روحانی: کشور را با رشد اقتصادی مثبت به دولت آینده تحویل می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» ظهر امروز در مراسم افتتاح‌ طرح‌های ملی گفت: بسیار خوشحالیم هفتاد و هفتمین پنج‌شنبه افتتاح امروز را داشتیم. امروز، روز صنعت و معدن است و افتتاح‌های امروز نیز در همین چارچوب بود. معادن یکی از نعمت‌های خدادادی است که در اختیار مردم داده شده است.

وی با اشاره به اقدامات بزرگی که در کشور در حوزه صنعت و معدن انجام شده است، گفت: در معادن و صنایع کنار آن، کار بسیار بزرگی در کشور انجام می‌شود؛ هم از لحاظ اشتغال، هم از لحاظ درآمدزایی، هم از لحاظ رفع نیازهای کشور و هم از لحاظ صادرات. وقتی در زمینه فولاد نگاه می‌کنیم، واردات قابل ملاحظه‌ای در زمینه فولاد داشتیم ولی امروز به خودکفایی رسیدیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: ما امروز نیازمندی‌های داخل را رفع و صادر می‌کنیم. اینکه در زمینه فولاد دهمین کشور و در مس هفتمین کشور در دنیا هستیم، جای افتخار است. این زحمات مدیران و مهندسان ما است که این ظرفیت‌ها را به بالفعل می‌کنند و سنگ از زیرزمین استخراج می‌شود و به زنجیره فولاد تبدیل می‌شود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس و ایرنا بخوانید؛ 

* {با ابراز خوشحالی از تکمیل زنجیره تولید فولاد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم} بسیار خوشحالم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش شد، زنجیره تولید فولاد کامل شود. بحث خام‌فروشی که مطرح می‌شود، کنسانتره داشته باشیم، ولی گندله را نداشته باشیم، مقصد نهایی یعنی شمش فولاد را نخواهیم داشت و مجبور به صادرات سنگ آهن می‌شویم. چه قدر تفاوت است بین صادرات سنگ آهن تا شمش آهن. چه ارزش افزوده‌ای را این زنجیره ایجاد می‌کند.

* {با یادآوری افتتاح‌های امروز در زمینه فولاد} یکی از کارهای مهم این است که این زنجیره کامل شد. بسیاری از طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، زنجیره قبلی را در همان استان یا استان مجاور تکمیل می‌کرد. گاهی یک شرکت همه زنجیره را دارد یا در یک استان این زنجیره وجود دارد.

* {با اشاره به طرح‌های آبرسانی از خلیج فارس به مرکز کشور} بحث‌های زیادی بود که این سنگ آهن را استخراج کنیم و در همان جا فرایند تولید فولاد انجام شود یا در جنوب و لبه آب این زنجیره انجام شود. مسئله آب بود که آیا صرفه دارد آب ببریم یا سنگ را ببریم.

* همه شرکت‌های معدنی بار آن را به دوش گرفتند و آب از جنوب شیرین‌سازی شد، از طریق لوله‌ها به مرکز کشور آمد و دو استان به این آب شیرین‌سازی شده از خلیج فارس متصل است. کار بسیار بزرگی هم برای توسعه کشور و هم در مسیر راه، هم برای آب آشامیدنی مردم و هم در مسیر صنعت و هم حمل و نقل انجام شد.  

* حرکت انجام شده در هشت سال گذشته برای توسعه معادن و صنایع معدنی را بسیار خوب دانست و معادن بسیاری به افرادی واگذار شده بود که نه خودشان کار می‌کردند و آن را آزاد می‌کردند. در دولت تلاش زیادی شد و این معادن آزاد شدند.

* معادن زیادی در کشور در زمینه‌های مختلف وجود دارد. معادن ما وسیع است. در سال ۵۹۰ میلیون تن از این معادن استخراج می‌شود که نعمت بزرگی است. در استخراج آنها و زنجیره‌ای که به همراه دارد، اشتغال زیادی وجود دارد.

* در زمینه اکتشاف کار عظیمی انجام گرفت. در هشت سال گذشته، به اندازه کل تاریخ ایران اکتشاف انجام شده است که البته همه این اکتشافات باید راستی‌آزمایی شود، عیار آن را سنجیده و دید آیا استخراج از آنها صرفه دارد.  

* {با اشاره به جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه ایران}  در دوران جنگ اقتصادی که می‌خواستند ما را محاصره کرده و اقتصاد کشور را نابود کنند، اگر بخش خصوصی و مردم به میدان نیامده بودند، علی‌الظاهر درست پیش‌بینی کردند چون ما به چهل، پنجاه میلیارد دلار در سال پول نیازمندیم تا منابع اولیه را وارد کشور کنیم. اینها می‌گفتند وقتی فروش نفت را قطع کنیم، ایران دیگر درآمدی ندارد.  

* واردات در ذهن مردم منفی است. واردات محصول ساخته شده در ایران، منفی است اما برای مواد اولیه‌ای که به آن نیاز داریم، تجهیزاتی که لازم است و مواد اولیه برای دارو و…، واردات ضروری است. بخشی از کالاهای اساسی در کشور تولید و بخشی از خارج وارد می‌شود؛ به ویژه امسال که خشکسالی بی‌نظیری در ۵۰ سال اخیر بود.  

* {با اشاره به نقشه دولت ترامپ برای ایران} می‌گفتند وقتی ایران کالایی را وارد نکند، قحطی می‌شود و آن وقت مردم بیرون می‌آیند و نظام ساقط می‌شود. البته آمریکایی‌ها عقل زیادی ندارند ولی با همین عقل کم طراحی کرده بودند توسط ترامپ، بولتون و پمپئو و افرادی رذلی که در صدر امور بودند.

* دلیل عدم موفقیت آمریکا این بود که ما صادرات کالاهای دیگر را جایگزین صادرات نفت کردیم. بازار ما پر از جنس بود، قحطی وجود نداشت البته گرانی بود. جنگ اقتصادی که ترامپ وارد کرد، فشار زیادی به مردم از نظر قیمت و تورم وارد کرد ولی در خود محصول که می‌خواستند قطحی درست کنند، اشتغال ایجاد نشود، بیکاری گسترده باشد، موفق نشده و نتوانستند.  

* به جای نفتی که تحریم کردند، جایگزین ایجاد کردیم. در زمینه گاز، محصول بیشتری به دست آوردیم. از ۶۴۰ میلیون مترمکعب گاز به هزار و خرده‌ای میلیون مترمکعب گاز در روز رسیدیم که دیگر لازم به وارد کردن گاز نشد و حتی بخشی از آن را هم صادر کردیم.

* قبل از دولت یازدهم بنزین را وارد می‌کردیم و مقداری هم بنزین پتروشیمی تولید می‌شد که بسیار آلوده بود ولی در تولید بنزین خودکفا شدیم. الان به تولید ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز رسیدیم که دو برابر شده است.  

* { با اشاره به تلاش دولت برای کاهش مصرف بنزین و صادرات آن} وقتی به تولید ۱۰۰ میلیون لیتر رسیدیم، همانقدر هم مصرف می‌شد. بعد طرحی را ریختیم که مصرف کم شود و وقتی این گونه شد، آن را صادر کردیم. اکنون ما به یکی از صادرکنندگان بنزین تبدیل شده‌ایم.  

* بخش دیگر مربوط به صنعت می‌شود؛ اعم از پتروشیمی و صنایع معدنی. در پتروشیمی جهش عظیمی در تاریح ایران ایجاد کردیم. در سال ۹۹، ۱۷ طرح بزرگ پتروشیمی را در یک سال افتتاح کردیم که در تاریخ نظیر ندارد. عمده ارز ما را پتروشیمی به ما می‌دهد و بخشی هم فولاد و صنایع معدنی به ما می‌دهند. در سال ۹۹، دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادر کردیم.  

* کسی توضیح نمی‌دهد آمریکا چطور شکست خورد و نتوانست ما را به زمین بزند.

* شرکت‌های دانش‌بنیان ما را خودکفا کردند. کرونا که آمد، کسی به ما کیت تشخیص نداد ولی عرض یکی، دو ماه کیت تشخیص را تولید کردیم. در ابتدا، فقط دو آزمایشگاه تشخیص کرونا داشتیم اما اکنون ۴۰۰ آزمایشگاه داریم یعنی در یکسال، ۲۰۰ برابر شد.  

* ما ماسک می‌خواستیم و به ما نمی‌دادند. ماسک N۹۵ برای بیمارستان می‌خواستیم و هیچ کس به ما نمی‌داد و شرکت‌های دانش بنیان ما آن را تولید کردند. کسی به ما ونتیلاتور نمی‌داد.

* ترامپ احمق برای ما پیغام داده بود که من حاضرم ۴ عدد ونیتلاتور به خاطر کرونا برای شما بفرستم و ما جواب دادیم که اگر تو ۴۰ ونتیلاتور هم نیاز داری ما برای تو می‌فرستیم و همین شرکت‌های دانش بنیان بودند که در تولید ونتیلاتورها ما را خودکفا کردند.

* در یک سال و نیم گذشته، تخت‌های آی‌سی‌یو دو برابر شد. اگر این کار نمی‌شد از کرونا و ویروس ترامپ شکست می‌خوردیم. کار بزرگی انجام شد که بخشی از این کار مربوط به صنعت و معدن بود.

* در سه ماهه چهارم سال گذشته، بیش از ۹ درصد رشد صنعتی داشتیم، گفت: سال گذشته بیش از هفت درصد رشد صنعتی داشتیم که موجب شد رشد اقتصادی ما در سال ۹۹ مثبت شود. این مسائل کمتر گفته می‌شود. فکر می‌کنند اگر این مسائل را بگویند، به نفع دولت است در حالی که به نفع نظام است. در بسیاری از کشورها رشد اقتصادی منفی بود و رشد اقتصادی جهان نیز منفی سه بود اما در سال ۹۹ رشد مثبت ۳.۶ درصد اقتصادی داشتیم.  

*{خیلی دوست داشتم دولت را با رشد منفی به دولت بعدی تحویل ندهیم و اکنون دولت را با رشد اقتصادی مثبت ۳.۶ درصد تحویل می‌دهیم. در حالی دولت را تحویل می‌دهیم که تخت آی‌سی‌یو، دو برابر شده است و با تلاش‌های زیادی که انجام می‌شود، ۱۴ هزار تخت بیمارستانی اضافه می‌شود که در تاریخ کشور ما بی‌سابقه است.  

* مردم صبر و مقاومت کردند و سختی زیادی کشیدند. من دیروز در دولت گفتم حقوق کارمندان را در این هشت سال، ۵.۵ برابر کردیم و حقوق بازنشستگان هفت برابر شد اما این کافی نبوده است. من می‌فهم کرونا یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را بیکار کرد. یک میلیون بیکار یعنی چند میلیون نفر را در مشقت قرار داد. جنگ اقتصادی، خشکسالی و یک سال سیل مردم را در مشقت قرار داد.

*  اینکه گفته می‌شود ما باید نگاه‌مان به داخل باشد، حرف منطقی‌ای است و اصل داخل است، اما بدون نگاه به خارج هم غلط است. همان طور که در اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری فرمودند اتکا به درون و برون‌نگر بودن، ما باید درون‌زا و برون‌نگر باشیم و این دو باید در کنار هم باشند.

* {با بیان اینکه در سه ماهه امسال نسبت به سه ماهه پارسال، ۶۹.۲ درصد صادرات ما افزایش یافته است}این آمارها برای ایران و ملت ایران افتخارآمیز است. این ضربه بزرگی به دشمنان ماست. چرا کسانی که این فشارها را ایجاد کردند، امروز به وین آمدند و اصرار دارند مسائل حل شود، چون دیدند ایران قوی است و شکست نمی‌خورد.  

* در پایان، از مردم ایران، مهندسان، صنعتگران و معدنکاران کشور و همه کسانی مکه در سه سال و نیم گذشته استقاومت کردند، تشکر و قدردانی میکنم.

۲۷۲۱۵

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی