خدمات «منشی یوزارسیف» به ادبیات فارسی! / چرا مردم تصنیف‌های 80 ساله را به خاطر دارند؟

بعدها در دهه هشتاد با خوانندگی تیتراژ آغازین سریال محبوب و پربیننده «متهم گریخت» به‌همراه رضا عطاران، شهرت بیشتری پیدا کرد. مدرس بعدها و با ایفای نقش «ایناروس» در سریال پرمخاطب «یوسف پیامبر»، به شهرت بسیاری رسید؛ شخصیتی که ابتدا خادم آمنحوتپ، فرمانروای مصر بود و بعد، منشی یوزارسیف یا همان یوسف پیامبر شد. امیرحسین مدرس، علاوه بر بازیگری، اجرا و خوانندگی، نویسنده، شاعر و کارشناس ادبیات فارسی هم هست و تا به‌حال، دو مجموعه شعر «مبتلای اقیانوس» و «بانوی اعتدال بهاران» از او منتشر شده‌است. مدرس این روزها اجرا و نویسندگی برنامه رادیویی «قند پارسی» را که از رادیو صبا پخش می‌شود، به‌عهده دارد. در ادامه، گفت‌وگوی ما را با او درباره این برنامه رادیویی و دیگر فعالیت‌های ادبی‌اش می‌خوانید.

دغدغه‌ام ادبیات فارسی است

از امیرحسین مدرس که چندسالی است از اجرای برنامه‌های تلویزیونی فاصله گرفته و به رادیو کوچ کرده، درباره محتوا و متن برنامه «قند پارسی» و این‌که چرا اجرا و نویسندگی آن را پذیرفته است، پرسیدیم که گفت: «برنامه قند پارسی رویکردی برای توجه به ادبیات و متون کهن فارسی است و آن‌ها را بررسی می‌کند. یکی از دلایل تولید این برنامه، انس و پیوند مخاطبان با گنجینه میراث کهن ادبیات فارسی است و دیگری، پاسداشت و حفظ زبان فارسی. نسل امروز در گویش، نوشتن پیام و… خیلی متفاوت است و انگار زبانش دچار تحول و دگرگونی شده و اگر این ادامه پیدا کند، رفته‌رفته ارکان ادبیات فارسی را با آسیب مواجه می‌کند و این شوخی‌بردار نیست که بگوییم جوانند و اقتضای سن آن‌هاست. این مسئله در درازمدت زبان را هدف قرار می‌دهد. دلیل دیگر این است که میراثی که ما از ادبیات کهن فارسی در دست داریم، آموزه‌هایی است که تاریخ مصرف ندارد؛ چون مبتنی بر فطرت انسانی و زندگی اجتماعی است. علمای تربیت هنوز که هنوز است به آثار سعدی مراجعه می‌کنند. از آن‌جا که دغدغه خودم ادبیات فارسی است و اندک تسلطی به متون کهن دارم، پیشنهاد شد که این برنامه را بنویسم و اجرا کنم. قند پارسی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:30 پخش می‌شود و بازپخش آن 23:30 است و خدا را شکر با استقبال مخاطبان هم مواجه و باعث شده‌است شنوندگان عمیق‌تر و دقیق‌تر متون کهن فارسی را مطالعه کنند. چون ما در برنامه قند پارسی همه یک متن را نمی‌خوانیم؛ برای مثال گزیده‌ای از متن گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، سفرنامه ناصرخسرو، مرزبان‌نامه و… را می‌خوانیم و شرح می‌دهیم و درباره محتوای مطلب و تطابقش با اتفاقات روزگار امروز، نکات و ظرافت‌های ادبی صحبت می‌کنیم». از امیرحسین مدرس پرسیدیم آیا ممکن است در آینده اجرای برنامه‌ای تلویزیونی را بپذیرد که گفت فعلاً کارهای مهم‌تری دارد و اجرا در تلویزیون برایش در اولویت نیست و ترجیح می‌دهد به کارهایی بپردازد که ماناییِ بیشتری دارند.

«وحی بر طوفان» در انتظار انتشار

این مجری و کارشناس ادبیات از پروژه تألیفی و تحقیقی‌اش که سه چهار سالی است او را مشغول کرده‌است و بخش اول آن تا یک‌ماه دیگر منتشر خواهد شد، این‌طور گفت: «این کار تصحیح و شرح یک اثر آیینی منظوم متعلق به اواخر دوره صفوی و بر اساس 15 نسخه‌ خطی با عنوان «وحی بر طوفان» است که سوره مهر آن را منتشر خواهد کرد». در بخش پایانی گفت‌وگو، نظر مدرس را درباره وضعیت ترانه‌های امروزی جویا شدیم که گفت: «به جز معدود ترانه‌های خوبی که می‌شنویم، اوضاع ترانه خوب نیست. ترانه‌ها عموماً عمق ندارند و ماندگار نمی‌شوند. یک هفته، یک‌ماه و نهایت یک‌سال سر زبان‌ها می‌افتند و بعد فراموش می‌شوند. شما ترانه‌ها و تصنیف‌های قدیمی را نگاه کنید. ممکن است از عمرشان هشتاد سال گذشته باشد، اما مردم هنوز زمزمه‌شان می‌کنند». 

23302

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی