موسم عمل به وعده‌ها

استقرار دولت یک‌دست و صاحب اقتدار و هم راستا با حاکمیت نیاز امروز ایران بود. امید است با تشکیل کابینه لایق و کارآمد، بر مشکلات اقتصادی فایق آید.

هیچگاه در زمان تبلیغات ریاست جمهوری این‌طور وعده‌های اقتصادی و برنامه‌های اقتصاد محور پررنگ نبود؛ به‌دلیل این‌که هیچ‌گاه ایران بعد از جنگ ٨ ساله این‌طور در وضعیت اسفناک اقتصادی نبوده است که بخشی  زاییده تحریم‌های خارجی و بخش اعظم محصول ناکارامدی مدیران اجرایی داخلی بوده است.

اگرچه مردم در وضعیت بحرانی و بد معیشتی هستند، اما به وعده‌های یارانه ٤٥٠ هزار تومانی و یا وام ٥٠٠ میلیون تومانی نامزدها رای ندادند و به دنبال انتخاب گزینه اصلح و کارآمد در جهت رفع آلام خود بودند. و این نشان از بلوغ و آگاهی مردم و درک نسبی از وضعیت واقعی اقتصاد ایران دارد و این‌که مردم به دنبال وعده‌های پوپولیستی نیستند. مردم به دنبال ثبات و ارامش اقتصادی هستند؛ اگرچه این مهم نیاز به زمان و برنامه دارد.

برخی واقعیات اقتصاد ایران که می‌بایست در نظر داشت تا بتوان براساس آن برنامه ارائه داد:

–  ایران ششمین کشور با تورم بالا در جهان است و یکی از هشت کشور دارای تورم دو رقمی بین ١٨٦ کشور دنیا که در ٤ دهه گذشته فقط ٤ سال تورم تک‌رقمی را تجربه کرده است.

– در ١٠ سال گذشته رشد نقدینگی ١٠ برابر شده است و وقتی ما به ازای تولید و تجارت نداشته باشد، برای هر اقتصاد سم مهلک است و یا به عبارتی نقدینگی به سمت تولید نمی‌رود، چون بازدهی و جذابیت ندارد.

– کاهش ٤0 درصد میانگین قدرت خرید مردم در یک دهه اخیر و همزمانی آن با ضریب جینی کشور، یعنی قدرت خرید در دهک‌های پایین افزایش چشم‌گیری داشته است .

– طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس طی دهه اخیر ٣٥ درصد از جامعه یعنی چهار دهک زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

دولت باید بتواند با گفتمان سازنده با مردم، اعتماد همه آنهارا جلب کند و با کابینه‌ای از مدیران شایسته و جوان تشکیل دهد و قدرت انجام اصلاحات ساختاری را پیدا کند، که به ذکر مواردی اکتفا می‌کنم؛

– تک نرخی کردن نرخ ارز

– هدفمندی یارانه‌ها

– امروز بیش از ١٥٠٠ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و غیر نقدی در کل جامعه تزریق می‌شود، یعنی هر ایرانی سالانه ١٦ میلیون تومان، اما در نتیجه همه ناراضی  هستند.

– تنظیم نظام بودجه‌ای بدون و یا کسری حداقلی

– هدف‌گذاری تورم تک رقمی

– واقعی کردن قیمت سه عنصر کلیدی در اقتصاد؛ نرخ ارز، نرخ سود بانکی و بهای حامل‌های انرژی

– رفع موانع تولید

– افزایش پشتیبانی‌ها در جهت رونق تولید

– به حداقل رساندن تصدی‌گری دولت

– تسهیل‌گری در فرایند شروع کسب‌وکارها داخلی

– رفع موانع برای سرمایه‌گذاری خارجی

– در سال ١٤٠٠ پیچیده‌ترین مسیله اقتصاد ایران فساد است که با حذف امضاهای طلایی بخشی از آن را باید از بین برد

– تقویت دیپلماسی اقتصادی و تعامل با اقتصاد جهان

– قبول و تقویت  خصوصی به عنوان یاری رسان دولت در جهت اصلاحات اقتصادی

– اصلاح ساختار بیمه، مالیات و گمرک

دولت سیزدهم باید بداند که اقتصاد ایران با چالش‌های اقتصادی مذکور روبروست و برای حل آنها به فکر چاره باشد.

* عضو اتاق بازرگانی تهران

223225

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی