زمزمه حذف محمود احمدی‌ نژاد از مجمع تشخیص /تماس های میرحسین موسوی با اصلاح طلبان بعد از انتخابات

بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ سید ابراهیم رییسی

ساعت ۲ بامداد بیست‌ونهم خرداد ۱۴۰۰، با پایان مهلت رای‌گیری، مهم‌ترین مرحله از فرآیند سیزدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری به‌طور رسمی پایان یافت.

ساعت ۷صبح روز ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰، رای‌گیری از مردم برای انتخاب رییس‌جمهوری منتخب‌شان آغاز شد. حال آنکه از ۷ کاندیدایی که موفق شده بودند تایید صلاحیت شوند، ۴ کاندیدا تا روز برگزاری انتخابات در عرصه رقابت باقی ماندند و قرار بود که مردم از میان عبدالناصر همتی، سیدابراهیم رییسی، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نام یکی را به عنوان کاندیدای مورد نظرشان در صندوق انتخابات ریاست‌جمهوری بیندازند. این انتخابات در شرایط کرونایی در حالی برگزار شد که سید ابراهیم رییسی توانست اعتماد مردم را کسب و به عنوان سیزدهمین رییس جمهور ایران، انتخاب شود.

رییس ستاد انتخابات کشور این نتایج را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱.    کل تعرفه های مصرفی (تحویل شده به مراجعه کنندگان شعب): ۲۸.۹۸۹.۵۲۹ برگ

۲.    آرای داخل صندوق های اخذ رای: ۲۸.۷۵۰.۷۳۶ برگ

۳.    آرای باطله غیر مأخوذه درون صندوق: ۱۰۰.۲۳۱ برگ

۴.    آرای مأخوذه: ۲۸.۶۵۰.۵۰۵ رأی

۵.    آرای باطله مأخوذه: ۳.۷۴۰.۶۸۸ رأی

۶.    آرای صحیح: ۲۴.۹۰۹.۸۱۷ رأی

آرای هر یک از نامزدها:

آقای سید ابراهیم رییسی ۱۸.۰۲۱.۹۴۵ رأی

آقای محسن رضایی میرقائد ۳.۴۴۰.۸۳۵ رأی

آقای عبدالناصر همتی ۲.۴۴۳.۳۸۷ رأی

آقای سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی  ۱.۰۰۳.۶۵۰ رأی

گفتنی است، تفاوت عدد مربوط به کل تعرفه های مصرفی (تعرفه های تحویل شده به مراجعه کنندگان شعب) با عدد  آرای داخل صندوق های رأی، مربوط به افرادی است که  در انتخابات شرکت کردند اما به هر دلیلی, رأی خود را داخل صندوق ها نیانداختند.

زمزمه حذف محمود احمدی‌ نژاد از مجمع تشخیص /تماس های میرحسین موسوی با اصلاح طلبان بعد از انتخابات

چهره هفته؛ سردار اسماعیل کوثری

محمداسماعیل کوثری در جریان برگزاری انتخابات میان‌ دوره‌ای مجلس یازدهم به عنوان نماینده تهران به پارلمان راه یافت. آن‌طور که شکرالله حسن‌بیگی، رییس ستاد انتخابات استان تهران، خبر داد از مجموع یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۲۳۸ رای، اسماعیل کوثری با کسب ۳۴۵ هزار و ۶۴۵ رای به عنوان نماینده حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس انتخاب شد.

حوزه انتخابیه تهران ۳۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که به علت فوت فاطمه رهبر، نماینده اصولگرا بر اثر ابتلا به بیماری کرونا یک کرسی از این ۳۰ کرسی خالی شده بود.

اخبار هفته؛ از نتایج انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری تا دیدار رییسی با مقامات

میرحسین موسوی ضمن احوالپرسی از محمدرضا خاتمی، با ذکر خاطرات خوب خود از خانواده خاتمی و از جمله مرحوم آیت‌الله خاتمی، یاد و خاطره ایشان را گرامی داشت.

محمدرضا خاتمی از صلابت، نشاط در صدا و امیدواری در گفتار میرحسین موسوی با وجود گذشت بیش از ده سال از حصر خانگی وی، خبر داده است.

همچنین میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با حجت‌الاسلام مهدی کروبی و بهزاد نبوی تماس تلفنی برقرار کردند. موسوی و رهنورد ضمن گفت‌وگویی صمیمی با کروبی در جریان روند درمان او قرار گرفتند و برای او آرزوی بهبود و سلامتی کردند. همچنین این دو، ضمن تماسی با بهزاد نبوی با یادآوری سوابق و خدمات وی در کشور برای او آرزوی سلامتی کردند.

****

رییس ستاد انتخابات استان تهران نتایج انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری را اعلام کرد.

شکراله حسن بیگی اظهار کرد: براساس شمارش آرا علی رضا اعرافی، حسینعلی سعدی و احمد دانش مومن توانسته‌اند بیشترین آرای انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان را در این استان کسب کنند.

وی ادامه داد: براساس آرا شمارش شده، علی رضا اعرافی با یک میلیون و ٢٩٣ هزار و  ٧٢ رای، حسینعلی سعدی با ٦٥٦هزار و ١١ رای و احمد دانش زاده مومن با ٥٨٤ هزار و ٥٤٩ رای به ترتیب بیشترین آرا را کسب کرده‌اند.

*****

بیش از یک ماه دیگر مراسم تنفیذ و تحلیف سید ابراهیم رییسی انجام و کابینه او به پارلمان معرفی خواهد شد و قاعدتا باید پیش از آن تاریخ ردا و قبای ریاست بر قوه قضاییه را از تن درآورد و بعد راهی پاستور شود. در این راستا رییسی در حال دیدار و رایزنی با مقامات کشور است.

حسن روحانی، رییس‌جمهور، یکی از اولین کسانی بود که سید ابراهیم رییسی با او دیدار کرد. همچنین روز سه‌شنبه اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری، با حضور در دفتر رییس‌جمهوری دولت سیزدهم با سیدابراهیم رییسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ادامه روز سه‌شنبه محمد محمدی گلپایگانی، رییس دفتر رهبری با حضور در دفتر رییس‌جمهوری دولت سیزدهم با رییسی دیدار کرد

در ادامه این دیدارها رییس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان ارشد سپاه، ارتش و نیروی انتظامی، وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان عالیرتبه نظامی نیز به دیدار رییسی رفتند. پیش از این نیز حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران ایران به دیدار رییس دولت سیزدهم رفته ‌بود.

جنجال هفته؛ گفتگوی احمدی نژاد؛ دعوت به تحریم

فیلمی از گفتگوی محمود احمدی نژاد در فضای مجازی منتشر شده است. در بخشی از این گفتگو آمده است: هر کسی که مسئولیتی را می گیرد علی الخصوص پست ریاست جمهوری را، به مرور زمان زیرآب او زده می شود. چرا این اتفاق می‌افتد؟ زیرآب شما را هم می زدند؟ بیشترین زیرآب را برای ما زدند.( خنده)

چرا؟ در طول تاریخ همینطور است. اگر روی حق مردم بایستید از همه جهان به شما حمله می کنند.

****

دعوت به تحریم انتخابات از سوی احمدی‌نژاد واکنش‌های زیادی داشته است؛ ازجمله سخنگوی ستاد زاکانی هم گفته بود روسیاهی این انتخابات به احمدی‌نژاد ماند. مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس، در صفحه توییتری خود در انتقاد از رفتار محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اصولگرا و سابق ایران، نوشته بود: «روسیاهی این انتخابات به چهره احمدی‌نژاد ماند، مهدی کروبی، بهزاد نبوی و… رأی دادند؛ اما او رأی نداد. کاندیدای روکشی وضع موجود قطعا به‌مراتب بر تحریمی روکشی شرف دارد. کاری که احمدی‌نژاد در این انتخابات کرد، روکش حمله هواداران پهلوی و رجوی به رأی‌دهندگان ایرانی خارج از کشور بود».

همچنین هرازگاهی زمزمه کنارگذاشتن محمود احمدی‌نژاد از مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به گوش می‌رسد. اما او در گفت‌وگو با «مجله گرچک حیات ترکیه» در پاسخ به این سؤال که «آیا فکر می‌کنید دوره شما در مجمع تشخیص مصلحت نظام تمدید خواهد شد؟» گفت: «به نظرم خیلی اهمیتی ندارد، باید صبر کنیم».

زمزمه حذف محمود احمدی‌ نژاد از مجمع تشخیص /تماس های میرحسین موسوی با اصلاح طلبان بعد از انتخابات

****

عبدالناصر همتی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری و رئیس سابق بانک مرکزی، خطاب به مردم بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: از زنانی که با امید به این پویش نگریستند، متشکرم. من لازم می‌دانم از بزرگانی که به خاطر ایران بهتر از آبرو و اعتبار خود مایه گذاشتند و تلاش کردند که این روزنه بسته نشود، در کمال فروتنی سپاسگزاری کنم. ما به مسئولیت تاریخی خود آن‌گونه که می‌فهمیدیم، عمل کردیم و با ایران‌دوستانه‌ترین نیت‌ها در ناامیدی سعی کردیم امید بسازیم. تاریخ نشان خواهد داد که انتخاب ما از آزمون زمان و قضاوت تاریخ سربلند بیرون خواهد آمد. من به همه رأی‌دهندگان درود می‌فرستم و ناراحتی و اعتراض آنان را که رأی ندادند، درک می‌کنم. از رئیس محترم دولت سیزدهم می‌خواهم خود را وقف اصلاحات اساسی کشور کند و به‌دور از حاشیه‌ها و با نگاهی همه‌جانبه‌گر اصلاحات را به تعویق نینداخته و بکوشد که رونق به صندوق رأی بازگردد، روزنه‌هایی که نگران بودیم که بسته شود گشوده بماند، توسعه‌ اقتصادی ایران احیا شود، شکاف میان حاکمیت و مردم کاهش بیابد، حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان، با همه تکثرشان، صیانت شود و همان‌طورکه مقام رهبری همیشه تأکید داشته‌اند از جمهوریت نظام حفاظت شود.

خبر مهم هفته؛ تغییر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تغییر کرد. انتخابات هیئت‌ رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در اجلاسیه دوم برگزار شد. بر این اساس، وحید جلال‌زاده به‌ عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انتخاب شد. در سال اول کاری مجلس یازدهم، مجتبی ذوالنوری رئیس این کمیسیون بود. همچنین ابراهیم عزیزی و عباس مقتدایی به‌عنوان نواب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انتخاب شدند.

*****

 اولین نشست خبری حجت الاسلام رییسی، رئیس‌جمهور منتخب، با حضور گسترده اصحاب رسانه هفته جاری برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در اولین نشست خود به‌ عنوان رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه حماسه ۲۸ خرداد امسال به دنبال حماسه‌هایی است که مردم عزیزمان در مقاطع مختلف خلق کردند، گفت: حضور مردم پیامی برای همه دشمنان داشت. این حضور بامعنا و گسترده با وجود شرایط کرونا، دشمنی‌های بسیار و ایجاد جنگ روانی دشمن انجام گرفت.

رئیسی در ادامه در پاسخ به پرسش شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا مبنی بر اینکه آیا برای مؤثر واقع‌شدن برجام باید همه تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا از جمله تحریم‌های دوران دونالد ترامپ برداشته شود؟ آیا قصد دارید که تیم فعلی مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای را حفظ کنید؟ گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارشاتی را به من دادند و تیم سیاست خارجی من در حال بررسی این گزارشات است. وی خاطرنشان کرد: آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را رفع کند و آنچه در دولت دوازدهم و دولت من مورد تأکید است، رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی است. آمریکا باید به دنیا پاسخ دهد که چرا نسبت به انجام تعهدات خود نسبت به ایران تعلل می‌کند؟ و اروپا باید پاسخ دهد که چرا همکاری با آمریکا را پیگیری می‌کند؟

رئیس‌جمهوری منتخب در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزیره درباره تحریم‌هایی علیه وی و طرح اتهاماتی علیه او در نقش او در اعدام‌ها و تأثیر این وضعیت در نحوه تعامل با رهبران کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای غربی و اینکه آیا او قصدی برای سفر به کشورهای غربی دارد؟ اظهار کرد: من به عنوان یک حقوق‌دان همواره مدافع حقوق مردم بوده‌ام و حقوق بشر محوری‌ترین نکته‌ای بوده که در همه مسئولیت‌هایم دنبال کرده‌ام. به آنهایی که اتهام می‌زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم؛ تمام اقداماتی که من در مدت مسئولیتم انجام دادم همواره در جهت دفاع از حقوق بشر بوده است. با کسانی که اخلال در حقوق انسان‌ها ایجاد کردند و دست به حرکات داعشی و اقدامات ضد امنیتی زدند همواره در دستگاه قضائی به‌عنوان یک حقوق‌دان و قاضی مدعی حقوق انسان‌ها و در جایگاه دفاع از حقوق بشر برخورد کرده‌ام.

دروغ هفته؛ انتصاب اژه ای به عنوان رئیس دستگاه قضا

معاون اول قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درخصوص گمانه‌زنی‌ها درباره انتخابش به‌عنوان ریاست قوه‌ قضائیه، اظهار کرده این حرف‌ها شایعه است. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن هفته قوه قضائیه و دهه کرامت گفت: مردم ما مجددا حماسه دیگری را پای صندوق‌های رأی خلق کردند و مکر دشمنان را به خودشان برگرداندند.

وی درباره سرنوشت سند تحول قضائی پس از رفتن رئیسی از قوه قضائیه گفت: این سند، قائم به شخص و نگاه یک فرد نیست؛ زیرا از افکار نیروها و عوامل مختلف سرچشمه گرفته و برای مدت طولانی است و پیش‌بینی شده که در گام دوم انقلاب از عامل انسانی یعنی جوانان استفاده شود و قدرت آنها را قبول و به کرامت مردم اعتقاد داشته باشد.

خبر مهم هفته؛ اقدام خرابکارانه بر علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی

بامداد (۲ تیرماه) اقدام خرابکارانه بر علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی با شکست روبه‌رو شد و هیچگونه خسارت مالی و جانی نیز به‌دنبال نداشت.

با توجه به تمهیدات پیش‌بینی شده در خصوص حفاظت از اماکن متعلق به سازمان انرژی اتمی، اقدام پیش از آن که صدمه‌ای به ساختمان وارد کند، خنثی شد و خرابکاران در پیگیری برنامه خود با شکست روبه‌رو شدند. چگونگی این رخداد و همچنین شناسایی عوامل آن از سوی مراجع مسئول در دست بررسی و پیگیری است .

۲۷۲۱۵

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی