بیمه شخص ثالث البرز، انواع پوشش‌ها و خسارات

از سال ۱۳۹۵ قانون مربوط به قرار گرفتن تمامی وسایل نقلیه موتوری تحت پوشش اجباری بیمه شخص ثالث به تصویب رسیده است. از جمله معتبرترین دفاتر بیمه شخص ثالث که در این زمینه به ارائه خدمات مناسب به رانندگان می‌پردازد بیمه البرز است که با سابقه طولانی در امر بیمه، شرایطی مساعد و مطلوب را برای داوطلبین در نظر گرفته است. بنابراین بیمه شخص ثالث البرز می‌تواند به شیوه‌ای کارساز در رفع و جبران خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث رانندگی کمک کننده باشد و بیمه شدگان را مشمول دریافت امتیازات قابل قبولی قرار دهد.

دلایل استفاده از بیمه شخص ثالث البرز

همانطور که اشاره شد بیمه شخص ثالث جزء دسته پوشش‌های اجباری بیمه برای مالکان خودروهای موتوری محسوب شده و بر این اساس تمامی رانندگان این نوع وسایل نقلیه مکلف به خرید این بیمه خواهند بود. به همین جهت تقریبا تمامی شرکت‌های بیمه به ارائه خدمات بیمه شخص ثالث می‌پردازند و این نوع بیمه جزء پوشش‌های بیمه البرز نیز به حساب می‌آید. در این بخش دلایل حائز اهمیت استفاده از پوشش بیمه شخص ثالث البرز را بررسی می‌نماییم:

سطح یک توانایی مالی: بیمه البرز از سطح توانگری مناسبی برای پرداخت هزینه‌ها و جبران خسارات مالی ناشی از حوادث برخوردار است و می‌تواند در هنگام لزوم به بیمه گزاران و افراد تحت پوشش رسیدگی کند.

سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث: حداقل و حداکثر بیمه شخص ثالث هر سال از جانب بیمه مرکزی اعلام می‌شود. مطابق قوانین مصوب پوشش مالی در سال ۱۴۰۰ حداقل پوشش خسارات مالی ۱۶ و حداکثر آن ۳۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در این میان باید توجه داشت که حداقل پوشش مالی در بین تمامی شرکت‌های بیمه با هم برابر است اما حداکثر این پوشش بسته به میزان توان مالی هر شرکت معین می‌شود. سقف پوشش مالی برای جبران خسارات بیمه شخص ثالث البرز ۳۲۰ میلیون تومان است. چنانچه بیمه گزار میزان پوشش مالی انتخابی خود را بیشتر انتخاب کند در هنگام رخداد سوانح با تعهدات مالی بیشتری در قبال پرداخت خسارات ناشی از این حوادث مواجه خواهد بود.

البته تمامی شرکت‌های بیمه به پرداخت سقف پوشش مالی تصویب شده از جانب بیمه مرکزی نمی‌پردازند و به همین جهت حداکثر پوشش مالی خسارت بیمه شخص ثالث را می‌توان مزیت و امتیاز ویژه‌ای برای شرکت بیمه البرز در نظر گرفت.

تاسیس ۵۴ شعبه پرداخت خسارت در کشور: شرکت بیمه البرز به منظور دسترسی بهتر بیمه گزاران به خدمات مربوط به دریافت خسارت و تسهیل روند پیگیری آن به تاسیس ۵۴ مرکز بیمه در سراسر کشور پرداخته است.

وجود شعب پرداخت خسارت سیار: ایجاد شعب پرداخت خسارت سیار از جانب شرکت بیمه البرز سبب شده است که در صورت ایجاد سوانح رانندگی تنها با یک تماس از طریق تلفن، کارشناس شرکت بیمه البرز در محل تصادف حاضر شده و به برآورد میزان خسارت ناشی از این سانحه رانندگی بپردازد تا مراحل دریافت خسارت با سرعت و سهولت بیشتری طی شود.

انواع پوشش‌های بیمه شخص ثالث البرز

بیمه شخص ثالث البرز خسارت‌های مختلفی را پوشش می‌دهد که در ادامه این پوشش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

خسارات جانی (خسارات بدنی)

این پوشش شامل نقص عضو، از کار افتادگی، فوت و سایر هزینه‌هایی که در روند درمان توسط بیمار پرداخت می‌شود را جبران می‌نماید. هر سال میزان دیه از جانب قوه قضاییه تعیین و مصوب می‌گردد و اساس برآورد خسارات جانی بر پایه این میزان دیه می‌باشد. حداکثر میزان پوشش جانی بیمه شخص ثالث البرز در سال ۱۴۰۰ برابر با ۶۴۰ میلیون تومان در ماه‌های غیر حرام و ۴۴۰ میلیون در ماه‌های حرام است.

ماه‌های حرام: ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب

نکته: علاوه بر جبران خسارات جانی مذکور، بیمه شخص ثالث البرز پوشش حوادث راننده مسبب حادثه را نیز در نظر گرفته و تنها به جبران خسارات جانی و بدنی ایجاد شده برای راننده خاطی می‌پردازد و این در حالی است که خسارات مالی وارد شده به راننده مقصر از طریق بیمه بدنه البرز قابل جبران است.

بیمه شخص ثالث البرز

خسارات مالی

پوشش مالی شخص ثالث بیمه البرز به جبران خسارات مالی وارد شده به اموال، محمولات و خودروی اشخاص ثالث به میزانی که در بیمه نامه درج شده است می‌پردازد. حداقل پوشش مالی بیمه خسارات مالی شخص ثالث البرز در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۶ میلیون تومان تعیین شده است و البته بیمه گزار قارد است با پرداخت حق بیمه بیشتر میزان پوشش مالی این نوع بیمه را تا سقف ۳۲۰ میلیون تومان افزایش دهد و در عوض افزایش میزان پوشش مالی تعهدات شرکت بیمه در قبال پرداخت خسارات مالی ناشی از حادثه را افزایش خواهد داد.

تخفیفات بیمه شخص ثالث البرز

چنانچه در مدت زمان اعتبار بیمه شخص ثالث خود از آن برای پرداخت خسارات استفاده نکنید، به هنگام تمدید بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت را دریافت خواهید نمود. با در اختیار داشتن این نوع تخفیف حق بیمه پرداختی برای بیمه شخص ثالث البرز کاهش می‌یابد. به این ترتیب در ازای عدم استفاده از بیمه شخص ثالث البرز در هر سال ۵ درصد از حق بیمه شما کسر می‌گردد و این روند تا سال چهاردهم تمدید بیمه ادامه یافته و در این سال به ۷۰ درصد خواهد رسید. در صورت رخداد حادثه و استفاده از پوشش شرکت بیمه البرز برای جبران خسارات، تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث به طور کلی باطل نمی‌شود و تنها به شکل پلکانی با کاهش مواجه می‌شود. مالکان خودروهای صفر قادر به استفاده از تخفیف ویژه ۵ درصدی در هنگام خرید بیمه شخص ثالث البرز خواهند بود و مهلت زمانی استفاده از این تخفیف بیمه نیز تا ۳ ماه پس از ترخیص پلاک خودرو می‌باشد.

از دست ندهید: قانون جدید بیمه شخص ثالث

استعلام بیمه شخص ثالث البرز

مطابق مطالب عنوان شده تمامی مالکان و رانندگان وسایل نقلیه موتوری اعم از موتور سیکلت و اتومبیل موظف به خرید بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه موتوری خود خواهند بود. بیمه مرکزی مبلغ پایه بیمه شخص ثالث را معین نموده و اساس حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث تعداد سیلندر خواهد بود. اما باید اظهار داشت که عوامل دیگری نیز در معین کردن قیمیت بیمه شخص ثالث البرز اعمال اثر می‌کنند که در ادامه آن‌ها را عنوان می‌نماییم:

سقف تعهدات بیمه شخص ثالث البرز: حداکثر پوشش جانی و مالی در معین نمودن حق بیمه شخص ثالث اثر می‌گذارد. سقف پوشش جانی بیمه شخص ثالث در محدوده‌ای ثابت و برابر با مقدار دیه مصوب شده هر سال است. با این وجود در صورتی که بیمه گزار مبلغ بالاتری را انتخاب نموده و به پرداخت حق بیمه بیشتری بپردازد، میزان تعهدات مالی شرکت بیمه افزایش خواهد یافت.

جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث: جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث بیمه البرز، شامل مبلغی مشخص است و از بیمه گزارانی که در تمدید بیمه شخص ثالث خود تعلل کرده‌اند اخذ می‌شود. برآورد این جریمه نیز به شکل روزانه و با تقسیم کل مبلغ حق بیمه (بدون تخفیف) بر عدد ۳۶۵ روز که برابر با تمامی روزهای سال است صورت می‌گیرد.

اعتبار بیمه شخص ثالث البرز (کوتاه مدت چند ماهه و بلند مدت یک ساله): بیمه شخص ثالث به طور معمول دارای اعتبار یک ساله است اما گاها بیمه گزار به دلایلی مانند فروش خودرو تمایل به خرید بیمه کوتاه مدت کمتر ازیک سال دارد. بیمه کوتاه مدت البرز به صورت سه ماهه و شش ماهه به بیمه گزاران ارائه می‌شود.

کاربری اتومبیل: این نوع کاربری شامل استفاده شخصی می‌شود و یا به تاکسی‌های درون و برون شهری و تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی مربوط است. (مقدار حق بیمه قابل پرداخت از جانب تاکسی‌ها غالبا بیشتر از خودروهای شخصی است.)

بیمه شخص ثالث البرز

در صورت بروز حادثه بیمه گزار برای دریافت خسارات مالی بیمه شخص ثالث البرز باید با در دست داشتن مدارک زیر به شعب پرداخت خسارت مراجعه نماید:

  • بیمه نامه شخص ثالث طرفین حادثه
  • گواهی نامه طرفین حادثه
  • مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه طرفین حادثه)
  • اصل یا کپی (برابر اصل) دادخواست شاکی
  • اصل یا کپی (برابر اصل) نامه مراجع قضایی
  • اصل یا کپی (برابر اصل) برگه‌های بازجویی طرفین یا رای شورای حل اختلاف یا رای دادگاه
  • اصل یا کپی گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی

توجه: چنانچه سقف خسارات وارد آمده به خودرو معادل ۱۶ میلیون تومان باشد، تنها حضور راننده زیان دیده برای ارائه مدارک کافی است و در غیر این صورت هر دو طرف تصادف باید در شعبه حاضر شده و پس از تایید میزان خسارت ایجاد شده، مبلغ مورد نظر به حساب بانکی مالک خودرو واریز می‌شود.

همین طور بخوانید: بیمه شخص ثالث پارسیان

به منظور دریافت خسارات جانی بیمه گزار باید علاوه بر مدارک ذکر شده، اسناد زیر را نیز به شعبه پرداخت خسارت ارائه نماید:

  • اسناد پزشکی قانونی مصدوم
  • برگه پذیرش بیمارستان شخص آسیب دیده

نکته: در صورت ایجاد خسارت جانی فوت، علاوه بر اسناد مذکور، ارائه کپی شناسنامه باطل شده، برگه معاینه جسد، برگه انحصار وراثت و جواز دفن نیز الزامی خواهد بود.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، بیمه شخص ثالث البرز موارد مختلفی را تحت پوشش قرار می‌دهد و شما می‌توانید بیمه شخص ثالث اتومبیل خود را از این شرکت معتبر خریداری نمایید.

خودرو
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی