باغ جهان نما شیراز نمایی بهشتی از شهر بهار نارنج ها

باغ جهان نما شیراز یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی در استان فارس است که به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند شناخته می‌شود. این باغ دل انگیز از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و گردشگران داخلی و خارجی زیادی هرساله از آن بازدید می‌کنند. باغ جهان نما که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، کهن‌ترین باغ شیراز نیز است و فراز و نشیب‌ها و اتفاقات بسیاری را به خود دیده است. اگر شما هم قصد به شیراز سفر کنید و از این باغ تاریخی و بی‌نظیر بازدید نمایید، می‌توانید از طریق سامانه رزرواسیون اقامت 24 لیست هتل های شیراز را مشاهده نموده و با مقایسه آنها رزرو هتل مناسب خود را انجام دهید.

تاریخچه باغ جهان نما

باغ جهان نما که به عنوان کهن‌ترین باغ شیراز شهرت دارد، در زمینی به وسعت 40000 متر مربع قرار گرفته است. قدمت این باغ تماشایی به دوران آل مظفر و آل اینجو باز می‌گردد و تا زمان حکومت صفویه رونق بسیاری داشته و از آبادانی خوبی برخوردار بوده است. در روزهای پایانی حکومت افشاریان به خاطر مشکلات داخلی کشور، آسیب‌های زیادی به این باغ وارد شد اما در سال 1185 به دستور کریمخان زند باغ جهان نما که در آن زمان به باغ وکیل شهرت داشت، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در همان زمان عمارتی هشت ضلعی نیز در وسط باغ ساخته شد و حصار کشی و درختکاری در باغ انجام گرفت.
کریمخان از باغ جهان نما به عنوان محل پذیرایی و استراحت مهمانان خود استفاده می‌نمود. همچنین در زمان قاجار و پهلوی نیز از این باغ سرسبز و دلنشین برای پذیرایی از مهمانان حکومتی بهره می‌گرفتند. بعد از انقلاب اسلامی این ملک در اختیار سازمان شهرداری قرار گرفت و پس از مرمت و بازسازی‌های لازم به عنوان باغ موزه ادبیات فعالیت خود را آغاز نمود و بازدید از آن برای عموم آزاد شد.

عمارت اصلی باغ جهان نما

عمارت هشت ضلعی باغ جهان نما که شباهت به ساختمان‌های موسوم به کلاه فرنگی دارد، با آجرکاری بسیار زیبایی ساخته شده است. داخل این عمارت یک حوض از سنگ مرمر یکپارچه قرار گرفته و در چهار گوشه آن چهار شاه نشین ساخته شده است. دو حوض با فواره‌های سنگی نیز در ضلع‌های شرقی و غربی عمارت و در مقابل شاه نشین‌ها تعبیه شده‌اند. شاه نشین‌ها که محل استراحت و پذیرایی از مهمانان محسوب می‌شدند، دارای سقف بلند با تزئینات مقرنس کاری ساده گچی هستند.
مابین این شاه نشین‌ها اتاق‌هایی دو طبقه طراحی شده و برای این عمارت از پنجره‌های چوبی استفاده شده است که در طول سالیان با پنجره‌های آهنی جایگزین شدند. دورتادور عمارت طاق نماهایی وجود دارد که در برخی از آنها آثاری از کاشی کاری‌های دوران زندیه باقی مانده است. همچنین مسیرهای منظم و خاص در چهار طرف این عمارت ساخته شده که با درختکاری و گل کاری به عنوان مسیرهای 4 باغ شهرت دارند. برای باغ جهان نما 4 درب بزرگ تعبیه شده که سه در بر روی محور اصلی باغ واقع شده‌اند و به طور مستقیم به کوشک یا همان عمارت اصلی در وسط باغ راه دارند.
در سال‌های اخیر درون عمارت باغ موزه‌ای دایر شده که شامل آثار ارزشمندی همچون اسکناس، تمبر، اشیا تاریخی و تابلوهای نقاشی است.

دیدنی های باغ جهان نما

علاوه بر عمارت اصلی که مهمترین بخش باغ جهان نما محسوب می‌شود، دیدنی‌های دیگری نیز در این باغ برای تماشا وجود دارند. از مهمترین آنها می‌توان به درختان معرق کاری شده اشاره نمود. این درختان که خشک شده‌اند با معرق کاری جلوه زیبایی پیدا نموده و فضای باغ را زیباتر کرده‌اند. معرق کاری روی تنه درختان باغ جهان نما توسط آقای عمادی یکی از مجسمه سازان مشهور شیراز بر اساس داستان‌هایی همچون سیمرغ و منطق الطیر و نقوش ترنج، گل و مرغ صورت گرفته است.
از دیگر دیدنی‌های باغ جهان نما می‌توان به فضای زیبای آن اشاره کرد. در این باغ درختان مختلفی همچون سرو، کاج، نارنج، میوه و گل‌های بسیار زیبای رز، بنفشه و داوودی به چشم می‌خورند که فضای دلنشین و تماشایی ایجاد نمودند. همچنین این باغ دارای چهار گذرگاه و دو حوض کوچک و بزرگ و یک آب نما نیز می‌باشد که باعث طراوت و لطافت هوای محیط می‌شوند.

امکانات باغ جهان نما

در باغ جهان نما برای رفاه حال گردشگران و بازدیدکنندگان امکانات مختلفی در ظر گرفته شده است. مسیرهای پیاده روی، عکاسی با لباس‌های سنتی، کافه، فروشگاه صنایع دستی و سوغات، نمازخانه، سرویس بهداشتی و نیمکت‌های متعدد از مهمترین امکانات این باغ تاریخی محسوب می‌شوند.

باغ جهان نما شیراز

باغ جهان نما کجاست؟

این باغ زیبای ایرانی در خیابان حافظ شهر شیراز واقع شده است و برای دسترسی به آن می‌توان از وسایل حمل و نقل عمومی و یا خودرو شخصی استفاده نمود. اگر قصد دارید با اتوبوس خود را به باغ جهان نما برسانید باید از خط پایانه ولیعصر-رکن آباد یا خط میدان کلبه-میدان رکن آباد استفاده کنید و سپس در ایستگاه چهارراه حافظ پیاده شده و در خیابان حافظ با پیاده روی کوتاهی به ورودی باغ خواهید رسید.
همچنین می‌توانید از تاکسی‌های خطی و یا تاکسی‌های آنلاین نیز برای دسترسی به باغ جهان نما استفاده کنید. به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم هنوز مسیر مترو و ایستگاهی نزدیک باغ جهان نما وجود ندارد.

ساعت بازدید از باغ جهان نما

گردشگران می‌توانند همه روزه از ساعت 8 الی 22 از باغ زیبا و تماشایی جهان نما در شیراز بازدید نمایند.

برای رزرو هتل و اقامتی راحت و خاطره انگیز، می‌توانید به مرکز رزرواسیون اقامت 24 مراجعه کنید و با مشاهده لیست هتل‌های شیراز، از میان هتل هایی مانند هتل بزرگ شیراز، هتل الیزه شیراز و… بهترین انتخاب را داشته باشید. اقامت 24 مرکز ملی رزرواسیون اماکن اقامتی کشور و اولین و تنها مرکز رسمی رزرو هتل در ایران است که موافقت اصولی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در این زمینه دارد.

گردشگری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی