رئیسی: یارانه 400 هزار تومانی به هر فرد می‌دهیم | سرنوشت قیمت بنزین؛ نان و دارو گران نمی‌شوند | یارانه معیشتی تبدیل به کالابرگ می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین، سید ابراهیم رئیسی، رئیسی جمهوری در گفت وگوی زنده تلویزیونی خود که از لحظاتی پیش آغاز شده است در پاسخ به اینکه ارزیابی شما از برنامه‌تان درخصوص محافظت از جان مردم و تامین نان مردم در ریاست‌جمهوری چیست، اظهار کرد: نسبت به مساله جان مردم که اشاره کردید، مساله پیش روی مردم بعد از آغاز به کار مساله کرونا بود. دغدغه جدی همه مردم بود و روزی ۷۰۰خانوار داغدار می‌شدند.  با مدیریتی که انجام شد و با دیپلماسی فعال دولت و با مشارکت جدی مردم امروز در شرایطی هستیم که امروز این خانوارها به ۷مورد رسیده است.

 رییس‌جمهوری ادامه داد: مساله مهم دیگر ذخایر کالاهای اساسی کشور است. این اول نگران‌کننده بود. امروز نگرانی حل شده است. 

امروز بدون یک روز تاخیر حقوق را پرداخت می‌کنیم. فروش نفت به ۲برابر افزایش پیدا کرد. نسبت به افزایش تجارت خارجی، حجم تجارت ما امروز ۱۰۰میلیارد دلار است که کاملا با قبل متفاوت است. این در ارتباط با کشورهای همسایه و سایر کشورهایی است که معتقدیم می‌تواند مبادله خارجی ما را فعال کند.

مساله کسری بودجه ۴۵۰هزار میلیارد تومانی داشتیم که بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول تلاش شد با کسب درآمدهایی که می‌شد داشته باشیم، این کسری جبران شود و سال ۱۴۰۰ گفته می‌شد تورم به ۶۰درصد می‌رسد که به ۳۶درصد رسید.

 ارز ترجیحی باید اصلاح می‌شد

رئیس جمهوری در ادامه در پاسخ به اینکه «برای ارز ۴۲۰۰تومانی برنامه مشخص دولت چیست؟» گفت:  ارز ترجیحی از سال ۱۳۹۷ به کالاهای زیادی اختصاص پیدا کرد. از همان ابتدا مشخص بود این ۲قیمتی بودن، مشکلات جدی ایجاد می‌کند.  مدت کوتاهی که گذشت دولت قبل متوجه مشکلات آن شد و تلاش کرد که آن را از کالاهای مختلفی حذف کند؛ نهایتا ۶ یا ۷مورد کالای اساسی باقی ماند. 

ارز ترجیحی تولید را تهدید می‌کند و افزایش واردات و کاهش بهره‌وری را به همراه دارد و موجب رانت و فساد و تبعیض می‌شود. مسئولان و اقتصاددانان نظر داده بودند. 

رئیسی تاکید کرد: قبل از اینکه دولت بیایم، پرونده‌های مختلفی را شاهد بودم. پول گرفته بودند و واردات بی‌رویه کرده بودند و کالاهای غیرمرتبط آورده بودند. مثلا در پرونده حاج قربانعلی ماشین‌سازی تبریز یکی از این موارد بود.
ما از ابتدا که آمدیم ۸میلیارد دلار در قانون بودجه ۱۴۰۰ قرار داده بودند که مصارف داشته باشد. این مبلغ وقتی ما آمدیم تمام شده بود. 

رئیس جمهوری ادامه داد: این مسئله در سران قوا مطرح شد و نهایتا به‌صورت یک لایحه دوفوریتی قضیه را مطرح کردیم که فوریت آن در مجلس رای نیاورد. نتیجه اینکه ما تصمیم گرفتیم ما به‌نحوی این وضعیت را ادامه دهیم ولی زیرساخت‌ها آماده نبود. ما باید یک اجماع و اقناع‌سازی هم باید می‌داشتیم. برخی مطرح می‌کنند که چرا نسبت به این کار عجله می‌کنید. ببینید، اولا ما شتابزده عمل نمی‌کنیم. 

ما مدت‌هاست موضوع را در دستور کار داریم. هم در دولت و هم در مجلس و نشست‌های ابعاد مختلف موضوع مطرح شده است و مسئله کاملا مطرح شده که ادامه مسئله چه مفاسدی به دنبال دارد. یکی از بحث‌برانگیزترین مباحث در مجلس همین موضوع بود. 

ما شانی جز خدمتگزاری به مردم برای خودمان قائل نیستیم. این اصلاح اقتصادی باید صورت گرفت و نباید از تصمیم سخت فرار کرد.

ارز ۲۳ هزار تومانی مبنا خواهد شد

 رئیسی در ادامه با بیان اینکه ارز ۲۳ هزار تومانی مبنا خواهد شد، اظهار کرد: امروز همه به‌نحوی به تمام شدن بحث ارز ۲ نرخی واقفند. بحث زمان مطرح است. ما گفتیم باید به قانون مجلس عمل شود. قانون۱۴۰۱ این‌طور است که برای دولت ارز ترجیحی قرار داده نشده؛ باید ETS باشد؛ یعنی نیمایی یا آزاد باشد. حالا اگر ارز نیمایی بود و واردات کرد، اکنون باید با ارز ۲۳هزار تومانی کالای اساسی وارد کند.

یارانه ۴۰۰هزار تومانی داده می‌شود

رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه «یارانه‌ای که پرداخت می‌شود چه سازوکاری دارد؟» اظهار کرد: آنی که تا الآن پرداخت می‌شد به تولیدکننده داده می‌شد و رانت و فساد و تبعیض ایجاد می‌کرد. الآن به آخر زنجیره داده می‌شود و مردم خودشان می‌دانند چه‌طور مصرف کنند.  باید مردمی‌سازی و توزیع عادلانه صورت گیرد؛ حذفی در کار نیست. یارانه به آخر زنجیره مصرف‌کننده تعلق می‌گیرد. سازمان برنامه و بودجه کارشناسی کرده که کالاهای اساسی چه میزان مصرف دارد. پیشنهاد شده است که ما برای همه دهک‌های امروز جامعه و در ۳ دهک اول ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر اختصاص پیدا کند، برای دهک‌های چهارم به بعد ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود. همه مردم از نان و دارو برخوردار خواهند بود و قیمت نان و بنزین گران نمی‌شود. دارو به شکل بیمه داده می‌شود.

نان تا ۲ماه گران نمی‌شود

رئیس جمهوری در ادامه گفت: نان تا ۲ماه گران نمی‌شود. یارانه نان سنتی پرداخت می‌شود و افزایش قیمت نخواهد داشت. قیمت بنزین افزایش نخواهد داشت. 

وی ادامه داد: تا ۲ماه چنین خواهد بود و هر وقت کالابرگ الکترونیک آماده شد. این حمایت بعدا تبدیل به کالابرگ الکترونیک خواهد شد.

مردم می‌توانند شکایت کنند

 رئیسی در ادامه افزود:  دهک اول تا سوم و سوم تا دهم ممکن است اعتراض داشته باشند.

سامانه‌هایی برای هر نوع اعتراض وجود دارد. هر گونه اعتراض و شکایتی در دهک‌ها و حذف نام‌شان در سامانه‌ها رسیدگی خواهد شد. در وزارت رفاه به‌صورت شبانه‌روزی به شکایات رسیدگی خواهد شد.

 رئیسی ادامه داد:  یارانه معیشتی بعدا تبدیل به کالابرگ می‌شود. یارانه کمک معیشتی برای ۲ماه خواهد بود و بعدا تبدیل به کالابرگ خواهد شد. اگر مشکلی درخصوص کالابرگ پیش بیاید حتما با مردم صحبت می‌کنیم تا زندگی خودشان را تنظیم کنند. قیمت کالاها این‌طور نیست که با هر قیمتی واگذار شود. سازمان حمایت از مصرف‌کننده موظف است قیمت را اعلام کند.

 روزی مطالبه‌گر بودم و امروز پاسخگو

رئیس‌جمهوری ادامه داد: برخی به ما نصیحت کردند که چرا در سال اول چنین می‌کنید؟ دلسوزان بگویند که ما باید مشکل را حل کنیم یا بگذاریم مردم بسوزند و بسازند. ما اصلا اجازه نمی‌دهیم مشکلاتی که مردم با آن مواجهند، برای اینکه اسم و رسم خودمان بماند و کسی به ما حرف نزند و نگوید بالای چشم‌تان ابروست، همین وضع بماند. مردم مشکل دارند و جلوی چشم آنها دارد یارانه‌ها هدر می‌رود و فساد اتفاق می‌افتد. چه‌کسی قرار است این مسئله را حل کند؟ دولت باید مسئولیت بپذیرد. من رئیس قوه قضاییه بودم. آن زمان مطالبه‌گر بودم و امروز پاسخگو هستم.

جهش جدی در بیمه سلامت انجام می‌شود

رئیسی در ادامه در مورد بیمه همگانی گفت:یکی از آرزوهایی که همواره دولت‌ها داشته‌اند بیمه همگانی بوده است. امروز با ۵میلیونی که تحت پوشش سلامت قرار گرفته‌اند، جهش جدی در بیمه سلامت انجام شده است. هیچ ایرانی نباید بدون بیمه بماند و اگر بیمار روی تخت است همانجا باید بیمه‌اش کنند. هیچ‌کس نباید مشکل بیمه داشته باشد. امروز بودجه داروهای کمیاب تامین شده است. داروهایی که مبالغ سنگینی دارند تامین شده است. کاری که در این قضیه انجام شده از آرزوهای دولت‌ها بوده است. امیدواریم با آنچه دولت دارد دنبال می‌کند و از آنچه که به‌عنوان کمک معیشتی داده می‌شود، مردم احساس سختی در معیشتی نکنند. امیدواریم همه اصناف و اتحادیه‌ها مشارکت کنند تا گرانی اتفاق نیفتد.

رئیس جمهوری در پایان تاکید کرد:  ما در دولت می‌خواهیم ساختارهای فسادزا را اصلاح کنیم. ما به مردم توضیح می‌دهیم که اصلاحات دیگری در پیش است. هیچ تردیدی در برخورد با کم‌فروشی و فساد نخواهیم داشت. همه این اقدامات برای این است که دولت با تصمیم جدی وارد این میدان شود.

اقتصادجامعه
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی