اهمیت کارتن سازی در صنعت بسته بندی و حمل و نقل

صنعت کارتن سازی بیش از صد سال قدمت دارد. زمانی که صنعت بسته‌بندی راه‌اندازی شد کمتر کسی تصور می کرد این صنعت پس از مدتی به حرفه ای کاربردی تبدیل شود. امروزه، در بسته بندی تمام محصولات الکتریکی، اسباب بازی ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و بسیاری موارد دیگر از کارتن استفاده می شود. اغلب کارتن‌های بسته‌بندی که جعبه نیز نامیده می‌شوند تاشو بوده و از جنس مقوا یا تخته فیبر تولید می‌شوند. تکنیک‌های تاشو نیز بسته به شرایط مورد نیاز برای ساخت کارتن متفاوت است.

کارتن سازی چیست؟

استفاده از کارتن‌های بسته‌بندی بهترین راه برای حفظ محصول یا شی حین حمل است. به علاوه، استفاده از کارتن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. مزایای متعدد استفاده از کارتن در صنعت بسته بندی شرایط برای راه اندازی کارخانه کارتن را فراهم کرد. می توانید از این محصول علاوه بر بسته بندی و تسهیل حمل محصولات برای تبلیغات و برندسازی نیز استفاده کنید. مهمتر از همه کارتنها با محیط زیست سازگار هستند.

انواع کارتن و روش‌های ساخت آنها

کارتن ها معمولا به دو شکل تاشو و جعبه های سفت و سخت تولید و عرضه می شوند. امکان چاپ بر روی هر دو محصول وجود دارد. کارتن های تاشو از صفحه های تخته ای تولید می شوند. اما در تولید کارتن های سفت، تخته موجدار یا فیبر به کار می رود. در کارخانه کارتن برای تولید این کارتن تاشو بر اساس قالب تعیین شده یک ورق برش داده شده سپس برای تولید کارتن تا می‌شود. جعبه پیتزا یک نمونه از کارتن های تاشو است که در ساخت آن از ورقه های موجدار استفاده شده است.
کارتن های سفت و سخت در نقطه مقابل کارتن تاشو قرار می گیرند. قسمت بالا و پایین این نمونه کارتن ها از یکدیگر جدا است. کیفیت چاپ روی این محصولات بالاتر است. کارتن تلسکوپی نام دیگر کارتن های سخت است. کارتن های بکار رفته برای بسته بندی محصولات در صنعت پوشاک و کفش مثال خوبی برای کارتن سفت است.

دسته های مختلف کارتن بر اساس مواد اولیه و نحوه ساخت

در یک دسته بندی کلی و با توجه به مواد اولیه به کار رفته برای کارتن سازی در کارخانه کارتن و همچین فرایند تولید می توان این محصول کاربردی را به پنج دسته مختلف تقسیم کرد.

کارتن راه راه

این نمونه کارتن ها بسیار سبک اما محکم هستند و از طریق تا کردن مقواهای راه راه ساخته می شوند. برای اینکه با ساختار مقواهای راه راه آشنا شوید باید بگوییم این محصول شامل تخته هایی است که از کاغذ سیلندر یا فلز قوس دار ساخته شده اند و بین دو لایه مقوا لایه ای از کاغذ سنگین قرار گرفته است.
فرایند ساخت کارتن راه راه سبب افزایش مقاومت آن در برابر خمش و خرد شدن در مقایسه با سایر کارتن ها می شود. تخته های راه راه بر اساس چگلی قوس یا فلوت و ضخامت به انواع مختلفی تقسیم می شود. برای ساخت کارتن هایدوجداره یا سه جداره بسیار قوی در صنعت بسته بندی معمولا کارتن های راه راه را با یکدیگر ترکیب می کنند.
برای حمل محصولات مختلف استفاده از کارتن راه راه بهترین گزینه است. از سوی دیگر، استفاده از این نوع کارتن ها سبب کاهش هزینه ها در مرحله بسته بندی می شود. مرحله چاپ روی این کارتن با کیفیت بالا انجام شده و برای ساخت جعبه های تک جداره پیتزا بهترین گزینه هستند. به دلیل اینکه در ساخت این نوع کارتن ها معمولا از روکش پلاستیکی استفاده نمی شود، تجزیه پذیر و دوستدار محیط زیست هستند.

کارتن مقوایی

کارتن مقوایی

تنوع رنگی در این محصولات بالا است. می توان از مواد مختلف برای روکش این نمونه کارتن ها استفاده کرد. برای حمل ممحصولات در مسافت های طولانی گزینه مناسبی هستند. مجموعه این ویژگی ها سبب شده خرید کارتون مقوایی برای خرده فروشی ها مقرون به صرفه باشد. در کارتن سازی از این نمونه محصول برای ساخت تابلوهای راه راه استفاده می شود.
این کارتن برای بسته بندی لوازم الکتریکی، اسباب بازی ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و دارویی، بسته بندی سیگار و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد. دلیل اصلی افزایش تقاضا برای خرید کارتون مقوایی سهولت چاپ بر روی این نمونه کارتن ها است. اگر علاقه دارید طرح برجسته روی کارتن چاپ کنید حتما این نمونه بسته ها را انتخاب کنید. مقاومت در برابر ضربات و ضدآب بودن دو ویژگی برجسته این محصول است. این نمونه کارتن ها نیز به راحتی قابل بازیافت هستند.

کارتن آسپیتیک

این نمونه کارتن در حقیقت ظرف چند لایه‌ای که معمولا برای نگهداری مواد غذای مایع استفاده می‌شوند. برای ذخیره آب میوه ها، غذای بچه، دسرها و سوپ ها بهترین انتخاب هستند. آسپیتیک سبب افزایش ماندگاری مواد و حفظ ارزش غذایی، رنگ و طعم آنها می شود. این محصول مقاومت بالایی در برابر دما دارد و در اثر تماس با مواد اسیدی دچار خوردگی نمی شود.
مواد اولیه بکار رفته در ساخت  آسپتیک عبارتند از: پلی اتیلن، آلومینیوم، مقوا و پلاستیک. برای ترکیب این مواد از حرارت استفاده می شود. مجموعه این مواد در کنار هم سبب شده که بازیافت این کارتن دشوار شود.

کارتن شیروانی

کارتن شیروانی در حقیقت محصولی چند لایه است که برای ذخیره مواد غذایی در یخچال استفاده می‌شود. پالت های شیر و آب میوه ها در این دسته قرار دارند. در یک تعریف کلی می توان گفت این نمونه کارتن ها نوعی مقوای آسپتیک هستند که در قسمت بالای آن یک درپوش مجزا قرار دارد. طراحی منحصربه فرد این محصول سبب ایجاد قابلیت استفاده مجدد از آن شده است. این نوع کارتن ها علاوه بر افزایش ماندگاری مواد غذایی، طعم و خواص آنها را حفظ می کنند.

کارتن تخم مرغ

هنگامی که صحبت از خرید کارتون مقوایی می شود جعبه های تخم مرغ در جایگاه اول قرار می گیرند. هدف از تولید این محصول در کارتن سازی، افزایش مقاومت تخم مرغ ها حین حمل ونقل به کار می روند. موارد بازیافتی اصلی ترین مواد اولیه در ساخت این محصول هستند. طراحی این جعبه ها خاص است و می توان تخم مرغ را به راحتی در آن قرار داد. در ساخت برخی جعبه های تخم مرغ از مواد پلاستیکی یا فوم پلی استایرن شفاف استفاده می شود.

کارتن سازی صفاپک

لمینت کارتن چیست؟

لمینت در حقیقت یک پوشش پلاستیکی است که علاوه بر صنعت بسته بندی و چاپ در بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد. امروزه استفاده از لمینت کارتن در صنعت بسته بندی با استقبال فراوان مواجه شده است. این جعبه ها بسیار باکیفیت اما گران هستند. از این محصول بسیتر برای بسته بندی کالاهایی که به مراقبت بیشتری در حین حمل نیاز دارند، استفاده می شود.
برای اینکه با فرایند لمینت کارتن آشنا شوید باید بگوییم که این نمونه کارتن ها از یک لایه اصلی تشکیل شده اند و لایه پایه آنها از جنس پلاستیک و کاملا ضد آب است. لایه میانی و ضخیم لایه در این محصول از جنس کامپوزیت است. و از یک لایه تزئینی نیز در قسمت رویه کارتن به کار می رود. ضخامت لایه های مختلف این محصول قابل تغییر است و با توجه به فرایند تولید و نوع محصول می توان ضخامت لایه ها را کم یا زیاد کرد.
برای تولید لمینت در صنعت بسته بندی از رزین و سلولز استفاده می شود. این کارتن ها بسیار مقاوم بوده از استحکام بالایی برخوردار هستند و از نظر ظاهری نیز زیباترین کارتن های موجود در بازار به حساب می آیند.

سخن پایانی

کارتن سازی یکی از صنایع قدیمی و بسیار کاربردی جهان است. اگر به محصولات مختلف در فروشگاه ها نگاه کنید متوجه می شوید برای بسته بندی و حمل هر محصولی به کارتن نیازمند هستیم. بر اساس فرایند ساخت  می توان این محصولات را به پنج دسته مختلف تقسیم کرد. که کارتن های لمینتی گران ترین و زیباترین محصول موجود در بازار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صنعت کارتن سازی و استعلام و سفارش کارتن، می توانید به سایت صفاپک مراجعه کنید.
برای انتخاب این محصول باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید. بهتر جعبه موردنظر با محصول شما سازگار باشد. انتخاب محصول باید مقرون به صرفه بوده و با محیط زیست سازگار باشد. اگر برای بسته بندی مواد غذایی از کارتن استفاده می کنید این جعبه باید نقش موثری در افزایش ماندگاری مواد غذایی و حفظ خواص و طعم آنها داشته باشد.
کلمه کلیدی: کارتن سازی

کسب و کار
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی