دانشجویان جزو گروه‌های مرجع فرهنگ سازی اهدای خون هستند

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  پیمان عشقی با تاکید بر حضور دانشجویان در خصوص اهدای خون و اهمیت فرهنگ سازی اهدای خون در فضای دانشگاهی و دانشجویی، افزود: امسال در خصوص حضور دانشجویان در حوزه اهدای خون، برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته؛ به نحوی که در کمپین‌ها و اجتماعات دانشجویی در این خصوص فرهنگ سازی مناسبی در حال انجام است.

دانشجویان و جوانان به اهداکنندگان ثابت و مستمر خون در کشور تبدیل شوند

وی خطاب به دانشجویان در خصوص اهمیت جایگاهی که در فرهنگ سازی اهدای خون و اهدای خون دارند، گفت: دانشجویان جایگاه بسیار ویژه‌ای در هر حوزه‌ای در جامعه دارند و من خواهش دارم این نسل هر چه سریعتر به اهداکنندگان ثابت و مستمر خون در کشور تبدیل شوند.

عشقی افزود: متاسفانه اهداکنندگان مستمر و عزیز ما در حوزه اهدای خون که بیش از دو بار در سال اهدای خون انجام می‌دهند، روز به روز در حال کم شدن هستند.

۶۰ درصد اهداکنندگان خون در کشور اهداکنندگان مستمر هستند

مدیرعامل سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: به واقع در حال حاضر ۶۰ درصد اهداکنندگان خون در کشور اهداکنندگان مستمر هستند که در حال افزایش سن بوده و در آینده نزدیک امکان اهدای خون ندارند. پس باید به فکر جایگزین‌هایی به جای این عزیزان باشیم.

وی تصریح کرد: امید ما در این حوزه به جوانان است و اهداکنندگان جوان و بار اولی در این مسیر بسیار مهم هستند. بر این اساس تلاش داریم با اجرای برنامه‌های مختلفی از جمله پویش‌ها و کمپین‌های اهدای خون، بتوانیم به جذب این عزیزان در این امر خداپسندانه نایل شویم.

عشقی عنوان کرد: هر چه اهداکنندگان جوان، مستمر و بانوان افزایش بیشتری پیدا کنند، خون سالم‌تری در اختیار مراکز درمانی قرار خواهد گرفت.

وی با انتقاد از حضور کمرنگ بانوان در حوزه اهدای خون اظهار داشت: از زمانی که در این جایگاه قرار گرفته‌ام در خصوص اهدای خون بانوان به صورت جدی وارد عمل شده‌ام و اهدای خون بانوان را به صورت جدی پی‌گیری کرده‌ام. در این خصوص شعار ما متمرکز بر این موضوع بوده است که «با اهدای خون بانوان، هر منزل تبدیل به یک پایگاه اهدای خون خواهد شد».

عشقی با تاکید براینکه دانشجویان در مسیر فرهنگ سازی اهدای خون در کشور جزء گروه‌های مرجع  هستند، گفت: از اهداکنندگان بار اولی تقاضا داریم اهدای خون خود را به صورت برنامه‌ریزی شده در طول سال حفظ کنند و هر فردی که بیش از دو بار در طول سال خون اهدا کند به اهداکننده مستمر خون در کشور تبدیل خواهد شد.

این استاد دانشگاه، تهران را یکی از بیشترین مصرف کنندگان خون در کشور نسبت به جمعیت دانست و گفت: در تهران بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ واحد خون در طول یک روز اهدا می‌شود. تهران یکی از بیشترین مصرف کنندگان خون در کشور نسبت به جمعیت است. تعداد بیمارستان‌هایی که در تهران ساخته شده است در حوزه‌های مختلف مانند پیوند مغز استخوان، جراحی‌های قلب و نظایر آن قابل توجه است به نحوی که۱۶۰ بیمارستان از ۹۰۰ بیمارستان کشور در تهران ساخته شده است که این مراکز فوق تخصصی هستند و بیماران پیوند قلب، هموتراپی، دیالیزی، جراحی قلب، همودیالیز و نظایر آن در این مراکز پذیرش می‌شوند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی