گرانی با سفره مردم ایران چه کرده است؟

? مصرف نان در ایران، 2 تا 3 برابر کشورهای مختلف/ مردم فقط به فکر سیر شدن شکم، نه تامین نیازهای بدن/ حتی یک سوم سرانه دنیا هم شیر نمی خوریم!

?زینب واعظ مهدوی پژوهشگر: نان به عنوان کالایی که مهم ترین منبع غذایی جهان است. طی یک دهه اخیر مصرف گندم هر فرد از 170 کیلو در سال 1390 به 162 کیلو در سال 1396 رسیده بود اما درسال 99 این مقدار به 168 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

?این نشان می دهد در سال های اخیر افزایش بی رویه قیمت باعث شده است مصرف گندم توسط مردم افزایش پیدا کند. سرانه مصرف نان در کشور بیش از 156 کیلوگرم است.

?مطالعات مختلف نشان می دهد که مصرف نان در کشور ما 2 تا 3 برابر کشورهای مختلف است. این نشان می دهد افراد به سمت سیری شکمی حرکت می کنند و دریافت حداقل کالری را در برنامه خودش دارند.

?از سویی این یک هشدار برای کشور و مسئولین است که هرگونه گران کردن قیمت نان می تواند با گرسنگی جایگزین شود. قیمت نان در حد امکان باید ثابت نگه داشته شود و به هیچ وجه در رویه های جاری کشور درباره قیمت ها نباید قرار بگیرد.

?لبنیات به عنوان یک ماده با ارزش غذایی بالا، از آذر ماه سال 1389 که قطع یارانه شیر موجب افزایش هزینه های تمام شده تولید آن شد، قیمت لبنیات افت و خیزهای بالایی دارد.

?طی سال های اخیر مصرف شیر و محصولات لبنی از 127 کیلوگرم در سال 90 به 100 کیلوگرم در سال 1397 رسیده است. این در حالی است که کمتر از یک سال پیش ما با افزایش قیمت های بیشتری مواجه بوده ایم.

?سرانه مصرف شیر برای هر فرد ایرانی 30.2 کیلوگرم است که در سال 1398 به 28.2 کیلوگرم رسیده است. این در حالی است که مصرف سرانه شیر در دنیا 117 کیلوگرم است.

اخباراقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی