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته کشور به خراسان می‌گوید: با جلسات و پیگیری‌هایی که برای تعیین‌تکلیف شدن افزایش حقوق بازنشستگان داشتیم، مقرر شده بود این موضوع در اردیبهشت نهایی و مبلغ آن محاسبه و پرداخت شود؛ اما متاسفانه تا به امروز هنوز این موضوع در هیئت وزیران تصویب نشده است. «محمد کوهستانی» می‌افزاید: در صورتی که در جلسه روز چهارشنبه (امروز) هیئت دولت، این موضوع نهایی نشود، هفته آینده در جلسه هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان با وزیر کار، این مطالبه را پیگیری خواهیم کرد.

۶۳ درصد بازنشستگان حداقل بگیر هستند

کوهستانی درباره چرایی احتمالی تاخیر در این تصمیم‌گیری هم می‌گوید: آن طور که شنیده می‌شود، با توجه به این‌که افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران برای امسال، عدد بالایی بوده و تاکنون سابقه نداشته، به نظر می‌رسد نگرانی‌هایی درباره مشکلات احتمالی اعمال این افزایش وجود دارد که در حال بررسی است. او می‌افزاید: نکته مهم این است که ۶۳ درصد بازنشستگان جامعه کارگری، جزو حداقلی‌بگیران هستند و طبق مصوبه شورای عالی کار افزایش ۵۷ درصدی حقوق شامل حالشان می‌شود و باید اعمال شود. کوهستانی تصریح می‌کند: کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی، قوانین مجزایی برای محاسبه افزایش حقوق ندارند و ملاک عمل، همان مصوبه شورای عالی کار است و امیدواریم تصمیمی برخلاف این موضوع مصوب نشود.

اقتصاد
حقوق
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی