بازار ارز تحت‌تاثیر سه عامل مهم است/سیاست ارزی ایران در کمتر کشوری کاربرد دارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد حاتمی‌یزدی در نشست کلاب هاوس خبرآنلاین درباره بازار ارز اظهار داشت: ما باید ببینیم بازار ارز در دوره دولت بعدی به کدام سمت می‌رود. ما این پاسخ را در صورتی می‌توانیم بدهیم که فاکتورهای موثر در نرخ ارز را مشخص کرده باشد و اگر روی این فاکتورها تمرکز نداشته باشیم، پیش‌بینی مسیر نرخ ارز را هم نخواهیم داشت.

وی افزود: یکی از عوامل بسیار موثر در نرخ ارز در حال حاضر نتیجه مذاکرات وین است. شاید این مهم‌ترین عامل است. اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد و روابط ایران با بانک‌های خارجی برقرار شود و واقعا همه بانک‌های دنیا از طرف آمریکا اجازه پیدا کنند که با بانک‌های ایران کار کنند، شرایط نرخ ارز بسیار متفاوت خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: عامل دوم، تصمیم ایران در مورد اف‌ای‌تی‌اف و لوایح چهارگانه مربوط به مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم است.

حاتمی‌یزد افزود: عامل سوم، به سیاست‌های اقتصادی و پولی بانک مرکزی برمی‌گردد. هیچ‌کدام از این سه عامل هنوز تعریف نشده است.

وی عنوان کرد: در مورد عامل اول، فرض می‌کنیم روابط ما با آمریکا آغاز شود. اگر روابط ما با بانک‌های دنیا برقرار شود و نقل و انتقال وجوه ارزی بین بانک‌های ما با کشورهای مختلف مجاز باشد و به خصوص اگر اجازه معاملات دلاری داشته باشیم، آن زمان این احتمال وجود دارد که نرخ ارز پایین‌تر از عددی باشد که الان هست. اما صرف به این‌که اجازه دهند بانک‌ها با ما کار کنند و ما با دلار نتوانیم کار کنیم، عملا استفاده از منابع ارزی یورویی و یا ارزهای دیگر فراهم نخواهد شد.

بازار ارز تحت‌تاثیر سه عامل مهم است/سیاست ارزی ایران در کمتر کشوری کاربرد دارد

این کارشناس اقتصادی گفت: در واقع هر نوع تبدیل دلار به یورو از طریق فدرال رزرو و نیویورک می‌گذرد و تحریم آمریکا در معاملات دلاری مانع از این خواهد شد که از منابع یورویی که در اروپا داریم، استفاده کنیم. نرخ نفت همیشه به دلار تعیین می‌شود، بنابراین اگر نفتی بفروشیم، ولو این‌که بخواهیم به یورو پولش را دریافت کنیم، خریدار باید منابع دلاری خود را بتواند تبدیل به یورو کند و این مستلزم ارتباطاتی با فدرال رزرو یا بانک‌های آمریکایی هست.

حاتمی‌یزد ادامه داد: در رابطه با عامل دوم نیز در حال حاضر کسانی در قدرت هستند و در دوره آقای رییسی هم در قدرت خواهند بود که با اف‌ای‌تی‌اف مخالف هستند. دلایل مختلف دارند، ولی مهم‌ترین دلیلی که عنوان می‌کنند، این است که در شرایطی که ما تحریم هستیم و با بانک‌های دنیا کار نمی‌کنیم، فایده ملحق شدن به اف‌ای‌تی‌اف و پذیرش شرایط اف‌ای‌تی‌اف چیست. به فرض که از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف هم خارج شدیم، ولی وقتی بانک‌ها به دلایل دیگری غیر از اف‌ای‌تی‌اف با ما کار نمی‌کنند، رفع نام ما یا حذف نام ما از لیست سیاه، کمکی به کشور و یا بانک‌های ما نخواهد کرد.

وی متذکر شد: حالا اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد، رفع تحریم بانکی شود، احتمالا مسوولین قدرتمند فعلی سیاستگذاری در کشور با این امر موافقت خواهند کرد که ما به اف‌ای‌تی‌اف ملحق شویم؛ هر چند که این موضوع پروسه طولانی‌ای را بر ما تحمیل خواهد کرد. اما با این حال، امیدواریم مذاکرات هم به نتیجه برسد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: عامل سوم، به سیاست‌های داخل کشور برمی‌گردد. روشی که دولت‌های مختلف از ابتدای انقلاب تاکنون در پیش گرفتند برای کنترل و تنظیم بازار ارز، به هیچ وجه روش کارامدی نبوده است.

حاتمی‌یزد گفت: روش تاکنون این بوده که یک نرخی را تعیین می‌کردند و با آن نرخ، مقادیر زیادی ارز بانک مرکزی ارز می‌فروخته؛ به این امید که بتواند نرخ ارز را کنترل کند. این روش در کمتر کشوری مرسوم است. کشورهای منطقه ما که نرخ ارزشان پایین است، یکی از روش‌هایی که به کار می‌برند، این است که منابع ارزی خود را حراج می‌کنند. این یکی از روش‌هایی است که نرخ بازار بدون فساد و پرونده‌سازی می‌تواند کنترل شود.

وی تصریح کرد: روش دیگری هم اگر در پیش بگیریم، باید مدیریت به‌گونه‌ای باشد که نرخ ارزی که در بازار عرضه می‌شود برای کنترل بازار یا مداخلات بانک مرکزی، باید خیلی نزدیک به نرخ بازار باشد. این نرخ اگر خیلی متفاوت با نرخ بازار باشد، به هیچ‌وجه قابل دوام نیست و کسانی از این محل سوءاستفاده خواهند کرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: امیدوارم سیاست‌های تنظیم بازار ارز تحت مدیریت ریاست جدید بانک مرکزی متفاوت باشد از آنچه که در ۴۰ سال گذشته در ایران عمل شده است.

۲۲۳۲۲۵

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی