زنانه و مردانه شدن پارک های تهران چقدر صحت دارد؟

ناصر امانی، عضو شــورای شــهر تهران درباره طرح اختصاص فضــای مادر و کودک در برخی از پارک های تهران، گفت: »طرحی که شــهرداری دارد اجــرا می کندیکی از ایده هایی است که آقای زاکانی از ابتدای حضورشــان در شــهرداری مطرح کرده بودند.

نظر ایشــان این اســت که برخی از خانم ها که با بچه های کوچک شــان به پارک ها می آیند، باید امکان داشته باشند که راحت تر بتوانند با بچه های شان بازی و به طور کلــی حرکتی کنند که در فضای عمومی پارک برای شان امکان پذیر نیست. لذا نظرشان این است که در هر محله ای از شــهر تهران، بخشــی از فضای یکی از پارک ها را به شــکلی تغییر کاربری دهند که نیاز مادران و کودکانی که به پارک می آیند را برآورده کنند.

« ویدر گفت و گو با »انتخاب«، ادامه داد: »آنچه آقای زاکانی مطرح کردند و ما از ایشان شنیده ایم، همین است. البته گویا نزدیک بــه ۲۰ و خرده ای از آن هــا را در برخی از مناطق اجرا کرده اند. من موفق نشده ام که این پارک ها را ببینم که به چه شکلی است ولی واقعا طرح زنانه و مردانه کردن پارک ها به هیچ عنوان مطرح نیســت. نه شهرداری این موضــوع را مطرح کرده اســت و نه ما به عنوان اعضای شــورای شــهر این را می پذیریم که پارک های تهران حالت جنســیتی بگیرد و تفکیک شــود.« امانی تاکید کرد: »انگیزه، انگیزه خوبی ست و به باور من برخی افراد در این زمینه اظهار نظرات تند و افراطی می کنند.

هدف این بوده کــه در هر محله ای بخشــی از یک پارک به مادرانی که می خواهند با بچه های خود راحت تر باشند، اختصاص پیدا کند.«

این عضو شورای شهر در پاسخ به پرسشــی مبنی بر اینکه آیا قرار است برای اجرای این طرح، حصارکشییا دیوارکشی هم صورت گیرد، گفت: »من تا کنون از این پارک ها بازدید نکرده ام ولی ظاهرا قصدشــان این بوده که دید نداشــته باشــد. به هر حال خانم هایی که به این مجموعه ها می روند، می خواهند لباس های خود را در بیاورند و ورزش کنند طبیعتــا باید از دید نامحرم دور باشــند. اما اینکه قرار اســت دیواریا حصاری کشــیده شــود را چــون هنوز ندیده ام، نمی دانم ولی اختصاصی مادر و کودک اســت. یعنی یک بخشی از پارک را می خواهند به مادرانی اختصاص دهند که با فرزند و بدون همسرشــان به پارک می آیند.« امانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این طرح به معنای جدا کردن دیگر اعضای خانواده یا محرومیت شمار دیگری از شهروندان نیست، بیان کرد: »بقیه فضای پارک در اختیار عموم است. قرار نیست کل پارک را اختصاص به مادران و کودکان دهند و بقیه را محروم کنند. ممکن اســت در اجرا مشــکلی پیش آمده باشــد و من هــم چون تاکنــون ندیده ام، نمی توانــم قضاوتی کنم اما به هیچ عنوان قرار نیســت پارک حالت جنســیتی پیدا کند. اگر در اجرا مشکلی پیش بیاید حتما تذکر خواهیم داد.«

آفتاب يــزد – گروه شــبکه

اخبارجامعه
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی