استفاده از سقف کاذب و دیوار کناف در ساختمان

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب در بین پوشش هایی قرار می گیرد که به صورت غیر باربر طراحی و ساخته شده است. در رابطه با این سقف موارد بسیار گسترده و مهمی وجود دارند. به عنوان مثال برای اینکه بخواهیم این سقف را به اجرا در بیاوریم، در ابتدا نیاز است تا سقف سازه ای به درستی نصب شود.این سقف مزایا و معایب خاص خودش را دارد و به خاطر بهره مندی از ویژگی های مختلف، توانسته در انواع گوناگونی وجود داشته باشد

مزایای استفاده از سقف کاذب

این سقف که به صورت گسترده در انواع سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد، توانسته مزیت های بسیار زیادی را به خود اختصاص دهد که از جمله آن ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

۱- از امتیازات انواع سقف کاذب مدرن  می توان به قابلیت جابه جایی آن اشاره کرد. همین مورد باعث خواهد شد تا برتری های بسیار زیادی را نسبت به سقف های دیگر پیدا کند. از این برتری ها می توان به کاهش هزینه های مربوط به نصب و تعمیر اشاره کرد.

۲- از این سقف برای بهره مندی از یک دکوراسیون زیبا نیز استفاده می شود. بدین صورت که با کمک آن از این قابلیت برخوردار خواهید بود تا بتوانید نورپردازی های بسیار خلاقانه ای را بر روی سقف به وجود بیاورید.

۳- مهندسان و طراحان برای اینکه بتوانند بهینه سازی انرژی را در ساختمان ها پیدا کنند، نیاز دارند تا از سقف های کاذب استفاده کنند. چرا که این سقف با ساختمانی که دارند می توانند از هدر رفتن بی رویه انرژی های سرمایشی و گرمایشی جلوگیری نماید.

۴- از برترین مزیت هایی که می توانید در این نوع سقف ها مشاهده کنید، تعمیر بسیار آسان آن است

۵- از سقف های کاذب می توان به عنوان عایق صدا نیز بهره برد. بدین صورت که با نصب درست آن، خواهید توانست تا از ورود بسیاری از صداها جلوگیری نمایید و از این طریق آرامش را در ساختمان حاکم کنید.

روش اجرای سقف کاذب

نحوه نصب و اجرای سقف کاذب بر اساس شکل و نوع ماده استفاده شده متفاوت خواهد بود . به طور مثال در اجرای سقف کاذب PVC بعد از اندازه گیری ابعاد سقف و نصب اتصالات، پانل را اندازه گرفته و به اندازه دلخواه برش می زنیم و در جای خود فیکس می کنیم. توجه داشته باشید که ابتدا محل لامپ ها را مشخص کرده و محل مربوطه را سوارخ کنید و سپس بقیه تایل ها را جایگذاری نمایید.

هر نوع سقف کاذب ساده یا سقف کاذب پی وی سی با توجه به شرایط و نوع موادی که برای پوشش دهی سقف در آن‌ها استفاده می‌شود ممکن است اجرای آن‌ها به خاطر دوام و افزایش قابلیت نگهداری سازه  متفاوت باشد. معمولا سقف های کاذب به دو شکل یکپارچه و پیوسته یا تایل با اندازه های استاندارد تولید و در بازار عرضه می‌شود.

استفاده از سقف کاذب در شرایط زیر موثرتر است

ارتفاع مناسب از زمین تا سقف باید حفظ شود

نوع سقف با توجه به نوع محیط مورد استفاده انتخاب شوند

با توجه به شرایط آب و هوایی انتخاب شود

در روش یکپارچه معمولا پس از شبکه بندی و شاسی کشی سقف،  قطعات بزرگ سقف کاذب با پیچ یا پرچ به شبکه ایجاد شده در سقف متصل می‌شوند و در روش تایل، پس از شبکه بندی سقف قطعات استاندارد که ۶۰×۶۰ هستند در جاهای خود قرار داده می‌شوند و در کناره ها یا جاهای اطراف و حاشیه سقف که قطعات استاندارد بزرگ باشد برای جانمایی ابتدا برش داده شده سپس در جای خود قرار داده می‌شوند.‌ تفاوت شکل یکپارچه و تایل در این است که در شکل یکپارچه به دلیل محکم شدن سقف کاذب به شبکه ایجاد شده قطعات فیکس و ثابت می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را جابجا کرد اما در روش تایل هر زمان به راحتی می‌توان برای هر کاری تایل را بلند کرده و جابجا نمود. در تایل های کاذب یک قاب فلزی در حاشیه کار نصب می‌شود و در فضای میانه آن هم از سپری های فلزی طلایی رنگ یا نقره‌ای رنگ استفاده می‌گردد که با فاصله ۶۰ سانتیمتر و چند میل ثابت می‌شوند و در پایان قطعات تایل ۶۰ در ۶۰ درون آن‌ها قرار داده می‌شود.

کناف چیست ؟

با پیشرفت علم در تمامی حوزه ها مصالح ساختمانی نیز دیگر به صورت سنتی استفاده نمی شود و بیشتر از مصالح نوین استفاده می شود. اولین بار در سال 1378 در ایران سیستم ساخت و ساز خشک به نام کناف توزیع شد. کناف در واقع نوعی صفحه به صورت روکش دار گچی است که در قسمت های مختلف مانند سقف های کاذب ، دیوارهای جدا کننده و دیوارهای پوششی استفاده می شود.

کناف کاری برای چه مواردی استفاده می وشود؟

با توجه به ویژگی و مزایایی که دارد کناف در موارد زیادی استفاده می شود در زیر به پرکاربردترین موارد استفاده کناف اشاره کرده ایم:

  دیوار کاذب جدا کننده : اگر فردی بخواهد یک فضا داخلی را به دو قسمت تقسیم کند می تواند از کناف استفاده کند و به آن دیوار کاذب گفته می شود. این دیوارها از قاب های فولادی سبک به صورت پیش ساخته تشکیل شده اند و برای نصب این دیوارها از پیچ های مخصوص و برای بستن تمامی درزها از نوار بتونه کاری استفاده می شود. بعد از اتمام نصب می توانید با توجه به سلیقه خود روی این دیوارها رنگ، کاغذ دیواری و یا حتی نصب کاشی استفاده نمایید.

    دیوار کاذب پوششی : این نوع دیوار برای دیوار ساختمان های قدیمی که نیاز به تعمیر دارد استفاده می شود . دیوار کاذب پوششی به دو دسته ی با سازه و بدون سازه تقسیم می شود.

    سقف کاذب کناف یکپارچه : این نوع از سقف ها در واحدهای تولیدی طبق استانداردهای مشخص آماده می شود. زیرسازی این سقف ها از فولاد می باشد و دارای امنیت نسبتا بالایی است. از مزیت های دیگر این سقف ها به نسبت سقف های دیگر این است که سرعت نصب بالایی دارد و شما می توانید بعد از نصب و اجرای کناف جدید سقف در کمترین زمان رنگ آمیزی را انجام دهید همچنین به راحتی به تاسیسات الکتریکی که در زیر کار استفاده شده است دسترسی داشته باشید.

    سقف کاذب کناف مشبک : در استفاده از این نوع سقف ها از تایل های پوشالی و گچی استفاده می شود و با استفاده آویزهای مخصوص از سقف متصل می شوند. این نمونه از کارهای کناف کاری یکی از آسان ترین و پرطرفدارترین کاربردهای آن است که می توانید به راحتی ارتفاع آن را با توجه به نیاز خود تنظیم نمایید.

مزایای کناف نسبت به سیستم سنتی چیست؟

مقاومت در برابر زلزله
ایمنی سیستم کناف

سرعت اجرای بسیار بالای کناف

اجرای راحت تر

وزن كم و کاهش هزینه

افزایش سطح مفید زیر بنا در سیستم دیوار های کناف نسبت به سیستم های مشابه

عایق حرارتی مناسب

عایق صوتی مناسب کناف

کناف در برابرآتش سوزی مقاوم است

مقامت در برابر رطوبت کناف

قابلیت اجرا در كف

قابلیت فرم پذیری بالا

قابلیت بازیافت بیش از ۷۵ درصد مصالح مصرفی

کاهش نخاله های ساختمانی

کاهش گروه ها و اکیپ های کارگری در ساختمان به دلیل سهولت و سرعت اجرای

عبور راحت تاسیسات از فضای مابین دیوار های

دسترسی سریع و مناسب به تاسیسات ساختمانی

صرفه جویی در مصالح ساختمانی

بی نیازی کناف به جوش کاری

ترمیم پذیری آسان

بروز بودن

دیوار کناف

یکی از خدمات خوب و حیرت انگیز ما  خدمات کناف دیواراست که‌ هدف اصلی از ساختن این سیستم ، جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرما در محیط است. همان طور که از اسمش پیداست ، وظیفه اصلی این دیوار ، این است که گرمای فضا را حفظ و نگهداری کند. دیوار گرم کناف ، دقیقا مانند یک عایق حرارتی ایمن عمل می کند‌.گاهی اوقات افراد ، به دلیل انتخاب نادرست مصالح ساختمانی ، دچار دردسر هایی می شوند که ممکن است هزینه های سنگینی را برای آن ها در پی داشته باشد.به طور مثال ، هنگام ساخت خانه ای در مناطق سرد سیر ، از مصالحی استفاده می کنند که به راحتی گرما را از خود عبور داده و برای فصل سرما مناسب نیستند. با این کار ، هزینه و انرژی زیادی از دست خواهد رفت.چرا که دوباره مجبور به بازسازی ساختمان می شوند. استفاده از دیوار گرم کناف ، می تواند انتخاب خوب و به صرفه ای باشد.

 

مزایا و معایب کناف دیوار

انتخاب مصالح برای ساخت به آیتم‌های متفاوتی از جمله موقعیت پروژه، بودجه، نیازهای پروژه و غیره بستگی دارد و طبیعتا استفاده از هر مصالحی در ساختمان‌سازی نکات مثبت و منفی دارد که دانستن آن‌ها در کنار نیازسنجی‌های انجام شده می‌تواند در تصمیم‌گیری شما بسیار تاثیرگذار باشد. از این رو با هم مزایا و معایب دیوار کناف را خواهیم دید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

مزیت دیوار کناف

دیوار کناف به راحتی و در کمترین زمان ممکن قابلیت نصب را دارند.

این دیوارها به دلیل توخالی بودن سبک وزن هستند. به همین دلیل جابه‌جایی آن‌ها بسیار آسان است که در نتیجه افزایش سرعت پروژه را به دنبال دارد.

دیوار کناف هنگام زلزله واکنش مناسبی از خود نشان می‌دهند. زیرا مقاومت بالایی در برابر فشار دارند. این نوع دیوارها در مناطقی که شدت زلزله بسیار بالاست، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فضای خالی پشت دیوارهای کاذب باعث شده که بتوان تاسیسات زیادی از ساختمان را از آن عبور داد و یا در این محل عایق‌های صوتی و حرارتی قرار داد.

دیوار کناف به دلیل منعطف‌بودن می‌تواند فرم‌های متنوعی پیدا کند.

 دسترسی آسان به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی دارد. در صورت ترکیدن لوله های تاسیسات و غیره به راحتی می‌توان قسمت آسیب دیده را تشخیص داده و تعمیر کرد.

دیوارهای کناف بعد از نصب، رنگ آمیزی می‌شوند و در این مرحله نیازی به ملات گچ و خاک ندارند. این موضوع باعث صرفه‌جویی و بالا رفتن سرعت اجرای پروژه می‌شود.

دیوارهای کناف به دلیل اینکه ضخامت کمتری در مقایسه با مصالح سنتی دارند باعث افزایش سطح زیر بنای ساختمان می‌شوند.

در فصل زمستان خشک شدن دیوارهای گچی زمان بسیار زیادی می‌برد. بنابراین دیوار کناف انتخابی مناسب برای ساختمان‌سازی در فصل سرد و مناطق سردسیر و برای زمان‌هایی که وقت کافی برای منتطر ماندن و خشک شدن دیوار ندارید، است.

معایب دیوار کناف

آسیب پذیر بودن دیوار کناف در برابر ضربه

برای نصب نیاز به نیروی کار متخصص دارد.

درصورت عدم استفاده از پشم سنگ یا پلی استایرن برای پر کردن فضای داخلی بین استادها دیوارها صدای توخالی و طبل مانند خواهند داشت. همچنین اگر فضای بین ورق‌های گالوانیزه با پلی‌استایرن یا پشم‌سنگ پر شود هزینه زیادی در برخواهد داشت که معمولا برای کارفرمایان مقرون به صرفه نیست.

خدمات دکوراسیون داخلی شهام دیزاین

شهام دیزاین با برخورداری از سابقه تولیدی چندین ساله و به پشتوانه تجارت کسب شده، می‌تواند پروژه‌های تغییر دکوراسیون را در کوتاه‌ترین زمان و با نهایت دقت و کیفیت به انجام رساند.اگر قصد دارید که سیستم کناف را در خانه خود اجرا کنید و به کمک یک تیم حرفه ای و خبره نیاز دارید، ما به شما شرکت شهام دیزاین را معرفی می کنیم.

برای کسب مشاوره با کارشناسان شهام دیزاین در ارتباط باشید:

https://shahamdesign.com

66125971   – 021

88528044   – 021

دکوراسیون
آتش سوزی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی