پیروز رام درگذشت

پیروز رام متولد دوم مرداد ۱۳۲۲ در  شهرستان کازرون است. او پس از حوادث سال ۱۳۴۲  تحصیلات دانشگاهی خود تا مقطع دکتری رشته الکترونیک را در  کشور آلمان ادامه داد.

این دانشمند برچسته کازرونی تدریس در دانشگاه فنی برلین و نیز ثبت و تولید چندین اختراع را در زمینه محصولات برقی کم مصرف در  کارنامه خود دارد.

 پیروزرام یکی از متخصصان حوزه سلول‌های خورشیدی و انرژی‌های تجدید پذیر بود که به عنوان یکی از افراد پیشرو در اختراع لامپ‌های کم مصرف و تجهیزات برق خورشیدی در جهان است.

او  پس از پیروزی انقلاب اسلامی جزء اولین نفراتی بود که با مراجعه به سفارت ایران در آلمان با اعلام آمادگی برای کمک‌های همه جانبه فنی و علمی به کشور پس از پیروزی انقلاب  با افتخار به جمهوری اسلامی رای می‌دهد.

در سوابق کاری پیروزرام همکاری با شرکت‌های بزرگی مانند زیمنس به چشم می‌خورد که در دهه هفتاد و در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان ۶۰۰ اندیشمند ایرانی ساکن اروپا معرفی می‌شود.

این دانشمند کازرونی در سال‌های اخیر و پس از بازنشستگی از دانشکده فنی برلین به ایران آمد که سهم بسزایی در رونق صنعت برق خورشیدی در کازرون داشت و طرح ژنراتور خورشیدی که از طرح‌های اختراعی او بود را تا آخرین روز‌های عمر  پیگیری و نسخه اولیه آن  نیز در کازرون تولید شد.

 پیروزرام پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سه شنبه شب ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در بیمارستان سعدی شیراز دعوت حق را لبیک گفت.

مراسم تشییع و تدفین این اندیشمند گرانقدر جمعه ۱۶ اردیبهشت ساعت ۳۰ و ۱۱ دقیقه در سید محمد نوربخش برگزار می‌ شود.

از مردم شریف کازرون، مسئولان و علاقمندان برای وداع هرچه باشکوه‌تر با این استاد فرزانه دعوت به عمل می‌آید./ باشگاه خبرنگاران جوان

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی