از تزریق واکسن در ارمنستان تا وضعیت بحران کرونا در سیستان‌وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، متاسفانه طی شبانه روز گذشته ۱۶۵ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند.

همچنین از دیروز تا امروز ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۷۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۹۵ نفر از آنها بستری شدند.

براین اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۵۴ هزار و ۸۱۸ نفر رسید.

این اعداد همه نشان از وضعیت ترسناک موج پنجم کرونا در ایران ‌می‌دهند به طوری که در حال حاضر ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 وضعیت بی‌سابقه  کرونا در سیستان‌وبلوچستان

در این میان متاسفانه وضعیت در استان سیستان‌وبلوچستان حتی بدتر است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در این رابطه گفت: متأسفانه در هفته گذشته، استان سیستان و بلوچستان با اختلاف فراوان با میزان میانگین کشوری، شاهد بالاترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور بوده و پس از آن استان‌های یزد و هرمزگان بالاترین میزان موارد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را داشتند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شدت بروز بیماری در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان از زمان شیوع بیماری در این استان بی سابقه است و موج فعلی بیماری در این استان به مراتب بزرگ‌تر و سهمگین‌تر از موج‌های قبلی است.

همچنین محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، عنوان کرد: در حال حاضر ۷۰۰ بیمار بستری داریم که عمده این بیماران درشهر زاهدان هستند زیرا یک سوم جمعیت استان در شهر زاهدان است و از طرف دیگر از سایر شهرهای اطراف هم بیماران به زاهدان می‌آیند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از پر بودن ۷۸ تخت ویژه آی سی یو دانشگاهی خبر داد و گفت: در حال حاضر ما نیازمند مخازن ۲۰ یا ۳۰ تنی اکسیژن هستیم تا بتوانیم فشار داخل مجرای اکسیژن رسان را کنترل و تأمین کنیم.

تعطیلی در تهران

از سویی ۱۱ شهرستان استان تهران شامل بهارستان، اسلامشهر، پاکدشت، پردیس، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک و ورامین قرمز شدند و در این شرایط مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار ممنوعیت فعالیت دارند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: از یکشنبه گروه مشاغل یک فقط اجازه‌ی فعالیت دارند که جزو مشاغل ضروری محسوب می‌شوند و بقیه مشاغل همه تعطیل هستند، رفت و آمد هم از شهرهای قرمز ممنوع است، این موارد ابلاغ شده و از یکشنبه اعمال می‌شود.

او گفت: یکی از کانون‌های اصلی انتشار ویروس، رستوران‌ها است، گروه شغلی یک، یعنی هیچ رستورانی نباید در تهران و سایر شهرهای قرمز باز باشد و تنها می‌تواند به صورت بیرون‌بر خدمات بدهد. 

سخنگوی ستاد ملی کرونا افزود: مشاغل ضروری مثل داروخانه، نانوایی، مطب و سوپرمارکت می‌توانند باز باشند که پیش‌تر در قوانین رنگبندی‌ها اعلام شده است.

شیوه فعلی رنگ‌بندی کرونایی شهرها کامل و دقیق نیست

به نظر می‌رسد که حتی روی این رنگبندی‌ها هم چندان نمی‌توان حساب کرد.

حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا گفت:  ملاک رنگ بندی شهرها، بر اساس نسبت تعداد بیماران بستری به جمعیت منطقه است؛ یعنی تعداد موارد بستری شده به دلیل کرونا به ازای جمعیت، معیار تغییر رنگ بندی شهرهاست که طبیعتاً ملاک کامل و دقیقی نیست زیرا نشان دهنده حجم کامل خطر در جامعه و بار اپیدمی نیست.

او افزود: بستری به ازای جمعیت نمی‌تواند به طور صرف ملاک رنگ بندی و تعیین وضعیت کرونایی شهرها و برآورد میزان خطر در جامعه باشد زیرا بستری تنها یکی از متغیرهای مؤثر است و لازم است عوامل دیگر مانند میزان رعایت پروتکل‌ها، جابه‌جایی جمعیت، گردش ویروس در جامعه، نوع واریانت غالب و بسیاری از عوامل دیگر نیز در تعیین رنگ بندی شهرها در نظر گرفته شود اما از آنجا که محاسبه همه این موارد برای کل شهرهای کشور دشوار است؛ از روش آسان‌تری که همان تعیین میزان بستری به ازای جمعیت است، استفاده می‌شود.

واکنش جهانپور به تزریق واکسن کرونا به ایرانیان در ارمنستان

در میان اوجگیری این موج پنجم وضعیت واکسیناسیون کروننا در کشور هم بسیار نگران کننده شده است، به طوری که برخی از شهروندان برای واکسینه شدن به ارمنستان سفر کرده‌اند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذاودارو، در این رابطه امروز گفت:در برخی از کشورهای همسایه ما از جمله ارمنستان از واکسیناسیون علیه کرونا استقبال نشده است.

وی افزود: این کشور واکسن آسترازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن‌ها را مورد استفاده قرار نداده اند و از آنجایی که این واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند،  به توریست‌هایی که به آنجا سفر می‌کنند، تزریق می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است واکسن‌هایی که در این کشور به توریست‌ها زده می‌شود، تاریخ مصرف گذشته باشد؟، توضیح داد: خیر، واکسن‌ها تاریخ مصرف گذشته نیستند و برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد آن‌ها را به توریست‌های خارجی با پاسپورت تزریق می‌کنند.

تحویل ۴۰ میلیون دُز واکسن «کوو ایران برکت» تا پاییز

واکسن داخلی کرونا هم که از وزارت بهداشت مجوز گرفته است هنوز وارد چرخه مصرف نشده است.

سید مصطفی سید هاشمی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در پاسخ به این پرسش که «آخرین وضعیت تولید واکسن کرونای برکت چگونه است؟»، بیان داشت: ما اکنون تولید واکسن را در فاز اول آغاز کردیم و تا امروز ۲۵۰ هزار دُز تحویل وزارت بهداشت داده‌ایم.

وی ادامه داد: تا پانزده تیرماه این تعداد را به یک و نیم میلیون دُز می‌رسانیم و تا پایان تیر ماه به سه تا چهار میلیون دُز خواهیم رساند و بعد از تیرماه وارد فاز دوم تولید خواهیم شد. در آن زمان بالغ بر ۵ میلیون دُز واکسن خواهیم داشت و ما تا پاییز خواهیم توانست ۳۰ تا ۴۰ میلیون دُز واکسن در ماه تحویل وزارت  بهداشت دهیم.

۲۳۵۲۳۷

جامعه
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی