مشخصات تسمه های تایمینگ

در صنایع از تسمه ها در انواع بسیار متعددی استفاده می شوند که تسمه های تایمینگ یکی از حساس ترین آنها محسوب می شوند. تسمه های تایمینگ Timing belt همانگونه که از نام آنها مشخص است برای تنظیم تایم و یا زمان گردش یک یا چند عضو از یک ماشین در تماس با یک پولی محرک مورد استفاده قرار می گیرند. تسمه تایمینگ اغلب دارای دنده هایی بر روی سطح داخلی می باشد که در راستای عمود بر راستای اصلی تسمه طراحی شده اند و بصورت درگیر با دنده های پولی یا چرخدنده محرک در یک سمت و دنده های ثانوین از سمت دیگر قرار می گیرند.

تسمه های تایمینگ یا بصورت حلقه بسته با شماره فنی های دقیق که متناسب با اتصال ماشین آلات صنعتی خاصی است به بازار عرضه می شوند و یا بصورت تسمه تایمینگ بار و بصورت متری که بصورت کلاف هایی به بازار عرضه می شوند یافت می شوند. کلاف های تسمه تایمینگ متری بر حسب نیاز ماشین آلات در طول های مشخص برش خورده و سپس به روش های حرارتی جوش می خورند.

یکی از معمول ترین کاربری های تسمه های تایمینگ بر روی موتور های احتراق برای باز گردن دریچه های سوپاپ دود و هوا می باشد که زمان بندی باز و بسته شدن اسن دریچه ها به دقت در تولید دنده ها و فواصل تسمه تایمینگ اتصالی موتور این ماشین آلات بستگی دارد. تسمه های تایمینگ تحت تنش های شدیدی قرار داشته و از این رو می بایست بصورت دوره ای مورد بازبینی و تست قرار گیرند چرا که پارگی و یا عدم عملکرد صحیح آنها می تواند آسیب هایی جدی به دیگر اجزای موتور وارد آورد.

جنس تسمه های تایمینگ

در تولید تسمه های تایمینگ مانند اغلب انواع دیگر تسمه صنعتی از ترکیبات لاستیکی و انعطاف پذیر از جنس الاستومتر های پلیمری استفاده شده است. محبوب ترین این پلیمر ها پلی یورتان PU می باشد که به سبب مقاومت های حرارتی بالا، مقاومت سایشی مناسب و مقاومت در برابر ترک خوردگی انتخاب اول در تولید تسمه تایمینگ صنعتی محسوب می شود. البته با توجه به تنش های کششی شدیدی که بر پیکر تسمه تایمینگ در اتصال پولی وجود دارد و با توجه به این نکته که تغییر طول تسمه تایمینگ سبب ایجاد عدم هماهنگی و تنظیم زمانی می شود در بسیاری از موارد از روش هایی برای افزایش مقاومت کششی تسمه تایمینگ استفاده می شود.

یکی از روش های افزاینده مقاومت کششی تسمه تایمینگ استفاده از کرد ها و سیم های فلزی در ساختار میانی و پلی یورتان می باشد. این سیم ها در فواصل برابر و مشخص قرار گرفته و عدم افزایش طول آنها عدم کشیدگی در تسمه تایمینگ را باعث می شود. همچنین به سبب افزایش مقاومت سایش سطحی تسمه های تایمینگ که دلیل اصلی از بین رفتن دنده های آنها می باشد اغلب از افزودنی هایی مانند پلی آمید بر روی سطح داخلی تسمه تایمینگ استفاده می شود که مقاومت سایشی بسیار بالای این لایه ها افزایش طول عمر دنده ها و در نهایت طول عمر تسمه تایمینگ صنعتی را در پی خواهد داشت.

تسمه های تایمینگ با برند های مختلفی تولید می شوند که برند هایی مانند باندو BANDO , مگاداین MEGADYNE و اپتی بلت OPTIBELT از شناخته شده ترین این برند ها محسوب می شوند. در چند سال اخیر برخی از برند های چینی نیز با بهبود کیفیت تولیدات خود و بکارگیری ماشین آلات صنعتی اروپایی به این بازار وارد شده اند و به تولید محصولاتی با کیفیت بالا می پردازند.

کسب و کار
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی