نشست ارایه سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور فردا برگزار می‌شود

امیرحسین گرکانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: این نشست تخصصی در حوزه مدیریت بحران با موضوع «ارایه سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور» در قالب نشست‌های ویژه لوایح، تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های ذیل قانون مدیریت بحران کشور با حضور اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور و دبیر شورای عالی مدیریت بحران، حمیدرضا خانکه رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار می شود.

وی یادآور شد: مصطفی محقق هماهنگ‌کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم)، مرتضی بسطامی عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله رئیس اندیشکده نوآوری و آینده‌پژوهی در مدیریت بحران پژوهشکده سوانح طبیعی از دیگر شرکت کنندگان در این نشست هستند.

وی توضیح داد: شرکت در این وبینار برای عموم آزاد است و گواهی حضور به شرکت‌کنندگانی که در نشست ثبت‌نام کرده و حداقل نیمی از زمان برگزاری در وبینار حضور داشته باشند، اعطا می شود.

مطابق با ماده ۴ قانون مدیریت بحران کشور، «سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور» سندی است که در چهارچوب این قانون و سایر قوانین و مقررات، جهت‌گیری‌ها، اصول، معیارها و روش‌های پیش‌بینی، پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی، پاسخ و بازتوانی و بازسازی توسط دستگاه‌های مشمول این قانون و نحوه مشارکت مردم را هماهنگ با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های توسعه کشور مشخص می‌کند.

با عنایت به متن «قانون مدیریت بحران کشور» و وظایف سازمان مدیریت بحران کشور مبنی بر تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ، برنامه ملی بازسازی و بازتوانی و سایر لوایح، آیین‌نامه‌های اجرایی و تصویب‌نامه‌های موردنیاز مندرج در قانون فوق‌الذکر؛ مسوولیت تدوین تمامی لوایح، آیین‌نامه‌های اجرایی و تصویب‌نامه‌های قانون مزبور با هماهنگی سازمان‌های اجرایی مربوطه طی نامه شماره ۱۲۴۰۸۹ مورخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۵ به پژوهشکده سوانح طبیعی ابلاغ شد.

این سند با همکاری بالغ بر ۲۰۰ نفر از متخصصین و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی کشور تدوین گردید و در ده‌ها جلسه کارشناسی در پژوهشکده سوانح طبیعی به بحث و بررسی گذاشته شد.  

سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور با نگاهی به آینده و بر مبنای رویکردی نوین به مدیریت بحران و کاهش خطر، مدیریت چندبخشی و همکاری بین سازمان‌های دولتی، خصوصی، مردم‌نهاد و افراد جامعه را در سطوح مختلف هدف قرار داده و چهارچوب سازمانی، قانونی و اقدامات مربوط به مدیریت بحران در کشور را به‌گونه‌ای یکپارچه تبیین می‌کند.

این سند در ۹ بخش تدوین شده و ۵ هدف، ۱۵ راهبرد و اقدامات اولویت‌دار ذیل هر راهبرد در زمینه مدیریت بحران کشور در آن تبیین گردیده است.

سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور در جلسه روز یکشنبه مورخ ۱ تیرماه ۱۳۹۹ در اولین جلسه ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران طرح گردید و به تأیید رسید.

توسعه و گسترش پژوهش در زمینه سوانح طبیعی و زمینه‌سازی مناسب برای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی مرتبط از وظایف و ماموریت های پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت بلایای طبیعی است.

در حال حاضر، این پژوهشکده شامل پنج گروه پژوهشی مدیریت بحران، مخاطرات زیست‌محیطی و بلایای جوی، مقاوم‌سازی و بازسازی سازه‌ها، برنامه‌ریزی اقتصادی، اجتماعی و کالبدی و نیز بازسازی پس از سانحه است.

همچنین پژوهشکده دارای واحدهای وابسته از جمله کرسی یونسکو در مدیریت بلایای طبیعی، مرکز علمی کاربردی، فصلنامه علمی، پژوهشی مسکن و محیط روستا، مرکز رشد واحدهای فناور سوانح طبیعی و اندیشکده نوآوری و آینده‌پژوهی در مدیریت بحران است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی