علت کم شدن آب رادیاتور چیست؟

رادیاتورهای اتومبیل شایع‌ترین علت خرابی اتومبیل محسوب می‌شوند، اما در عین حال نگهداری از آنها به طرز خارق العاده‌ای ساده است. هنگامی که یک موتور در حال کار است، پیستون‌های آن در هر نقطه بین ۱۵۰۰rpm در حالت موتور بیکار و ۸۰۰۰rpm در مسطح حرکت می‌کنند که این باعث ایجاد گرما و اصطکاک می‌شود. تنها راه خنک نگه داشتن آن‌ها این است که آب از طریق کانال در بلوک موتور جریان یابد و وارد رادیاتور شود.

رادیاتور موتور ماشین شما را خنک نگه می‌دارد و درستی عملکرد آن را می‌توان از طریق دماسنجی که در داشبورد ماشین وجود دارد، مشاهده نمود. چنانچه این نشانگر از ۹۰ درجه بالاتر رود و یا اینکه بوی سوختگی و یا بخار از زیر کاپوت به مشام‌تان رسید، می‌بایست از حرکت بازبایستید و دلایل کم شدن آب رادیاتور را جست‌وجو نمایید

برای آنکه رادیاتور بتواند موتور اتومبیل شما را خنک سازد، باید ماده‌ای از طریق کانال‌ها جریان پیدا کند که این ماده، آب است. البته سیستم خنک کننده اتومبیل شما برای جلوگیری از گرمای بیش از حد به خنک کننده یا ضد یخ نیز نیاز دارد. درست است که برای این منظور می‌توان از آب استفاده نمود، اما برای جلوگیری از جوش آوردن خود آب و گرم‌تر شدن موتور، بهتر است از ماده‌های خنک کننده نیز درون رادیاتور استفاده کرد. با این کار می‌توانید یکی از دلایل کم شدن آب رادیاتور را حذف نمایید.

چرا آب رایاتور ماشین کم می شود؟

آب رادیاتور می‌تواند به دلایل مختلفی کم شود:

  • رادیاتور قطعه ای است که می‌تواند به طور ناگهانی نشتی پیدا کرده و وسیله نقلیه شما را به حاشیه خیابان بکشاند. این قطعه هر روز و هر لحظه‌ای که از خودرو استفاده می‌کنید، کار خواهد کرد. هنگامی که آب در رادیاتور و کانال‌ها گردش می‌کند، گرمای تولید شده موتور را از بین می‌برد و اجازه می‌دهد تا این قطعه برای مدت زمان بیشتری کار کند.
  • اصلی‌ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور، خوردگی رادیاتور است. رادیاتور، شیلنگ‌های آن و تمامی اتصالات می‌توانند بر اثر گذشت زمان دچار زنگ زدگی و خوردگی شوند.
  • از طرف دیگر، وجود ضد یخ‌های ضعیف و بی کیفیت هم می‌تواند به کم شدن آب رادیاتور منجر شود.
  • شیوه ضعیف سرویس خنک کردن موتور که توسط رادیاتو انجام می‌شود نیز از جمله دلایل کم شدن آب رادیاتور محسوب می‌شود.
  • پر شدن بیش از اندازه رادیاتور، سبب افزایش فشار آب شده و در نهایت می‌تواند به کم شدن آب رادیاتور بینجامد.
  • وجود یک ترموستات معیوب که سبب افزایش دما و فشار بیش از حد به رادیاتور شود، کم شدن آب رادیاتور را به همراه خواهد داشت.
  • نشتی از بخاری خودرو، رادیاتور هواگیری نشده، ورود آب به داخل سیلندر خودرو، خرابی رادیاتور، واتر پمپ معیوب، خروج آب از سر سیلندر، جوش آوردن خودرو، وجود قمقمه معیوب رادیاتور، نشت آب رادیاتور از درب منبع انبساط، نشت آب از بلوکه سیلندر از سایر علل کم شدن آب رادیاتور خودرو هستند.

از دست ندهید:

علت جا نرفتن دنده ماشین + عیب یابی

راهنمای تعمیر آمپر بنزین خودرو

زمان تعویض آب رادیاتور خودرو

آب رادیاتور را کی عوض کنیم؟ برای آنکه بدانید زمان تعویض آب رادیاتور خودرو چه زمان است، باید به عقربه و نشانگر موجود در دماسنج موتور در داشبور خودرو توجه نمایید. چنانچه این عقربه به ناحیه قرمز حرمت کرد به این معنا است که آب رادیاتور کم شده، موتور بیش از اندازه گرم است و یا اینکه میزان خنک کننده در رادیاتور کاهش یافته است.

همچنین ممکن است چراغ دماسنج موتور نیز روشن شود که این از مشکلاتی در رادیاتور خبر می‌دهد. بلند شدن بخار از رادیاتور و همچنین سخت کار کردن فن خودرو همگی از نشانه‌های داغ شدن موتور و کمبود آب در رادیاتور است.

کم شدن آب رادیاتور خودرو

چگونه آب رادیاتور را عوض کنیم؟

اگر خودرو شما به جوش آمده است و چاره‌ای جز بررسی رادیاتور ندارید، می‌توانید به شیوه زیر عمل نمایید:

برای آنکه وضعیت رادیاتور را بررسی نمایید، می‌بایست حتما ماشین را خاموش نمایید. تا زمانی که رادیاتور و موتور خنک نشده، چیزی را لمس نکنید، زیرا ممکن است آب داغ بیرون پاشیده شود. بعد درب کاپوت را باز نمایید و رادیاتور را پیدا کنید. مخزن مایع رادیاتور را پیدا کنید. اگر مایع خنک کننده در حال جوشیدن است، تا زمانی که خنک نشود کاری نکنید. بهتر است اجازه دهید موتور در طول شب خنک شده و سبب اقدام به تعویض آب رادیاتور نمایید.

هنگامی که موتور و رادیاتور خنک شدند، درپوش رادیاتور را بردارید. سطح مایعات درون مخزن را بررسی کنید. مایع درون مخزن بابد در هنگام خنک شدن موتور بین علائم MAX و MIN در مخزن باشد. اگر میزان آن کم است، مخلوطی از ۶۰ درصد مایع خنک کننده و ۴۰ درصد آب به مخرن اضافه نمایید.

خودرو
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی