قوه قضائیه: ایرانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ترکیه با سفارت مشورت کنند

بنا بر آمار‌های رسمی ترکیه شهروندان ایرانی در صدر فهرست خریداران خارجی خانه در این کشور قرار دارند. در جدیدترین گزارش مرکز آمار ترکیه که فروردین‌ ماه امسال منتشر شد، آمده بود شهروندان ایرانی در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ حدود دو هزار و ۳۰۰ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده‌اند.

حال قوه قضائیه ایران به شهروندانی که قصد سفر به ترکیه را دارند، توصیه کرده تا قبل از هر گونه خرید ملک یا سرمایه‌گذاری در این کشور با “سفارت جمهوری‌اسلامی و سرکنسولگری‌های ایران در استانبول، ارزروم و طرابوزان” مشورت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا علیرضا ساوری، رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفته، بهتر است اتباع ایرانی که قصد سرمایه‌گذاری در ترکیه را دارند، امور تجاری خود را “از طریق مراجع رسمی” پیگیری کنند.

این مقام قوه قضائیه همچنین از اتباع ایرانی خواسته “از هرگونه بحث‌های غیراصولی سیاسی و ابراز همدردی با اتباع کشور میزبان، زمانی‌ که از کشور متبوع خود اظهار نارضایتی می‌کنند” بپرهیزند. او مشخص نکرده منظور از “بحث غیراصولی سیاسی” چه بوده و چه مواردی را شامل می‌شود.

سقوط ارزش لیر و افزایش قیمت برق و گاز موجی از اعتراض‌های سراسری در ترکیه را به همراه داشته است. در همین حال با توجه به اتکای ترکیه به واردات نفت و گاز و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در جهان در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، افزایش بیش‌ از پیش قیمت‌ها و نرخ تورم در این کشور دور از انتظار نیست.

به رغم این شرایط ترکیه همچنان یکی از مقاصد جذاب برای ایرانی‌ها جهت سرمایه‌گذاری و زندگی به شمار می‌رود. اتباع ایرانی برای سفر به ترکیه نیازی به ویزا ندارند و مجاز هستند حداکثر سه ماه در این کشور اقامت داشته باشند.

از همین رو نیز در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، شمار زیادی از سایت‌ها و صفحات به زبان فارسی در راستای ارائه مشاوره‌های اقامتی یا سرمایه‌گذاری برای ایرانیان فعالیت دارند. خرید ملک و خانه به ارزش ۴۰۰ هزار دلار “به شرط عدم فروش و انتقال به مدت سه سال” و همچنین “خرید ملک با ویژگی‌های کاندو” که در دفتر رسمی به ثبت رسیده باشد، از جمله شرایط اصلی دریافت حق شهروندی ترکیه به حساب می‌آید.

ترکیه به عنوان مقصد سفر تفریحی نه تنها در میان شهروندان ایرانی بلکه بین مقامات جمهوری اسلامی و خانواده‌های‌شان نیز محبوب است. در روزهای گذشته تصاویری از خانواده رئیس مجلس شورای اسلامی در بازگشت از سفر به ترکیه واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت. همسر، دختر و داماد محمدباقر قالیباف برای تهیه “سیسمونی” به ترکیه سفر کرده و بنا بر گزارش‌ها بار همراه این خانواده به اندازه‌ای زیاد بود که موجب جلب توجه مسافران و مأموران فرودگاه شد. انتشار تصاویر خانواده قالیباف به بحث‌ها در مورد فساد و رانت‌خواری رایج در میان مقامات حکومتی در ایران دامن زده است.

اخباراقتصادمهاجرت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی