روش‌های رفع عیوب واتر پمپ پراید

موتور خودرو‌ها از طریق سیستم احتراق‌های مختلف در داخل سیلندر نیروی پیشرانه تولید می‌کند. این احتراق‌های پی در پی منجر به افزایش دما در موتور می‌شوند. از طرفی بسته بودن سیلندر و محبوس ماندن فشار بالای گاز درون آن باعث افزایش شدیدتر این گرما خواهد شد. بنابراین رد صورتی که یک سیستم خنک‌کننده قوی نباشد، تمامی اجزای موتور به علت گرمای بالا ذوب می‌شوند. سیستم گردش آب درون موتور وسیلندر به همین دلیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. از اجزای سیستم واتر پمپ نیز می‌توان به رادیاتور، واتر پمپ، ترموستات، لوله‌های انتقال آب، فن (پروانه)، مجاری و محفظه‌های آب درون سیلندر و مهره آب اشاره کرد. در صورت نگهداری درست و اصولی از خودرو می‌توان از استهلاک و خرابی واتر پمپ پراید خودداری کرد. با این حال حتی در صورت نگهداری اصولی باید همراه با تسمه تایم هر ۱۰۰-۹۰ هزار کیلومتر تعویض گردد.

رفع عیوب واتر پمپ پراید

برای رفع عیوب واتر پمپ پراید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

واترپمپ پراید

برای رفع عیوب واتر پمپ و بالا بردن عمر مفید آن باید همیشه آب خودرو را قبل از روشن کردن به ویژه در فصول گرم سال بررسی کرد. هنگام رانندگی نیز دمای خودرو را زیر نظر گرفته و در صورت بالا رفتن از حد مجاز سریعاً خودرو را متوقف و مشکل آن بررسی شود. برای سیستم خنک‌کننده از آب مقطر یا جوشیده استفاده شود. آب معمولاً دارای ناخالصی و رسوب زیاد است که باعث آسیب به واتر پمپ، رادیاتور، ترموستات و … می‌شود. در فصول سرد سال نیز حتماً از ضد یخ مناسب و استاندارد استفاده شود. سرمای هوا چه تاثیر در خرابی واترپمپ دارد؟ یخ بستن آب در فصول سرد از دلایل خرابی ناگهانی واتر پمپ است. از ضدجوش‌های معتبر و مرغوب نیز استفاده کنید. زیرا ضدجوش‌های بی‌کیفیت باعث آسیب و خوردگی شدید واتر پمپ خواهند شد. در صورت نیاز به هواگیری سریعاً نسبت به آن باید اقدام کرد. و در آخر نسبت به عملکرد ضعیف ترموستات، گرفتگی رادیاتور، عملکرد سنسور‌های تشخیص دما و …توجه کنید. زیرا همه این موارد منجر به صدمه دیدن موتور، مکانیسم خنک‌کننده و واتر پمپ خواهد شد.

همین طور بخوانید: استعلام خلافی خودرو با کد ملی

عوارض خرابی واترپمپ پراید

زمانی که با علائم خرابی واتر پمپ پراید مواجه می‌شوید اولین اقدام باید متوقف کردن خودرو باشد. زیرا واتر پمپی که معیوب شده قادر به کنترل حرارت پیشرانه نخواهد بود و به طبع دمای موتور افزایش می‌یابد. بالا رفتن دمای موتور نیز همان‌طور که گفتیم به قطعات مجموعه و اتصالات مربوط به آن آسیب‌های بسیار جدی وارد خواهد کرد. چه قطعه ای از خرابی واترپمپ پراید صدمه می بیند؟ اصولاً اولین قطعه‌ای که در شرایط خرابی واتر پمپ پراید آسیب می‌بیند، واشر سرسیلندر است. چرا که محفظه انفجار نزدیک واشر سیلندر قرار دارد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که هنگام فروش خودرو، ماشینی که واشر سرسیلندر آن سوخته باشد، ارزش قیمتی پایین‌تری دارد. بنابراین به منظور جلوگیری از خسارات وارده به خودرو ناشی از خرابی واتر پمپ باید سریعاً ماشین را خاموش کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. اولین اقدام نیز خنک کردن رادیاتور با مقداری آب است. دقت کنید که هنگام خنک کردن رادیاتور صورت و بدن خود را از خودرو دور نگه‌دارید. سپس با کمک یک یدک کش خودروی خود را بدون روشن کردن به تعمیرگاه انتقال دهید. زیرا در صورت خرابی واتر پمپ پراید سیستم گردش آب در پیشرانه حذف می‌شود.

از دست ندهید: زمان تعویض کمک فنرهای خودرو

خودرو
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی