چه نوع رژیم کاهش وزن بگیریم که هیچگونه آسیب به بدن وارد نشود؟

بنابراین نوع رژیم غذایی برای کاهش وزن یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های شما برای رسیدن به وزن ایده‌ال است. چراکه در یک رژیم غذایی سالم، باید از مواد مغذی، ویتامین‌ها، معدنی و هر آنچه که بدن شما به آن نیاز دارد به اندازه کافی استفاده کنید، اما مقدار این مواد باید کنترل شده باشد و از طرفی میزان چربی آن‌ها نیز در پایین‌ترین سطح ممکن باشد.

همانطور که می‌دانید روغن خوراکی و دانه‌های روغنی مهمترین منابع برای تأمین انرژی و چربی‌های مورد نیاز بدن هستند. یک رژیم غذایی خطرناک که به‌راحتی می‌تواند به بدن شما آسیب وارد کند رژیمی است که فاقد چربی، روغن و دانه‌های روغنی باشد. بنابراین شما نباید چربی را از رژیم غذایی خود حذف کنید چرا که به واسطه آن ویتامین‌های محلول در چربی توسط بدن جذب نخواهند شد.

روغن مناسب آشپزی

فواید مصرف روغن‌های گیاهی

یکی از مهمترین فواید مصرف روغن‌های گیاهی، تأمین چربی مورد نیاز بدن و کمک به جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E و K است. کیفیت روغن مایع گیاهی که برای تهیه غذا از آن استفاده می‌کنید تأثیر چشمگیری روی سلامت رژیم غذایی شما دارد. برخی از روغن‌های گیاهی میزان ترانس بالا یا اسیدهای چرب اشباع بالایی دارند که عامل مهمی در افزایش کلسترول بد خون، گرفتگی عروق و ابتلا به بیماری‌های قلبی است. اما برخی دیگر از روغن‌های خوراکی گیاهی فاقد ترانس و فاقد کلسترول بوده و از طرفی میزان اسیدهای چرب اشباع آن‌ها در مقایسه با اسیدهای چرب ضروری مانند امگا۳، امگا۶ و مگا ۹ بسیار ناچیز و قابل اغماض است.

در بسیاری از روش‌های آموزش آشپزی رژیمی گفته می‌شود که به جای سرخ کردن طولانی‌مدت مواد غذایی و یا سرخ‌کردن عمیق، تلاش کنید غذا را در فر بپزید یا گریل کنید تا از روغن خوراکی گیاهی کمتری استفاده کنید. به این ترتیب چربی و کالری مورد نیاز بدن خود را نیز تأمین کرده‌اید. با این روش به‌راحتی می‌توانید غذاهای کم کالری را با خرید روغن خوراکی بدون ترانس و بدون کلسترول در رژیم غذایی خود بگنجانید.

چه نوع رژیم کاهش وزن بگیریم که هیچگونه آسیب به بدن وارد نشود؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مصرف روغن‌های گیاهی برای بدن ضروری هستند بنابراین همواره تلاش کنید طبق دستور پزشک مقدار متعادلی از روغن زیتون، ذرت، آفتابگردان یا کنجد را برای پخت غذا و تهیه سالاد استفاده کنید. به این ترتیب به مرور زمان به اصلی‌ترین هدف خود یعنی کاهش وزن رسیده‌اید و در کنار آن نیز هیچ‌گونه آسیبی به بدن شما وارد نخواهد شد.

آیا می‌دانید روغن مناسب آشپزی کدام است؟ با فواید مصرف روغن‌های گیاهی برای بدن آشنا هستید؟ آیا برای کاهش وزن با روش اصولی، نیازمند آموزش آشپزی رژیمی هستید؟

انواع روغن های مایع گیاهی

به‌عنوان کسی که به دنبال کاهش وزن اصولی است و از طرفی به رژیم غذایی سالم اهمیت می‌دهد، نوع روغن مایع گیاهی که مصرف می‌کنید، از اهمیت بسیاری برخوردار است. کیفیت بالا و مواد مغذی موجود در روغن می‌تواند سطح کیفیت غذایی که آماده کرده‌اید را ارتقاء دهد. اما اگر روغن مصرفی دارای اسیدهای چرب اشباع بالا باشد، نه تنها ارزش غذایی وعده رژیمی شما را کاهش خواهد داد، بلکه منجر به افزایش وزن و بیماری‌های مرتبط با آن خواهد شد.

به‌طورکلی می‌توان گفت، روغنی برای آشپزی رژیمی مناسب است که فاقد اسیدهای چرب اشباع بوده اما در مقابل سطح بالایی است اسیدهای چرب‌ تک‌غیراشباع و اسیدهای چرب چندغیراشباع داشته باشد. اسیدهای چرب‌تک‌غیراشباع و چندغیراشباع در واقع امگا۳، امگا۶ و امگا۹ هستند که روغن زیتون بالاترین سطح از آن‌ها را داراست. پس از روغن زیتون می‌توانید از روغن ذرت و آفتابگردان نیز استفاده کنید. روغن ذرت در مقایسه با دیگر روغن‌های گیاهی بیشترین میزان مقاومت در مقابل اکسیداسیون را داشته و در نتیجه بیشترین میزان ماندگاری را دارد. وجود فیتواسترول‌ها به‌عنوان یک ضدالتهاب طبیعی قوی در کنار ویتامین E به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی، اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش خواهد داد. روغن آفتابگردان حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین E است که عامل مهمی در حفظ سلامت پوست‌ومو و مقابله با بیماری‌هایی چون سرطان است.

نکاتی تحت عنوان آموزش آشپزی رژیمی

اگر به‌دنبال یک رژیم غذایی اصولی برای کاهش وزن هستید، رژیمی که هیچ‌گونه آسیبی به بدن شما وارد نکند، باید از همه مواد غذایی به اندازه نیاز بدن خود استفاده کنید. در این راستا نباید هیچ ماده غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید و برای سرخ کردن و پخت مواد غذایی باید مصرف روغن‌های گیاهی فاقد ترانس و فاقد کلسترول را شروع کنید. از طرفی باید تلاش کنید در هر وعده غذایی مقدار روغن مایع گیاهی مصرفی را به حداکثر یک قاشق غذاخوری کاهش دهید. بنابراین لازم است روش‌های دیگر پخت را برای آماده‌سازی غذا امتحان کنید. روش‌هایی مانند گریل کردن یا پخت غذا در فر که عملاً به کمترین میزان روغن خوراکی گیاهی نیاز دارند.

باتوجه به توضیحاتی که ارائه شد و همین‌طور اهمیت و فواید مصرف روغن‌های گیاهی پیشنهاد می‌کنیم، این‌بار که برای خرید روغن خوراکی به فروشگاه مراجعه کردید، ترکیبات تشکیل‌دهنده روی بسته را به دقت بخوانید و محصولی انتخاب کنید که فاقد ترانس و فاقد کلسترول بوده و دارای ویتامین E، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری مانند امگا۳ و امگا۶ و امگا۹ باشد.

۲۱۲۱

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی