هشدارهای خاموش ابتلا به انواع سرطان‌ها را جدی بگیرید!

اگرچه بسیاری از سرطان ها در مراحل اولیه شناسایی قابل درمان هستند، موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا، اقدام به انتشار لیستی از علائم مبهم که نباید به هیچ وجه نادیده گرفته شوند، کرده است:

خشونت صدا همراه با صدای خس خس: خس خس یا خشونت صدا در اثر ابتلا به سرماخوردگی طبیعی است اما اگر این علامت در عرض دو تا سه هفته رو به بهبودی نرفت، نیاز به چک کردن دارد. خشونت صدای مداوم می تواند نشان دهنده ابتلا به سرطان گردن باشد. خس خس سینه نیز باید از طریق رادیوگرافی قفسه سینه بررسی شود و بخصوص اگر این علامت نیز بیش از سه هفته به طول بینجامد، می تواند نشان دهنده ابتلا به سرطان ریه باشد.

تعریق سنگین شبانه: بروز این علامت در دوران یائسگی طبیعی است اما تعریق شبانه سنگین می تواند نشانه ای از ابتلا لنفوم؛ تومور در حال توسعه در سلول های لنفاوی نیز باشد. مبتلایان به این بیماری به این دلیل که سلول های لنف مقدار زیادی انرژی استفاده می کنند، سوخت و ساز بالایی دارند به طوری که تعریق شبانه یکی از نشانه های متابولیسم بالا در آنها است. دیگر نشانه های ابتلا به این سرطان شامل، لمس توده حدود دو سانتی متری یا بیشتر در زیر بغل، کشاله ران و یا اطراف گردن است.

سوزش مزمن سر دل: بعد از مصرف غذاهای چرب و تند، این احساس غیر طبیعی نیست اما اگر مشکل بیش از سه هفته و مداوم به طول بینجامد و شما نیاز به مصرف منظم آنتی اسیدها داشته باشید، ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده یا مری مطرح شود. حتی این علامت می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان پانکراس و یا تخمدان باشد.

کمردرد: در انگلستان حدود دو نیم میلیون نفر از مردم از کمردرد رنج می برند. برای حدود ۹۹ درصد از این افراد مشکلات اسکلتی عضلانی مطرح است اما کمردرد در مابقی آنها می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان لوز المعده باشد. نشانه های معمول این بیماری، درد در قسمت فوقانی شکم است که به سراسر کمر گسترش می یابد. این سرطان با خستگی و کاهش وزن نیز همراه است.

خونریزی بعد از یائسگی: تجربه خونریزی حتی بعد از یائسگی می تواند از نشانه های اولیه ابتلا به سرطان آندومتر باشد. سرطان آندومتر که در حال افزایش در میان زنان انگلیسی است، با اضافه وزن همراهی دارد و اگر زود تشخیص داده شود، به طور کامل قابل درمان است.

مشکلات ادرار: با افزایش سن و بزرگی غده پروستات، ادرار کردن مکرر بخصوص در شب در مردان بسیار شایع است اما این علامت می تواند همراه با مشکل در شروع دفع ادرار، نشان دهنده ابتلا به سرطان پروستات باشد و نیاز به انجام آزمایش و نمونه برداری وجود دارد.

مشکلات بلع: اختلالاتی مانند سکته مغزی، آسیب های مغزی و دیگر شرایط پزشکی می توانند منجر به مشکلات بلع شوند اما گاهی اوقات این علامت ممکن است نشانه کلیدی ابتلا به سرطان سر و گردن باشند. سایر علائم شامل درد در پشت دهان است. کسانی که سیگار می کشند و یا الکل می نوشند، بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان ها هستند.

شل شدن مدفوع: دفع دردناک همراه با تغییر رنگ اگر همراه با خونریزی بوده و به مدت بیش از دو هفته طول بکشد، می تواند چیزی غیر از یبوست بوده و نشان دهنده ابتلا به سرطان روده و یا در موارد نادر سرطان تخمدان و یا پانکراس باشد.

زخمی که بهبود نمی یابد: زخمی که دو تا ۴ هفته از عدم بهبود آن می گذرد، می تواند نشانه ابتلا به سرطان پوست باشد. خطر خوب این است که سرطان پوست به راحتی قابل تشخیص است و به درمان به خوبی پاسخ می دهد.

دهان یا زبان زخم: بسیاری از مردم از زخم های دهانی ناشی از عفونت های ویروسی رنج می برند اما زخم دهانی که سه تا ۴ هفته از زمان آن می گذرد و هنوز بهبود نیافت، با یا بدون درد، می تواند نشان دهنده ابتلا به سرطان دهان باشد. تکه های سفید رنگ روی زبان یا داخل دهان باید برای تشخیص این سرطان مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: telegraph

سبک زندگی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی