ایمنی خودروهای داخلی با اتصال به اینترنت اشیاء ارتقا می‌یابد

توسعه زیرساخت خودروهای متصل با هدف پیاده‌سازی اتصال‌پذیری خودروها، تعریف شده است و ارتباط میان خودروها با مراکز امداد، دیگر خودرو، زیرساخت‌های مرتبط، تلفن همراه و انسان را برقرار می کند و این کار ایمنی وسایل حمل‌ونقل را افزایش می‌دهد.

در یک تعریف کلی خودروهای متصل را خودروهایی می‌دانند که بتوان از راه دور با آنها در ارتباط بود و میان راننده و ماشین تبادل داده‌های اطلاعاتی شکل بگیرد. به گواه تاریخ جنرال موتورز که نخستین سازنده خودرو در دنیا است؛ بحث خودروهای متصل را در سال ۱۹۹۶ مطرح کرد.

از همان سال‌ها بود که انواع مختلفی از این نوع خودروها طراحی و تولید شد. با توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری این صنعت و ایجاد نیازهای جدید فناورانه، شرکت‌های خودروسازی به سمت توسعه پلت‌فرم خودروهای متصل حرکت کردند و امروز بازار این صنعت رونق زیادی گرفته است.

خودروهای متصل راحتی و سرگرمی را برای سرنشینان به همراه می‌آورند و این فناوری باعث ایجاد مشارکت و ارتباطات بین خودروسازان، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی، فناوری و سایر مشاغل خارج از حوزه صنعت خودروی سنتی می‌شود. اتومبیل‌های متصل زیست‌بوم جدیدی را در صنعت خودرو ایجاد کرده‌اند که یکی از آنها ایجاد مشارکت نوآورانه با شرکت‌های فناور و تولیدکنندگان تجهیزات اصلی و سایر مشاغل خارج از محدوده اتومبیلرانی سنتی است.

این صنعت در ایران هم با همکاری و هم‌افزایی نهادهای مرتبط در حال توسعه یافتن است. یکی از این نهادها، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تلاش می‌کند تا پلت‌فرم خودروهای متصل را در کشور توسعه دهد.

این کار با همکاری شرکت‌های خودروسازی، اساتید دانشگاهی، پژوهشگران، صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اجرایی می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از معاونت علمی و فناوری، قرار بر این است که با این همکاری شکل گرفته، خودروهای تولید شده امکان اتصال به اینترنت را داشته باشند. توان دانشی متخصصان و دانشگاه‌ها به صنعت خودروی کشور پیوند می‌خورد تا زیرساخت این نوع از اتومیل های هوشمند توسعه یابد و امنیت تردد ارتقا یابد.

پیش‌بینی می‌شود که خودروهای متصل تا سال ۲۰۳۰ نه تنها جای ناوگان امروزی را بگیرند، بلکه نزدیک به ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد کنند که در فضای رقابتی خودروسازان رقم قابل توجهی است. ایمنی و امنیت، آسودگی، سرگرمی، مدیریت رانندگی و تعامل از جمله مزیت‌های توسعه این نوع از خودروها است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی